Publicerat
Kategori: Novell

Avtryck av liv och iver

..reser mig från kontorsstolen och tittar ut på gatan två våningar ner....nerför gatan kommer en hårig apa rullande i en makalös serie av kullerbyttor i rasande fart. Framför kontorsbyggnaden stannar han tvärt och tittar upp. det är en energisk uppsyn jag ser..full av liv och iver att komma någon vart. Utan det minsta förvarning tar apan sedan ett hastigt skutt mot mitt fönster och landar på på det djupa fönsterblecket med en duns. Resolut trycker han sitt ansikte mot glasskivan som skiljer oss åt. Med näsan hårt tryckt mot rutan kan jag i apans näsborrar se honom flämta efter andan. Höger öga är spänd i en fast blick mot mig. I hans ögon kan jag se en glädje som inte alla är förunnade att känna. Glädjen i att naken i päls få rulla gatan fram tills kroppen säger ifrån. Men än är det länge innan denne hårige krabats ork sinar. Pigg är han i sin mörka kroppsbehåring flämtandes med ansiktet upptryckt mot rutan nära intill mig. Då händer det...det som måste förr eller senare ske...apan släpper kontakten med glaset med ett smackande ljud...spänstar ifrån fönsterblecket i ett graciöst bakåtvänt svandyk med skulderbladen vända ner mot den hårda gatan. Med lätthet landar han på sina fötter och rullar sedan snabbt vidare...mot ett bättre liv...andra möten. Naken rullandes i päls ser jag honom försvinna bort från mitt liv...det liv som kanske inte riktigt än har börjat...inte på riktigt i alla fall...känner mig tom...kvar finns ett avtryck i rutan..ett avtryck av liv och iver...

Skriven av: Hedley_Hootch

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren