Publicerat
Kategori: Novell

Att se men inte synas

Att se men inte synas

Där satt jag nu vid ett ensamt bord i den skamfilade puben. I detta halvmörker fyllt med rök från åtskilliga cigaretter, vad gör jag här egentligen? Kanske är det för att passa in, vad det nu betyder. Jo, så är det nog. Jag vill passa in, vara en människa och vara en del av det sjudande sociala livet i denna smältdegel av syn-, hörsel- och luktintryck. Det var ännu glest med folk denna tidiga timma. Intill mitt bord satt ett gäng unga män. Deras ögon hade fokuserats till en punkt längre in i puben. Männen tycktes finna något oerhört roande då de skrattade och roterade för fullt i sina stolar. Hur jag än försökte lyckades jag inte se vad de fann så skrattretande.

Detta förtretade mig inte så mycket att jag behövde fråga de unga männen vad det rörde sig om. Så jag återgick så sakteliga till min olästa Hemingway bok. Sakta slog jag upp den nya boken och trycksvärtslukten gjorde sig påmind som en skön kontrast till all cigarettrök. En gång har jag läst någonstans att lukter kan sätta igång kraftfulla minnesintryck, detta torde vara sant då en strid ström av kärvänliga och mindre kärvänliga minnen kom till mig och överrumplade mig totalt. Jag gav efter och för en stund blottades min till synes sköra fasad när tårar rusade nerför mina blossande kinder. När jag så samlat mig kändes boken mig så främmande att jag för stunden sköt den åt sidan. Återigen var mitt blickfång riktat mot de flyktiga skuggorna som tycktes spela inbjudande bara för mig.

Skriven av: Linus Brunnström

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren