Publicerat
Kategori: Novell

Att komma hem

Hon ser in i en sönderslagen spegel, ser sina ögon glänsa i ljuset från den döende glöden i morgonens tidiga kalla timmar. Hon låter vinden vagga henne fram och tillbaka, paralysera henne och viska hånskrattande i hennes öra om gångna tider och förlorade vänner.
Hon står bland ruiner. Murkna trappor har rasat omkring henne, väggarna är fuktskadade och svarta av röta. En unken doft har spridit sig i rummet.
Hon undrar varför hon kom tillbaka hit. Undrar vad som forslade henne tillbaka genom tid och rum, fick henne att skälvande ta steget över tröskeln hem igen. Hem? Hon frågar sig själv till vilken nytta och vilken anledning hon hängivit sig till det förgångna.
Var är de andra?
Det finns inga andra kvar.
Att höra sina egna hjärtslag dunka olycksbådande hårt därinne är som att invänta en bombs detonation. En explosion som klyver verkligheten, skär genom livets kött och expanderar som själva rymdens existensiella klocka av tid.
Tick, tack.
Att höra blodet forsa som en flodvåg i sina öron är som att bli slagen i huvudet gång på gång, en evig pina så stor att den lockar till självmord.
Världen är trasig. Hon känner det på sig.

Skriven av: Joanna Uhlbäck

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren