Publicerat
Kategori: Novell

Bag

BAG _ en novell

Gatorna är som en stor kuliss. En teater. En ständigt pågående föreställning där människor gör entre, visar upp sig, gör sorti. De allra flesta har en riktning, är en del av sin egen historia. De skriver den själv, medvetna om vart de är på väg, vad nästa replik skall bli. De bär sig själva framåt längs gator, övergångsställen och framför röda ljus.

De andra skiljer ut sig, de stannar upp i bilden. Går åt fel håll, skapar ett tomrum kring sig. Det är dom som tappat sitt manus. Glömt replikerna.

Med sina plastkassar, smutsiga kläder och stängda blickar blir dom en del av scenografin. Vi ser, men väljer att inte se. Vi väljer att betrakta träden, skyltningen, korvkiosken, skulpturerna i parkerna, låter blicken välja bort dom.

En av dessa uteliggare, en bag-man som året runt är klädd i resterna av en lammskinnspäls, har som hemadress en parkbänk. Han träffas där varje dag mellan vissa klockslag. Ibland röker han på en fimp, ibland tuggar han på en bit bröd. Ibland sover han utsträckt på bänken.

När den flyktiga höstsolen får passerande att stanna upp och suga i sig värmen, undviker de alla att sätta sig på bänken nära honom. De två patrullerande poliserna väljer att titta bort.

Bag-mannens öde är enbart hans. Hans dagliga bröd är beroende av hur många tomburkar och flaskor han hittar. En dag har han fått på sig nya skor. De gamla var hopknutna med repstumpar. Nu sitter ett par adidas träningsskor på hans fötter. De kan vara ett fynd i en soptunna, eller en gåva av någon bättre försedd medborgare.

Han har en historia att berätta. En sann historia som utspelar sig på livets teaterscen. En historia värd att återberätta. Men ingen lyssnar. Ingen ställer frågor. Alla passerar utan att se.

Det finns en snabbhet och vighet i hans rörelser. Fötterna svävar lätt ovanför betongplattorna, trots tyngden från kläderna och kassarna han släpar på. Han har en tränad kropp. Han har varit idrottsman, en vindsnabb ytter på den gröna arenan. En passningsläggare som smekte lädret med de rätta passen. Framgångarna uteblev dock.

När han skulle ta steget från pojklaget upp i den stora klubbens B-lag, drabbade skräcken honom. Han satte sig på muggen innan träningen. Och blev kvar.

Efter den händelsen upprepade historien sig. På gymnasiet tystnade han en dag, mitt under en lektion i tyska under en högläsning av Rainer Maria Rilkes poesi. Inget och ingen fick honom att öppna munnen igen. Han stängde dörren till skolsalen utifrån. Istället för universitetsstudier fick han arbete på kommunens parkförvaltning.

Han sattes att kratta mellersta kyrkogården. Ett snudd på oändligt område, det tog honom två veckor att arbeta sig från norra till södra delen. När han var framme var det dags att starta från början. Han skötte sitt arbete. Ensam, tyst och ständigt i rörelse, höll han konditionen och smidigheten igång.

En dag, vid den östra porten till kyrkogården, såg han en kvinna ligga under en man på Erik Perssons gravsten. Det var något bekant över mannen. Ett drag kring munnen.

Han hörde ropet efter bollen, hur rösten krävde en passning, svordomen när lädret inte hittade rätt. Han såg på stålräfsan i sin hand. Såg mannen bakdel röra sig upp och ned. Såg sig själv sätta taggarna i de vita kalsongerna. Såg skriket och blicken. Mannen kände igen honom.

Bag-mannen stängde järngrinden vid den västra sidan bakom sig. Och kom aldrig tillbaka.

Nu liknar hans liv en vändplats. En enda lång kö fram till den morgon han inte längre vaknar upp på sin parkbänk. Lika osynlig och tyst som han agerat statist i stadens dagliga pjäs, kommer han en dag att bytas ut. Satt i rekvisitaförrådet eller helt enkelt kastad i en av kontainrarna utanför teaterns verkstad.

Det är scenbyte och han har inte längre någon plats i scenbilden.

© Thore Soneson

Skriven av: Thore Soneson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren