Publicerat
Kategori: Novell

Blått garn blev hämnd för kärlek bakom ryggen.



Jag var runt tio och nummer ett i en barnskara på fyra. Lillasyster var endast några månader gammal.
Min far hade ett resande arbete. Åkte iväg varje söndagskväll mot Norrland. Kom hem på torsdagskvällen till Småland igen. Några dagar var han hemma med familjen och då ofta extraarbetande. Han höll med detta resande i många år. Reste även mycket utomlands. Vi barn levde med mamma och för mamma och var vana vid detta. Efter en resa som min far gjort kommer jag ihåg ett gräl mellan mina föräldrar och när han sedan åkt iväg igen satt mamma och rev upp en blå stickad tröja i herrstorlek. Jag fick hjälpa henne att göra nystan. Av garnet stickade sedan mamma en kofta till lillasyster och vi andra syskon fick vantar och sockor. Då tyckte jag ingenting var konstigt med denna tröja.
En tid efter händelsen, en lördagseftermiddag, ville båda mina föräldrar tala med mig i vårt vardagsrum. Jag förstod att det var något allvarligt för i det rummet vistades vi nästan aldrig annars.
Min far berättade då att han träffat en ny kvinna som han umgåtts med en längre tid och att hon bodde uppåt landet där han passerade varje vecka. Han ville nu att jag skulle bo med honom och hans nya kvinna. Vet att han sa att ”Du som till och med lärt dig koka havregrynsgröt nu är ju så stor att du bör kunna förstå detta”.
Jag frågade då om den blå tröjan och fick veta att den hade stickats av den för mig okända.
Tänk att sitta och sticka en tröja till sin älskade och sedan i nästa stund rivs den upp för att bli något annat.
Mina föräldrar tog ut äktenskapsskillnad men far bodde kvar hemma under tiden den löpte. Vid ett tillfälle när mamma inte var hemma ringde han till ”henne” och ville att jag skulle prata med henne. Kommer inte ihåg någonting av samtalet vi hade.
Tiden gick och mina föräldrar försonades och berättade att de skulle fortsätta att vara gifta.
Jag var alltså tio år när detta hände och under de kommande tio åren var min far otrogen många gånger. Ju äldre jag blev desto mera förstod jag och märkte vad som hände. Först när jag flyttat hemifrån skildes mina föräldrar och far gifte om sig snart därefter men fortsatte likadant mot sin nya fru. Även de delade på sig och nu har han fru nummer tre.
Många gånger har jag funderat på den blå tröjan som blev sockor och annat. Min mor måste ha stickat in mycket ilska och svartsjuka i plaggen till oss. Kanske var därför de stacks så mycket hela tiden.
Men ju mera jag tänker på det desto mera förstår jag vilket smart drag av henne det var.
Varje gång far såg oss barn ha något av de stickade plaggen på oss blev han påmind av sin andra ”kärlek” och sin otrohet. Måste känts svårt för honom.
En annan tanke som börjat dyka upp hos mig då och då är om jag har några halvsyskon någonstans i vårt land eller någon annan stans i världen där far drog fram. Har ställt frågan till min mor som förnekar att så är fallet. Min far hann jag aldrig fråga innan han dog nyligen.
Mina föräldrars kärleksliv har i alla fall lärt mig att avsluta en sak innan jag ger mig in i nästa. Att otrohet inte är min grej.
Sedan undrar jag ibland över vad som hänt om skilsmässan blivit ett faktum då 1965.




Skriven av: Annica

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren