Publicerat
Kategori: Novell

24 timmar

24 timmar

Det var en regnig höst kväll. Amanda satt ensam hemma i sitt hus och tittade på det kända programmet ”Idol” då ett brev damp ner på golvet. Sakta reste hon sig och lyfte upp det. Ett svart kuvert där det stod ”Till Olivia”. Olivia var hennes äldre syster. Den senaste tiden hade hon hållit sig undan och nästan aldrig varit hemma. I ren iver slet hon upp kuvertet och läste:
”Olivia!
Det var länge sen jag hörde av mig, sen rånet hos smyckes affären.”
Amanda stelnade till. Smyckes affären hade mycket riktigt blivit rånad tre veckor tidigare. Hela staden var orolig och skräckslagen, för i deras stad hände det nästan aldrig något. Och ännu mindre något rån. Hade hennes syster något med det att göra? Hon fortsatte läsa:
”Jag vill att du möter mig klockan elva i morgon kväll med du-vet-vad.
Marko.”
Hur skulle hon förstå något av det kortfattade brevet? Det enda hon visste var att Olivia skulle möta personen, som kallade sig Marko, klockan elva nästa dag. Plötsligt trycktes dörrhandtaget ner och Olivia kom in i huset. Amanda gömde snabbt brevet i fickan.
-Det är någon som har ringt, sa hon. Oliva såg förvånad ut.
-Jaså, vem då?
-Det sa han inte. Men du skulle möta honom klockan elva i morgon kväll. Han sa att du skulle ta med dig du-vet-vad och att du visste vart. Olivia svalde, men log ett tappert leende mot sin syster.
-Okej, sa hon och ställde ner sin ryggsäck på golvet. Vad gör du för något?
Olivia var snäll mot henne hela kvällen och dagen därpå. Amanda förstod att något var på gång.
Nästa kväll satt hela familjen samlad framför tv och Amanda iakttog sin syster hela tiden. Tillsist slängde Olivia en blick på klockan och reste sig.
-Jag måste gå, sa hon, tog upp sin ryggsäck och gick ut genom dörren.
-Jag med, sa Amanda hastigt och sprang ut några sekunder senare än Olivia.
Amanda följde henne genom hela stan. Mörkret hade fallit och det var svårt att se något alls. Allt var helt tyst och öde, förutom någon som var ute med sin hund. Olivia stannade plötsligt vid en gränd och tog ut något ur sin ryggsäck. Det var en svart amulett och plötsligt började hon sjunga en ramsa.
-Amuletten är din, amuletten ska jag vara. Amuletten är din, amuletten ska jag vara.
Amanda såg oförstående på. Hon förstod ingenting. Hennes syster höll på så i några minuter, och sen uppenbarade sig plötsligt en man. Amanda kunde knappt se honom, men hon såg i alla fall att han var mycket längre än Olivia. Med sig hade han två andra män. Dem stannade framför Olivia och en av männen rotade runt i sin ficka. Tillsist tog han upp något vasst föremål och den första mannen såg på Olivia.
-Sätt dig på knä, befallde han. Olivia löd och gjorde som han sagt. Han tog kniven från sin kompis och högg henne. Amanda såg chockat på. Han hade huggit hennes syster i pulsådern. Olivia föll ner på marken och Amanda höll för öronen för att slippa höra skriket. Men hon kunde inte sluta titta. Mannen tog amuletten ur hennes hand och droppade henne blod på den. Sen försvann han och hans vänner därifrån. Amanda rusade fram.
-Oliva, snyftade hon och såg in i sin systers ögon. Olivia gav henne en smärtande blick.
-Förlåt för att jag svek dig, viskade hon. Sen var hon borta.
Amanda sprang hem och berättade för sina föräldrar, som genast ringde polisen. En timme senare hittades Olivias kropp inlindad i papper på ett tåg spår.
Sju månader senare la polisen ner sin utredning, p.g.a. brist på bevis.

Skriven av: Myran

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren