Publicerat

Cervantes betydelse för skrivande och berättande

Författaren Miguel de Cervantes är lite av Spaniens nationalskald och poet, med verk som Don Quijote och Novelas ejemares i ryggen. Trots att det är över 400 år sedan Cervantes gick bort, har han än idag stort inflytande över poesi och författarskap. I denna artikel tar vi en titt på Cervantes, hans verk och på vilket sätt hans skrivande har varit betydande även för samtida författare. Lite extra fokus hamnar förstås på författarens otroliga verk Don Quijote, som enligt många är en av världens bästa romaner.

Miguel de Cervantes och tidlösa Don Quijote

Miguel de Cervantes är en av Spaniens mest ikoniska poeter och författare, som än idag ses som en stor inspirationskälla. Cervantes föddes år 1547 i Kastilien, Spanien, och levde ett till synes ordinärt liv under sina första 20 år. Relativt lite är känt om Cervantes unga år, men man vet att han gick med i den spanska armén för att sedan bli skadad och därefter fängslad av algeriska pirater. Cervantes blev senare frigiven, gifte sig, för att sedan bli fängslad igen. Det var under denna tid, i fängelset, som Miguel de Cervantes började skriva på sitt mest kända verk; Don Quijote. Romanen gavs ut år 1605 och har spelat stor betydelse för litteraturhistora. Framgången kring romanen blev stor och gavs ut i flertalet länder. Strax efter Don Quijote, år 1613, publicerade Cervantes en novellsamling som han kom att kalla Novelas ejemares. Denna samling var på sätt och vis en fortsättning på Don Quijote och kom senare att kallas för del två.

Cervantes växte upp i Kastilien, Spanien. 

Låt oss kolla närmre på ett av Cervantes mest ikoniska verk. Don Quijote, eller Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha, som den fullständiga svenska titeln lyder, är alltså en spansk roman uppdelad i två delar. Boken har uppkallats efter sin huvudperson, den fattiga adelsmannen som läser riddarromaner och ger sig ut i världen för att ge sig hän till romanernas ideal. Don Quijote får sällskap av sin vapendragare Sancho Panza som, ridandes på en åsna, finns vid hans sida. Själv rider Don Quijote på en ståtlig hingst, och hoppas i sin hjältedådighet kunna vinna kärleken av vackra Dulcinea, som egentligen heter Aldonza och inte alls är så eftertraktad som Cervantes verkar sig tro. Romanen innehåller viktiga ämnen som konflikter och religion, så väl som humor och äventyr.

Don Quijote ses som en roman i kategorin av klassiska stora mästerverk, och räknas inte sällan som den första moderna romanen någonsin. Världsbiblioteket har röstat fram romanen som en av de 100 bästa böckerna, och år 2002 korades Don Quijote till Världens bästa bok i en omröstning bland hundra författare från över 50 olika länder. Romanen översattes till svenska år 1888 av Edvard Lidfors. Senare kom en ny översättning av Jens Nordenhök år 2001. Den senaste upplagan av Don Quijote gas ut av förlaget Amberg & Willgert år 2010.

Cervantes verk högt älskade än idag

Det råder ingen tvekan att Miguel de Cervantes är en av de författare och poeter som på många sätt påverkat vår moderna livsstil. Trots att det är omkring 400 år sedan Cervantes publicerade Don Quijote, är boken lika älskad nu som då. Romanen innehåller exempelvis många klassiska ordspråk och fraser som än idag används i folksagor och barnramsor. Ett sådant exempel är "el gato al rato, el rato a la cuerda, la cuerda al palo", översatt till "katten på råttan, råttan på repet, repet på käppen". Värt att nämna är också att romanen inspirerat till flertalet musikaliska verk, bland annat ouvertyr av Georg Philipp Telemann, en symfonisk dikt Don Quixote av Richard Strauss, baletten Don Quijote av Petipa samt låten Don Quixote av Björn Afzelius. Även modernare dikter, bland annat diktsamlingen Nya Dikter av Gustav Fröding, har inspirerats av romanen. Berättelsen har även filmatiserats, som senast år 2018 i The Man Who Killed Don Quixote, en film av Terry Gilliam.

Romanen Don Don Quijote har översatts till flera olika språk och inspirerat till musik och film.  

I Novelas ejemplares, en samling av noveller bestående av tolv fristående noveller, har Cervantes samlat relevanta berättelser och historier i något kortare format. En av novellerna är Novelas copies, som på många sätt kan kopplas till nutida teman. Här förekommer bland annat spel och kärlek, vilket känns högst aktuellt än idag. I Novelas Copies dechiffrerar Cervantes bordsspelet blackjack, även kallat 21, som i modern tid är ett av världen mest populära bords- och kortspel. På Cervantes tid spelades blackjack säkerligen på den lokala puben eller i särskilda spelhallar som ett sätt att roa sig och umgås. Idag finns även blackjack tillgänglig  i digitalt format via diverse olika online casinos, som erbjuder spel på nätet. Upplägget är detsamma som Cervantes beskriver i Novelas Copies, med skillnaden att casinospelandet i det moderna formatet istället sker på nätet. Detta är bara ett av många exempel på hur Cervantes skildrar en modern samtid flera hundratals år innan vår tid. 

Cervantes inflytande över samtida författare

När man talar om några av världens största författare, dyker Miguel de Cervantes namn tveklöst upp. Förmodligen i sällskap med andra stora tänkare och poeter som Charles Darwin, Sigmund Freud och Karl Marx. Som Spaniens genom tiderna största poeter, har Cervantes kommit att påverka andra författare genom tiderna. Än idag tar många kreatörer inspiration från Miguel de Cervantes verk på många olika sätt. Att popmusik och moderna filmer skapats efter hans verk är bara ett exempel på hur Cervantes historier lever vidare i vår samtid.

Många hävdar att Cervantes närmast förändrade världen med sin berättelse om Don Quijote. Med ämnen som antisemitism, konflikter och religiöst förtryck var romanen viktig för sin tid och även framåt - samtidigt som Cervantes bjuder på ett otroligt läsäventyr som lämnar få oberörda. Gemensamt för författare genom tiderna är tveklöst en strävan efter att förändra, påverka samt beröra och underhålla. Miguel de Cervantes lyckades med det, och hans förmåga förblir en stor inspiration för samtidens författare.

Skriven av: Jaroslaw Szymczak

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Annons:

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren