Publicerat
Kategori: Novell

Arbetlös

21 juli fick Jonas ett brev från Anton, hans bästa kompis. Så här stod det:

Hej Jonas!
Jag är glad du fick ta studentexamen. Det här året kommer det blir svårt för dig att få ett jobb men var inte orolig. Jag kommer att hjälpa dig att fixa ett jobb.
Från Anton

När Jonas hade läst brevet från Anton så cyklade han till honom för att han ville ha ett samtal med honom. Jonas är inte duktig på att prata för att han stammar för mycket och stressar. Jonas har mycket saker att göra idag, för att han vill söka ett jobb. Han vill inte vara arbetslös utan vill tjäna pengar.Han cyklade och sedan föll han i en vattenpöl för att han cyklade för snabbt, men sen kom en tjej som hjälpte honom upp.

-Oj hur gick det?frågade tjejen.
-Det gick bra.
-Varför cyklar du för snabbt?.
- Haha, ja du det är för att jag hade bråttom.
- Jaha, okej men vad heter du?.
-Jonas, och du?
-Emma.
-Trevligt att träffas.
-Detsamma, jag måste gå nu.
-Aa okej, men tack för hjälpen.
-Det är lugnt.

Jonas brydde sig inte om att hans kläder var smutsiga. Han fortsatte cykla till Anton men han var inte fräsch när han fallit i vattenpölen . Jonas tyckte att det var dumt att cykla till Anton utan att vara ren men det brydde han sig inte om. När Jonas var framme hos Anton så knackade han på dörren och sen kom Anton och öppnade dörren. Jonas hade aldrig varit hos Anton på 2 år för att Jonas var mycket upptagen med läxor. Jonas tyckte att Antons hus var jättefint när han såg det. Det var vitt radhus av trä och röd dörr. När tryckte på ringklocka hörde ringsignalen från inom från huset. Anton gick till sitt rum och packade sina kläder för att han skulle resa till Lose Angeles, fast Jonas visste inget om det. Jonas var i Antons rum och tittade runt omkring medan Anton packade sina kläder. Jonas frågade Anton om han fick låna nyckeln till hans hus och det fick han. Anton lovade Jonas att han inte skulle tappa bort den.

Oh fy fan! det luktar äckligt.
Det är jag som luktar.
Varför?.
Jag föll i en vattenpöl.
Hur då.
Cyklade för snabbt.
Hahahaha, kan du cykla hem?.
Aa, varför?
Vad tror du?.
Du har rätt.


Jonas cyklade hem tillbaka för att Anton tyckte att Jonas luktade vidrigt.

Nästa dag visste Jonas inte vad han skulle göra för att Anton inte var hemma idag, han hade redan rest till Los Angeles. Jonas mindes vad Anton gav till honom och att han inte skulle tappa bort nyckeln till hans hus. Jonas tänkte på Antons privata saker. Jonas visste ingenting om Antons jobb och han var mycket avundsjuk på Antons jobb för att han ville också ha det jobbet. Jonas var nyfiken för han cyklade till Antons hus och kollade på hans privata saker men Anton skulle aldrig tillåtit detta. När Jonas var i Antons hus såg Emma, som gick förbi, honom genom fönstret, och hon ropade :

-Hejsan vad gör du där? Varför är du i Antons hus?.
-Oh, Hej jag ska kolla på lite saker.
-Vilka saker?.
-Lång historia.
-Okej, får jag hänga med?
- Absolut.

Jonas släppte in Emma. När Emma var inne frågade hon:
- Varför är du i Antons hus?.
Emma fick syn på ett vitt kuvert på trägolvet och i hörnet stod Antons adress skriven med bläckpenna . Efter det tog hon upp det och läste det utan att fråga Jonas om hon fick läsa upp det, men hon fick det för att Jonas var nyfiken också. Jonas läste det och han blev chockad, sedan rev han sönder det. Jonas och Emma lämnade Antons hus.
Så här stod det:

Anton Andersson;
Du fick ett studielån från oss på över 22 670kr och nu har beloppet uppkommit till 30 234kr med en ränta på 14% . Vi hoppas du ska förstå oss och vad vi har gjort för dig. Om du inte betalar snarast så ökar räntan och om du inte betalar så ökar skulden. I så fall skickar vi din räkning till ett inkassoföretag och de i sin tur skickar den till kronofogden. Du kan få en betalningsanmärkning och få svårt att ta nya lån.
Du har 30dagar på dig att betala.

BKH Banken.
MVH
Sara Fjällson
banktjänsteman

Emma fick panik och blev chockad när Jonas rev sönder brevet.

29 juli kom Anton hem och Jonas visste inte om att Anton skulle komma tillbaka, men Jonas ringde aldrig Anton för att han var skitförbannad på honom för att han underhållit sanningen . Nu vill Jonas veta allting vad Anton håller på med. Jonas var trött på Anton och orkade inte lyssna på honom längre.

Jonas tänkte på Arbetsförmedlingen för att de kommer att hitta ett jobb åt honom. Han tänkte bli målare. 30 Juli gick han till arbetsförmedlingen för att söka ett jobb. När Jonas var där såg han Emma. Emma var där för att söka ett jobb också. Hon ville bli journalist. Emma ville inte prata med Jonas efter det som hände igår. Men Jonas gick fram till Emma och bad om ursäkt. Jonas förklarade för henne varför han gick därifrån. Emma lyssnade på Jonas men hon ville bara veta allting om dem, så att hon förstod bättre..

Jonas gick fram till arbetsförmedlaren och pratade om arbetsplatser. När Jonas var klat med arbetsförmedlaren så tog han emot jobbet som arbetsförmedlaren gav till honom
-Är du glad att du fick jobbet?.
-Aa, det är jag.
-Fint.
Arbetsförmedlaren gav Jonas ett blankett som han skulle fylla i med sitt namn, sin adress och sitt postnummer. Jonas tog emot den och han gick och satte sig bredvid Emma. Emma visste inte att Jonas skulle vara kvar där. Nu började han fylla in sin blankett. Emma fyllde i sin blankett också, sen frågade hon vad Jonas sökte för ett jobb och det fick hon veta. Emma fick också ta emot ett jobb som journalist och Jonas fick ta emot ett jobb som målare. Jonas var bra på sånt. När Emma och Jonas var klara med blanketterna så cyklade de hem.



31 Juli kom Anton hem sedan fick han panik eftersom allt i hans hus var stökigt. Han tittade ner på golvet och där låg ett brev som var öppet . Anton förstod direkt att det var Jonas som öppnat brevet för att han mindes när Jonas lånade nyckeln. Anton trodde att Jonas aldrig skulle komma tillbaka eller att han aldrig kommer få kontakt med honom. Anton var less på Jonas. Han trodde att Jonas skulle bara kolla på vanliga saker men det gjorde han inte, så Anton kommer aldrig mer att lita på Jonas för att han var falsk. Emma visste om det också men hon höll det hemligt för Jonas skull. Anton ville ta kontakt med Jonas för att han ville prata med honom och fråga varför han öppnade brevet..

32 Juli Jonas och Anton tog aldrig kontakt med varandra för att de var less på varandra. Jonas kan återvända till Anton för att han vill se Anton rakt i ögonen. Anton vill träffa Jonas för att han vill veta sanningen och varför han gjorde det. Anton tog upp sin mobil och ringde Jonas sen svarade han
-Hallå Jonas?.
-Aa vad?.
-Vi behöver prata idag hos mig.
-Varför då?.
-Tror du att jag är dum.
- Nä.
-Bra.
-Jag vill träffa dig och Emma. Jag vill prata med er.
- Okej, jag kommer snart
När Anton avslutade samtalet så gick han till sitt vardagsrum och satte sig på soffan för att sedan vänta på Jonas. Jonas tog sin cykel och började cykla till Anton vilket tog ungefär 7 min. Jonas var lite nervös och chockad när han fick se Anton men han verkade vara arg. Jonas var framme vid Antons dörr sedan knackade han. Anton kom och öppnade dörren åt Jonas för att han skulle komma in. Anton glömde att hämta Emma också för att hon var inblandade också. När Anton var vid Emmas hus så knackade han på dörren och Emma kom och öppnade dörren åt Anton.
Hallå behöver du hjälp med någonting ?.
Nä.
Nähä varför är du här då?. > Emma
Jag vill att du ska komma till mig nu.
Varför?.
Jag vill prata med dig.
Bara jag?.
Nä. >Anton
Okej. > Emma
Du och Anton. > Anton
Okej.
Bra.> Anton
Emma tog på sig kläder och gick med Anton till hans hus sen efter det kom Jonas och öppnade dörren åt dem. Jonas blev chockad när han såg Emma. Jonas var lite besviken på för att Emma skulle hålla sig borta från Anton , men det gjorde hon inte. Han förstår inte varför Anton tog med Emma hit. Anton frågade varför öppnade dem breven?
Jag vill veta varför öppnade du breven? Var det viktigt för dig?.> Anton
Jag hade inget val .Varför får jag aldrig veta sånt om dig?. > Jonas
Jag tror inte på dig , varför bryr du dig?.> Anton
Jag tycker synd om dig så mycket. Vem ska hjälpa dig ?.> Jonas
Vet inte vem tror att du är? Du har inget jobb> Anton
Jo det har jag >Jonas
Vaddå?> Anton
Målare>Jonas
Hahaha skit jobb>Anton
Om du inte tror på mig så hur ska du fixa skulden då?>Jonas
Det har jag inte tänkt på än>Anton
Jo du har ju 30dagar på dig>Jonas
Om jag skulle vara du så skulle jag låna pengar från mina föräldrar,släktingar,granne eller ta ut pengar från min konto.> Jonas
Okej jag är förvirrad. Tro du att du kan fixa åt mig >Anton
Hahaha du sa ju att du inte tror på mig. >Jonas
Vänta lite, varför var Emma med dig?.>Anton
Varför inte ? Hon var ju nyfiken ?.> Jonas
Förlåt Anton , jag visste inte vad Jonas skulle göra där inne. Kan vi bara släppa det>Emma
Nä det kan vi inte.>Jonas
Varför Jonas ? > Emma
Jag vill veta sanningen, varför Anton tog min arbetsplats och varför han ljög för mig. Jag minns när fick ett brev från honom och han skrev att han ska fixa ett jobb åt mig men han ljög för mig. Allt var bara skandal> Jonas
Okej jag erkänner allt var mitt fel. men kan vi släppa detta>Anton
Ja men om jag får ditt jobb så blir allt lugnt .> Jonas
Skulden då?.> Anton
Jag fixar detta själv.>Jonas
Om du ska ta min jobb. vad ska jag har för ett jobb.> Anton
Du kan ta mitt jobb som målare. > Jonas
Det låter bra> Anton
Jonas och Anton kan vi bara släppa det .> Emma
Ja det kan vi men jag vill veta sannigen först Anton ?. > Jonas
Aa vaddå?.> Anton
Varför ljög du för mig ?> Jonas
För att du är meningslös.> Anton
Tack hejdå , lycka till med ditt liv .> Jonas
Detsamma. > Anton
Anton och Jonas blev aldrig bästisar igen för att dem litade aldrig på varandra. Dem blev bara vänner, Emma hade mycket kontakt med Jonas. Emma flyttade till Jonas för att hon vill känna sig trygg. 2019 gifte sig Jonas och Emma och Anton flyttade till Göteborg för att han ville skaffa nya bästisar..


Ushee är medlem sedan 2015 Ushee har 1 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren