Publicerat
Kategori: Novell

Blind, men närsynt


1

Det bästa som hänt mig var när jag och Christoffer blev tillsammans, det var då mitt liv började. Vi hade jobbat ihop, en dag i veckan, och blivit jättebra kompisar och allting. Han var min bästa killkompis, för något mera var han inte. Inte då… Men när terminen slutade på jobbet, och jag hade sagt upp mig för jag inte hann med mitt skolarbete och sånt insåg jag vad jag kände. Jag var kär i Christoffer. Det var ju svårt att erkänna det för sig själv, och jag har sagt till mina kompisar jag inte är det när de frågat om honom… Jag sa att jag inte var det, och aldrig skulle kunna bli det.
Vi mailade med varandra och vi chattade hela tiden vi arbetade tillsammans, jag erkände mina känslor i ett mail och han besvarade det med samma känslor. Att det ska vara så svårt att säga det. Christoffer tyckte om mig också, och hade gjort det ganska länge, långt innan jag insett det.

Vi var ute och åt och allt var så pinsamt, även om man kände Christoffer så var det på ett annat sätt. Nu hade man insett för sig själv och för honom vad man kände. När vi sa hejdå för kvällen och allting bara kände jag att vi var tillsammans. En känsla… Han jobbade dagen efter och lilla jag satt ensam och väntade på att han skulle komma hem från sommarjobbet så vi skulle kunna träffas. Han jobbade på vårt gamla jobb nu under sommaren men jag var hemma, hade lovat mamma att vara barnvakt åt mina systrar. När han ringde berättade han för mig att han skulle åka till landet, och jag skulle åka 30mil bort på lördagen. I två veckor med mina två systrar och min mamma.

Men vi klarade de två veckorna i alla fall. Nästan. Vi var ju bara tvungna att prata i telefonen varje dag så det var tur att man hade sin mobiltelefon. Dagarna gick ut på att längta hem och vänta på att man skulle få prata med honom. Två regniga veckor på västkusten gick väldigt sakta och allting kändes tungt. Man räknade dagar och timmar tills man skulle få komma hem.

Och måndagen som man så länge hade väntat på kom tillslut. Man hade till och med räknat dagarna och timmarna. Den enda dagen på hela semestern det var fint väder, då skulle vi åka hem. Men det gjorde inte mig någonting, att sätta sig i en varm bil och åka tretio mil det gjorde mig ingenting. Mil efter mil närmare pojkvännen… Christoffer skickade textmeddelanden till min telefon, längtade efter mig. Och då började jag längta tusen gånger mera än innan.
Efter att ha hjälpt till och ordnat lite hemma, bytte jag om och gick hem till Christoffer. Hem till min pojkvän. Sa hejdå till mamma och kom hem sent.. Det var så underbart att få träffa honom, att få den kramen man längtat efter så länge. Få se honom, bara få kramas.

Dagen efter, tisdagen, var jag hemma hos Christoffer redan klockan åtta. Det var bestämt så. Allt för att vi skulle få träffas så länge som möjligt innan Christoffer skulle iväg med sin pappa Thomas och spela golf.
Träffa föräldrar är ju väldigt pinsamt. Jag var jättenervös, men det gick så himla lätt, Hejsan, Thomas!. Hej Hannah , sa jag och sedan var det avklarat. Christoffer och jag träffades senare på kvällen också, efter golfen. Halv nio skulle Christoffer åka till landet igen, och exakt halv nio började det att ösregna och åska. Som på beställning. Och vi fick träffas längre tid den dagen.

Christoffer åkte hem från landet ganska mycket. Det var liksom så att man behövde träffas.. Jag skulle åka ner till Halland några dagar och Christoffer skulle med sin familj till Stockholms trakten för att spela golf. Ja, fyra dagar till ifrån varandra… Så roligt tycker jag och Christoffer att det var. Man överlevde dagarna genom att prata i telefonen… Jag åkte hem därifrån på en torsdag, mamma, jag och min 2 åriga lillasyster Sara. Sandra min andra lillasyster som är 12 år var kvar nere i Halland hos sin kompis. Hon skulle bli hämtad en och en halv vecka senare. När vi bara hade åkt tre fyra mil fick jag ett meddelande på mobilen, från Christoffer. De åkte också hem för det regnade så mycket att alla kläder och allting hade blivit genomblött. De skulle ha stannat två dagar till där, men nu kom hem också hem.

På fredagen, efter att ha kommit hem till sitt eget rum och allting, träffade jag min pojkvän hela dagen. Att man inte tröttnar på varandra.. Sara ville vara med hela tiden men det fick hon inte. Vi ville ju vara i fred. Man hade längtat så mycket efter att få träffas och få kramas och hålla handen..
En enda dag fick vi träffas innan det var dags att åka i väg igen. Christoffer skulle iväg med sin kompis Andreas och spela golf i fem dagar. Hemskt var det. Jag ville ju ha honom hemma hos mig. Det var alltid så att man skulle säga hejdå när man träffades. Det var väldigt jobbigt.
Den natten sov jag så himla dåligt och när jag vaknade hade jag så himla ont i mitt hjärta, Christoffer hade åkt, åkt flera mil bort.

Sara kom upp till mitt rum och kröp ner hos sin storasyster, hon var så liten och söt då lilla Sara, hennes havsblå glittrande ögon och håret lite rödlätt. Hon avgudade mig. Vi åkte och handlade mat vid köpcentret en bit utanför stan, trösthandlade lite och tyckte synd om mig själv. Sara gick med mig, mamma var och handlade mat. Lördagen och söndagen var så jobbiga dagar, mamma förstod inte hur jag kände och allting var jobbigt. Mamma jobbade hela veckan som Christoffer var och spelade golf, så jag tog hand om Sara varje dag. Måndagen var vi hemma och hon var ute och lekte hela förmiddagen. Jag pratade med Christoffer i telefonen och sedan tog jag med Sara och åkte och handlade. Vi gick dit och Sara satt i vagnen. folk måste trott att hon var mitt barn.

När mamma kom hem från sitt jobb på sjukhuset stod maten klar på bordet och vi åt tillsammans. Det var väldigt tomt utan Sandra… En fattades i vår tjejfamilj. På kvällen pluggade jag och förberedde mig inför teoriprovet till körkoret som jag skulle göra på tisdagen. Christoffer ringde mig och berättade för mig hur mycket han älskade mig och man blev så lycklig av att få höra det.

Mamma började jobba vid lunch på tisdagen. Och jag skulle göra mitt prov på morgonen.
Sedan var det bara uppkörningen kvar. När jag var klar kom mamma och Sara och mötte mig, jag kunde känna hur jag strålade av lycka. Jag hade klarat det, teoriprovet. Mamma, Sara och jag var ute och åt lunch tillsammans och sedan tog hon och gick upp till jobbet och Sara och jag tog en sväng på stan. Kollade på kläder, eller det gjorde jag mest, inte Sara för hon låg i vagnen och sov.
Pratade med Christoffer direkt när jag kom hem från stan och han blev så glad för min skull. Att jag hade klarat provet, han sa att han visste att jag skulle klara av det för jag var bäst.

2

Dagarna som var kvar, två dagar och sedan skulle vi träffas, gick ganska snabbt ändå tack vare att Sara var hemma och behövde sin storasyster, det fanns inte tid att deppa och tänka och samtidigt tycka väldigt synd om sig själv…
På onsdag kvällen packade mamma till henne och Sara. De skulle åka ner och hämta Sandra i Halland. Jag hjälpte till så gott jag kunde, var väldigt hjälpsam och städade. Jag behövde ha något att göra tills det var dags att ringa och prata med Christoffer. För varje dag behövde jag får höra hans röst. Annars klarade jag mig inte. Jag saknade Christoffer massor, mer och mer för varje dag som gick.

Torsdagen man väntat på kom äntligen. Sara och mamma åkte ner till Halland vid fyra och någon timme senare kom Christoffer hem, hem till mig. Och jag hade ju inte längtat någonting efter honom.. Bara hela tiden. Varje sekund fanns han med i mina tankar.
Vi åt middag och pratade och kramades och det var mysigt. Det är sådant man behöver när man inte träffas så ofta. Vi tog en promenad, hem till Christoffer. Han skulle hämta tandborste och sånt som han behövde för att sova över hos mig.

När vi kom hem från promenaden och blev det tv, kollade på en film och åt godis och myste. Det var lite halvpinsamt när man skulle gå och lägga sig, man hade ju inte haft någon som låg bredvid när man skulle somna. Christoffer var min första riktiga pojkvän. Min första kärlek…
La oss i min säng och han höll om mig, pratade och gosade. Fick höra de tre magiska orden som man blir så glad när man får höra, 'Jag älskar dig'.
Vaknade lite efter klockan nio, det var så ljust på mitt rum. Vände mig om och tittade på Christoffer som fortfarande låg och sov. Han var så söt när han sov. Pussade lite på honom, och han vaknade. Vi låg och gosade länge innan man orkade sig upp från sängen. Satte på te till frukosten och dukade fram.

Jag tog en dusch och klädde på mig. Det var jättefint väder, det hade det inte varit på hela sommaren, men nu när Christoffer och jag fick träffas sken solen och himlen var blå.
Vi drack en kopp te innan vi åkte till Christoffers föräldrars land. Fick ta bussen dit, Christoffers mormor skulle komma dit, och hon ville träffa mig. Jag ska erkänna, jag var väldigt nervös på vägen dit. Träffa släkten, pinsamt men det var ju lika bra att få det gjort.

Fikade lite där och satt och pratade. Fick se hur det såg ut vid deras sommarstuga också. Där har jag ju inte varit innan så det var skoj. Lillebrorsan Johan är roligast. Han har full koll, för han vill inte missa i fall att vi pussas eller bara nuddar varandra. Han berättade också hur gulliga vi var och han sa att han tyckte att jag var cool.
Christoffer och jag åkte med hans mormor och morfar till stan och sedan tog vi bussen hem och det var lugnt på kvällen, åt lite mat och tog en promenad. Nina kom och hälsade på, överraskade oss. Nina cyklade hem vid lite innan elva, och jag och Christoffer gick och la oss. Man kände inte pinsam känslan den här gången, istället blev det väldigt mysigt. Sov länge på söndags morgonen, mamma ringde vid elva och berättade att de åkte, och skulle komma hem vid fyra fem.

Jag fyllde 18 år på onsdagen efter, Christoffer hade varit och hälsat på hos mig på tisdagen och sedan kom han på onsdagen också. Eftersom jag fyllde år. Jag vaknade 8,15 av att jag fick ett meddelande till min mobiltelefon, 'kommer hem till dig snart'. Det var från Christoffer. Jag gick upp, klädde på mig en morgonrock över pyjamasen och gick ner för trappan och skulle kolla Sandra och Sara. De skulle vara hemma hos mig hela dagen. På köksbordet låg en lapp 'Grattis på 18 årsdagen mammas stora flicka'. Mamma skrev alltid sådana lappar på köksbordet.. Bara några minuter senare hörde jag att det knackade lite försiktigt på dörren, Christoffer kom hem till mig och jag öppnade. Han sa grattis och kramade mig, gav mig en kyss. Jag fick en födelsedagspresent, ett halsband, som var jättefint med ett litet hjärta i. Sara kom upp från sängen och satte sig i Christoffers knä, han var verkligen idolen för min tvååriga lillasyster. Sandra var riktigt morgontrött och kunde sova hur länge som hels.

Det var att baka en tårta och lite så som var tvunget att ordas på dagen.
Mormor och morfar kom och hälsade på och min moster och hennes familj. Mormor och morfar hälsade på hos min moster så därför kom de hem till mig. Någon annan kom inte, Christoffer så klart. Dagarna rullade på ganska så fort för jag träffade Christoffer varenda dag.

3

I början av augusti åkte jag med Christoffer, hans föräldrar och bror, lillebrorsans kompis Tobias och hans föräldrar Bengt och Elisabet, till Åland. Jag var riktigt nervös för resan, jag hade inte träffat hans familj så många gånger innan och nu skulle vi åka bort i 24 timmar.
Det ordnade sig direkt nästan när jag kom hem till Christoffer. Vi åkte med bil till busstationen, och fick sitta och vänta i nästan en halvtimme innan vi gick på bussen. Bengt hade redan varit och köpt tidningen, innan bussen lämnade stationen hade han läst den och löst halva svåra krysset..

Christoffer och jag kunde inte skärpa oss, vi skulle inte börja att kyssas och sånt utan vi skulle klara det. Det gjorde vi inte, innan vi åkt från stan hade vi börjat.. Christoffer och jag satt längre bak i bussen än de andra. Det blev en lång resa till Stockholm. Kunde absolut inte hålla fingrarna i styr en enda sekund. Johan, Christoffers lillebror på 12 år sa att han såg oss när vi pussades.. Sandra och Christoffer är lika gamla.
När vi kom fram till Stockholm, efter att ha pratat och ätit godis på ett väldigt trevligt sätt fick vi gå in och sätta oss i en väntsal och vänta över en timme på att gå ombord. När vi fick gå på båten höll jag Christoffer hårt i handen. Det är lite otäckt att gå på, och jag är så höjdrädd..
Vi fick gå en trappa ner för att komma till våra hytter. Christoffer och jag skulle bo i en fyrbäddshytt med Johan och Tobias. Föräldrarna skulle bo i finare hytter med dubbelsäng och fönster. Johan och Tobias försvann och levde livet på båten.

Jag och Christoffer duschade och gjorde oss i ordning inför kvällens bravader. Jag satte upp håret och gjorde mig lite fin. Tog på mig en ljuslila lång kjol och en gul topp. Christoffer tog på sig ljusa byxor och en skjorta. Han blev jättefin. Kramade honom och fick en puss.
Det knackade på dörren. Och det var Thomas som kom, skulle meddela oss om att det var dags för middag. Vi var och åt på en jättefin restaurang, jag åt lax, potatis och sås precis som Christoffers föräldrar. Det var jättegott. Efter att ha ätit klart gick Christoffer och jag, ville inte sitta kvar där med dem och prata.

Vi gick till hytten en stund. Så vi fick 'vara för oss själva'. Gosade en stund och sen gick vi ut på däck för att ta lite frisk luft. Han höll hårt om min midja när vi stod där ute i solnedgången. Allt kändes så perfekt. Skrattade åt Bengts konstiga upptåg, han pratade med allt och alla… Kunde bli pinsamt när han pratade med unga som gamla, nyktra som riktigt berusade..

Vi gick in igen, till baren och kollade på folk som sjöng karaoke. Klockan var tolv, Johan och Tobias yrade runt på båten och spanade in tjejerna. Men det var nog ingen av tjejerna som spanade på dom.
Christoffer och jag gick till hytten och gosade lite innan killarna kom och skulle lägga sig.
Borstade tänderna och la oss båda två i min säng. Johan och Tobias kom och knackade på dörren. De gjorde sig nattklara och skulle sova. Jag fick blunda, för dom var väldigt blyga.
Bengt kom och sa god natt till Tobias, han sa att han fick ångra sig och sova mellan honom och Elisabeth istället. Bengt drog några konstiga skämt som ingen förstod innan han gick.

Thomas kom in och sa god natt, innan han gick till baren där Maria var. Han satt på sängkanten och pratade med oss en stund och sa sedan god natt till sina söner och till mig.
Christoffer såg ut att skämmas lite, men det behövde han inte göra. Han ska vara glad att han har en pappa som bryr sig.

När Thomas hade gått ut låg vi och pratade en stund innan småkillarna somnade. Då gick Christoffer över och la sig hos mig i min säng. Jag frös så mycket och han ville värma mig.
Han var som ett element så han kunde gått bjuda på lite till mig.

Vaknade till vid halv åtta, det knackade på dörren och jag var tvungen att gå och öppna. Det var Bengt som skulle väcka killarna, för de skulle ut och promenera i Mariehamn lite innan båten avgick igen.

Något jag och Christoffer hoppade över, vi låg och gosade den tiden istället. Vaknade till igen vid nio, två starka armar höll om mig och man kände sig väldigt trygg och säker där man låg. De andra kom tillbaka från promenaden och vi gick upp och klädde på oss och gjorde oss i ordning. Gick upp och åt frukost med Maria och Thomas.

Förmiddagen gick jättesnabbt, och det blev lunch vid halv två. Åt buffén och det var jättegott. Efter att ha ätit mat och allting var det en och en halvtimme kvar tills man var hemma i Stockholm igen. Christoffer och jag gick en sista sväng till taxfreen och köpte lite att dricka till hemresan och godis. Packade ihop grejerna i hytten och vi gick ut till foaljén där man skulle gå i hamn. Christoffer var sur på sin bror och sa inte många ord. Bengt yrade omkring och tog reda på onödig fakta, om hur dags man fick gå av och lite så. Pratade med alla och man skämdes inte något. Höll Christoffer i handen när vi gick av båten och gick mot bussen som skulle ta oss hem.
Packade in väskan i lastutrymmet och jag satte mig bredvid Christoffer i bussen. Tog mera tre timmar hem. Men man fick ju träffa Christoffer.

Sara sov i mammas knä när jag kom hem, de satt och kollade på teven tillsammans och väntade på att jag skulle komma hem. Vi drack lite kvällste innan man gick och la sig. Somnade direkt när jag la mig och kopplade av.
4

Christoffer ringde till mig på förmiddagen dagen efter och vi träffades igen. Var hemma hos honom och myste lite. Hela helgen skulle jag vara barnvakt åt Sara för mamma skulle med Sandra till Göteborg på fotbollscup. Christoffer bodde hos oss och vi levde som i en liten familj där hela helgen.
På lördag kvällen somnade Sara i Christoffers knä när de satt vid teven och kollade på Disneydags. Det tyckte Christoffer också var bra. Hon var lite seg efter att ha varit och badat hela dagen med oss och Johan, Christoffers lillebror. Sara hade ätit lite mat före mig och Christoffer, makaroner och korv och vi skulle äta pizza senare när hon somnat. Det skulle bli mys, trodde vi men Christoffers kompis Andreas kom förbi och festa lite innan han skulle in till stan. Han hade tjejen med sig också. Andreas och hans flickvän åkte in till stan.

Jag gick in och kollade Sara som låg och sov i sin säng. Sög på tummen, som hon inte hade slutat med ännu och sov jättegott. Christoffer och jag tog ett bad, det var lite regnigt och ruggigt ute så det var jätteskönt och väldigt mysigt att få bada.
Vi gick och la oss i min säng båda två. Mysigt, ligga där och någon håller om en och andas.

Christoffer kysste mig och vi låg och gosade innan vi somnade.
På söndagen tog vi det mest lugnt, det regnade och var tråkigt ute. Vi tog med Sara på en promenad och gick hem till Christoffer. Hans föräldrar bjöd oss på fika och vi var där en stund. Senare på söndags kvällen kom mamma och Sandra hem. Christoffer var fortfarande hos mig då, vi hade ju bott ihop nu hela helgen. Han sov inte över hos mig även om jag ville det. Jag klarar inte mig utan honom.

På måndagen vaknade jag av att Sara kom in till mig i mitt rum och ville att alla andra i hela huset skulle vakna. Mamma var redan på jobbet, fast att klockan bara var sju. Mamma skulle komma hem vid fyra idag och jag skulle få äran att vara barnvakt åt mina syskon. Sara brukade egentligen vara på dagis och Sandra hemma själv, men nu var jag barnvakt åt dem. Träffade inte Christoffer på hela dagen, han var och spelade golf med Andreas. Och på kvällen var han hos sina morföräldrar och åt middag.

På onsdagen var jag väldigt nervös, det var dags för uppkörningen inför körkortet. Christoffer var med mig och satt och höll min hand nä jag väntade på min tur. Det blev min tur. Samlad, men ändå nervös gick jag ut och satte mig i den röda bilen. En uppkörning senare hade jag mitt körkort. Det man väntat på väldigt länge. Det var man verkligen tvungen att fira. På kvällen åkte vi in till stan och var ute och åt mat och firade. Det var festival i stan och man träffade på många man kände.

Christoffer och jag var inne en kväll till, han ville lyssna på Thomas Rusiak när han spelade så jag följde med. Det var på torsdagen och på fredagen var mamma inne med sina kompisar så jag var barnvakt. Christoffer var inne med sina kompisar också och jag var hemma. Men vid tio kom Christoffer hem till mig istället. Det var inte så kul att vara med polarna när dom raggade. Sara låg och sov då och hade sovit en stund, men Sandra var vaken och kollade på tv. Christoffer och jag drack lite te och åt en fralla, och Sara somnade i Christoffers knä. Det gjorde hon alltid.
Måndagen kom och Sandra började skolan igen, sjuan. Hon har blivit så stor och Sara skulle till dagis. Christoffer och jag var lediga för vi började inte förrän på tisdagen. Skönt, en dag att vara hemma och ta det lugnt. Det kändes segt att gå upp så tidigt på morgonen. Mamma hade låtit mig låna bilen, en 850 mörkblå metallic. Första dagen var väldigt seg. Christoffer och jag gick inte på samma skola, jag gick samhällsvetenskapliga och han gick elprogrammet, men båda gick i trean nu i alla fall.
Lämnade av Christoffer utanför ingången och åkte till min skola och parkerade bilen där. Nina hade också tagit bilen till skolan och parkerade i närheten av mig. Vi hade knappast träffats på hela sommaren. Båda hade skaffat pojkvänner och hade inte haft tid att ringa varandra. Nina är min bästis, min absolut bästa vän. Vi har varit kompisar sedan vi började högstadiet. Nina var den enda jag kunde prata med riktigt om hur allt är. Jag har inte samma pappa som Sandra och Sara. Mamma fick mig när hon bara var 16 år och min pappa ville inte veta av mig utan lämnade mamma.
Mamma träffade en annan man, Kevin och de gifte sig och fick Sandra. De var gifta i nio år och han blev ju min pappa också. När Sara låg i magen skildes de och mamma blev ensamstående. Kevin flyttade till USA. Mamma har haft riktig otur, fast jag kan förstå Kevin nu i efterhand också. För han hade sin familj och hans två barn bodde i New York med sin mamma..

Nina och jag satt tillsammans i aulan när de hade upprop där och rektorn pratade om samma gamla tråkiga saker. Dagen gick ut på att våran galna mentor gick igenom schemat och försäkringar och sånt och sedan fick vi åka hem. Christoffer ringde till min mobil precis när jag satt mig i bilen och skulle åka hemåt. Han slutade en halvtimme senare så jag åkte och hämtade upp honom. Stod och väntade med bilen utanför huvudingången, satt och lyssnade på lite musik och längtade. Och äntligen kom han och satte sig bredvid mig. Fick en puss av honom och vi åkte iväg.
Min mobiltelefon ringde och Christoffer svarade för att vara lite rolig. Det var min mamma, hon sa att hon var tvungen att stanna längre på jobbet och hann inte att hämta Sara på dagis. Sandra skulle gå hem efter skolan och det bad hon mig göra.

Christoffer och jag var hungriga och beslöt oss för att åka till köpcentret och äta på Burger King. Var och åt och gick sedan en sväng på Ikea-huset. Köpte en ny kjol faktiskt. Vi åkte mot Saras dagis och hämtade henne och sedan blev det att åka hemåt. När Sandra kom hem fikade vi och sedan gick Sandra och gick till sin kompis Ingrid. Sara var inne på sitt rum och lekte, kollade på pippi på teven. Mamma ringde från jobbet och kollade om allt var bra med oss. Vid fem var det bara att börja laga middag, köttbullar, potatis och sås. Christoffer stannade och åt med oss, det var ingen hemma hos honom, hans familj var på landet. De bodde där nu ett par dagar. Varför vet jag inte. Efter middagen diskade jag och gjorde i ordning allting. Klockan var kvart i sex och det var snart dags för Sara att bada. Hon lekte med Christoffer just nu. När allting i köket var klart var det bara att se till att Sara badade. Och det var inte svårt att få henne att göra det. Hon älskar att bada.

Halv åtta kom mamma hem, lagom irriterad på sitt arbete. Sara låg och sov då och Sandra satt och kollade på teven. Christoffer och jag satt i köket. Eftersom Christoffer var ensam hemma, sov jag över hos honom. Tyvärr var det upp tidigt och åka till skolan. Inte skoj, men det var bara ett år kvar.

På onsdagen hade mamma ledig dag vilket hon behövde.. Jag hade två lektioner i skolan och fick sedan åka hem. Ensam trodde jag men där hade jag fel. Christoffer stod och väntade vid bilen på att jag skulle sluta. Han hade mitt schema och han visste hur dags hans flickvän slutade. Då blev jag glad. Det var våran fem månaders dag, och han hade köpt fem röda rosor till mig. Jag blev så himla glad, som om man nästan skulle börja gråta..

Den helgen var Christoffer och jag i hans familjs stuga, för oss själva nästan. Handlade mat och sånt innan vi åkte ut dit. När vi kom ut till denna söta röda stuga, mera som en enplans villa, packade vi in och började göra i ordning. Klockan sex skulle våra kompisar komma och vi skulle äta gott och prata.

Vi åt tacos och satt där och hade jättetrevligt, jag, Christoffer, Andreas och Sofie. Det var lite fest så där. Halv tolv åkte de hem, Sofie bodde ganska nära så Andreas skulle sova hos henne.

Christoffer och jag städade i ordning lite, men sedan tog vi en dusch, tillsammans. Det var väldigt mysigt. Efter vår dusch och ha borstat tänderna och allting gick vi och la oss. Sov inte, utan vi var så nära varandra två människor som älskar varandra kan vara. Första gången för oss båda. Något väldigt speciellt, något man alltid kommer att minnas. Och jag ångrade inte något, men det var en konstoig känsla man hade sedan. Man kände sig så förändrad.

Vi låg och sov ganska länge på lördagen. Efter tio orkade vi oss upp, och gjorde frukost. Satt på altanen och åt och pratade. Vi berättade verkligen allt för varandra just då, alla våra hemligheter, jag berättade för honom om pappa… det var inte många som fick veta det.. Om min mamma, pappa och om Kevin….

Det kändes konstigt att gå till skolan där på måndags morgonen. Det hade hänt så mycket i ens liv på bara en helg. Hade socialkunskap där på morgonen, satt mest och tänkte på helgen hela tiden..

Hela den hösten var Christoffer och jag oskiljaktiga. Varenda ledig stund var vi tillsammans han och jag. Christoffer fyllde 18 år och tog körkort i slutet av november.
Vid jul var vi med våra familjer, mamma jobbade till klockan två på julafton, tråkigt. Jag var barnvakt till Sandra och Sara, och vi var i kyrkan på 'samling kring krubban' och Christoffer och hans tre åriga kusin Alexander var med.

Efter kyrkan blev vi hembjudna till Christoffers familj på fika, jag och mina systrar. Det var gulligt av dem tycker jag. Det kändes lite pinsamt när hans familj var där och jag hade inte träffat alla. Här stövlade man in på julafton med två barn med sig också… Christoffer tyckte att jag var löjlig som kände så och han hade nog rätt.

Vid halv ett sa vi tack och hejdå och skulle åka hem. Sandra klädde på sig och var jättesur, varför vet jag inte men hon var tonåring.

Sara var lite lagom tråkig och ville inte klä på sig, hon ville leka mera med Alexander. Christoffer följde med mig till bilen och sa hej då. Vi skulle träffas senare på kvällen han och jag.. När alla hans släktingar hade åkt hem till sig.

Hemma åt vi julmat och öppnade julklappar.. som alla andra jular. Vid halv sju ringde Christoffer och sa att jag kunde komma hem till honom. Vi bytte julklappar och gosade lite.
Jag sov över hemma hos honom, orkade liksom inte åka hem och det var ju så mysigt att få sova tillsammans.






















5
På våren, vid alla hjärtans dag, i februari åkte jag och Christoffer en kryssning till Åbo där vi skulle mysa lite. Natten innan vi skulle åka iväg sov Christoffer över hemma hos mig. Vi åkte på en fredag och skulle komma hem lördag kvällen om vi inte bodde på hotellet vid båtterminalen natten till söndag.
Vi skulle ta bussen till terminalen i Stockholm. Tog ledigt sista lektionen och Christoffer kom och hämtade mig utanför skolan. Mamma hade ledig dag och hade ordnat med mat till mig och Christoffer när vi kom hem för att hämta grejer och göra oss i ordning.

När vi hade ätit köttbullarna och potatismoset som mamma hade ordnat tog jag en dusch och klädde på mig lite varma kläder. Mamma och Sara skjutsade oss till bussen och vinkade av oss..

Det var alla hjärtans dag och det var den romantiskaste dagen på hela året. Det kom på en kille på bussen, Markus hette han och gick i samma innebandylag som Christoffer, han var lite lagom berusad och satt och drack öl med sina kompisar hela resan. Det blev paus en stund i Nyköpings bro. Där såg Markus oss och kom fram och pratade.

När vi kom fram till båtterminalen i Stockholm hade det börjat att snöa lite. Vi åkte den långa rulltrappan upp och gick och checkade in, fick vårta hyttkort och boardingcarden. Vi fick sitta och vänta ett bra tag innan man fick gå på båten…
Vi fick gå ombord lite före klockan åtta, hand i hand gick vi och längtade verkligen efter att få komma till hytten och vara ifred ett tag. Alla människor och Markus som var väldigt pratsam hela tiden…
När vi kom in i foaljén såg vi att det var två trappor upp vi skulle och vi gick. Hittade tillslut till våran hytt och öppnade dörren. Vi hade bokat en fin hytt med fönster och med dubbelsäng, det fanns två fåtöljer och ett bord som stod precis vid fönstret. Det var en jättefint hytt.

Christoffer tog en dusch och gjorde sig i ordning, och efter han duschat så var det min tur. Gjorde mig lite fin och ordnade till håret. Jag var nyklippt då, nyklippt och det var nyfärgat i en rödbrun nyans.
Kammade och gjorde det snyggt. Klädde på mig och sminkade mig lite grann. Christoffer som varit klar ett tag låg på sängen och pratade i telefonen, med sin mamma som ville veta hur vi hade det.
Vi var och åt middag och satt där länge. Jag fick rosor av Christoffer på alla hjärtans dag, och ett par örhängen. Jag hade också köpt present till honom som han fick.
Efter att ha suttit och ätit i säkert en och en halv timme gick vi till taxfreen och handlade lite gott som vi kunde äta på kvällen, godis och chips.
Vi gick runt och kollade på båten, strosade runt lite grann. Var i hytten och var i barerna och kollade lite. Markus träffade vi på ett par gånger och han blev bara mer och mer onykter. När klockan hade blivit tolv gick vi till våran hytt och åt godis och myste….

Vi vaknade vid nio men vi gick inte upp direkt utan låg kvar till tio. Vi gick upp och klädde på oss och gick sedan och åt frukost i cafeterian, te och en smörgås.
Dagen gick mest ut på att gå till taxfreen och handla, vara och äta och bara umgås med varandra.
När vi kom tillbaka till Stockholm på lördag kvällen åkte vi inte hem till Linköping direkt utan vi sov på hotellet som ligger precis vid terminalen. På söndag förmiddagen tog vi tåget hem. I slutet av maj dansade jag och Christoffer avslutningsbalen tillsammans, först för min skola och sedan för hans. Det var en jätterolig dag, precis som studenten.

Både jag och Christoffer fick jobb när vi slutade skolan, han på en elfirma och jag fick på en bank. Min moster jobbade på banken och hjälpte mig att få ett jobb.
Vi skulle jobba nästan hela sommaren, men ha tre veckors semester tillsammans. Jag och Christoffer bodde tillsammans hemma hos honom för att hans föräldrar bodde på landet.

I juli jobbade vi i två veckor och sedan blev det semester och vi åkte ner till mamma i Halland. Det var jättefint väder och man var på stranden en hel del.
Vi var där i två veckor och åkte till städerna och kollade och allting. Den sista semester veckan gjorde vi mer små utflykter, tog tåget till Stockholm med Andreas och Sofie..

Två veckor i augusti vart jag barnvakt åt mina syskon, mamma skulle till Storbritannien med sitt jobb. Det gick ganska bra men det blev lite väl jobbigt ibland när man inte hade någon fritid. Christoffer jobbade och sov hos mig..

September och oktober vara flög förbi, jag jobbade och det gjorde Christoffer också. Jobbade för att tjäna ihop pengar till att köpa en lägenhet.
I november var Christoffer och jag och kollade på många olika lägenheter. Var intresserade av ett par stycken, och bara några dagar efter hans födelsedag ringde det en äldre kvinna och sa att vi fick lägenheten vid parkgatan om vi ville ha den, och det ville vi ju.
En marklägenhet, i ett två våningshus med två rum Det låg bara 10 minuters gångväg från mitt jobb och det var jättebra. Den första mars fick vi flytta in, men vi fick tapetsera och så innan. Det var ett helt nybyggt två våningshus och var byggda för yngre som ville bo tillsammans, något kommunalt projekt.

December kom och det blev advent. Christoffer och jag kunde inte vara ifrån varandra och bodde alltid hos varandra. En vecka hos mig och en hos honom….

Mamma skulle flytta och åkte ner till Falkenberg för att kolla på lägenhet. Det var där min mormor och morfar bodde och mamma ville vara nära dem. Det var i Falkenberg hon var uppväxt också så det var ganska förståeligt.
Mamma hittade och fick en fastighet i ett radhus vid ån i Falkenberg, i februari skulle de flytta dit. Och lämna mig ensam i Linköping. Det kändes väldigt konstoigt att min familj skulle flytta och jag skulle vara kvar här.

Jul friade jag hemma med mamma och mormor och morfar. Christoffers familj åkte till Sälen och jag hade kunnat följa med men jag ville vara hemma med mamma och alla innan de skulle flytta.. Nyår firade vi i alla fall tillsammans. Mamma, Sandra och Sara flyttade i februari och allt kändes jättekonstigt… så ensamt.

6

Man kände sig verkligen ensam när de åkte och lämnade mig kvar i Linköping. Det var bestämt att jag skulle bo hos Christoffer och hans familj tills flytten gick mot Parkgatan, vår lägenhet. Mina möbler och grejor som inte behövdes när jag bodde hos dem stod i garaget.
Andra helgen i februari åkte Christoffer och jag till Falkenberg för att hälsa på mamma. Åkte tidigt på fredags morgonen och var i Ullared och handlade grejer innan vi åkte hem till mamma. Man behövde ju så mycket till lägenheten och det var ju billigt och bra där.
Vi var hos mamma hela helgen, åkte hem först på söndags eftermiddagen. Det var bara en vecka tills vi skulle flytta in i lägenheten och jag hade sytt gardiner och allting.

Det blev lördag och det blev dags att flytta till vår lägenhet. Thomas och Maria hjälpte oss mycket och vi fick alla grejer och möbler på plats tillslut.
Men det var fortfarande tusen andra saker man var tvungen att ordna med. Vi var uppe till sena natten och ordnade hos oss, Christoffer och jag. Vi sov i lägenheten också, mysigt att få veta att man skulle få bo tillsammans för alltid och evighet.
Hela lördagen ordnade vi med att packa upp och ordna hemma, det var fortfarande lite tomt i vardagsrummet för soffan och bordet hade inte kommit ännu. På måndagen kom det och sängen. Under söndagen var vi på Ikea och handlade och vi började att komma i ordning hemma.

Jag var ledig på måndagen när möblerna kom och Christoffer började sent och jobbade bara till klockan ett. Vi åt lunch tillsammans när han kom hem och sedan visade han sina manliga talanger genom att sätta ihop sängstommen, och det gick faktiskt bra.
När han var klar med det, och jag hade satt upp de nya sovrumsgardinerna gick vi en promenad bara för att komma ut och få frisk luft.
Man fick mycket besök de första veckorna, alla ville ju hälsa på och Johan tyckte att det var jättebra att vi bodde i stan för då kunde han sova hos oss och gå upp en timme senare för att gå till skolan. Vi bodde nämligen 3 minuters gångväg från hans skola, den skolan som jag också gått på.

April bara svepte förbi, man levde sitt liv och njöt av att få träffa Christoffer, förutom de gångerna vi hade våra små gräl. Men man blev sams och då var det ju väldigt mysigt.

I slutet av maj blev jag lämnad ensam hemma, Christoffer åkte på golfresa med sin kompis Andreas. I en hel vecka. Man kände sig så himla ensam och jag längtade så mycket.
Man hade ingen att hålla i handen när man skulle somna och man fick äta själv..

Nina var hos mig och hälsade på en kväll. Hon pluggade till tolk och bodde i Örebro nu och då träffades man ju inte alls lika ofta som vi gjorde förut. Vi fikade och hade våran tjejkväll, så vi hade haft innan vi blev tillsammans med våra pojkvänner.

Christoffer och jag pratade i telefonen varje dag i alla fall, så man fick veta att han hade det bra.
Jag jobbade ju på dagarna och kunde ringa från jobbet ibland och så bara för att få höra hans röst. Jag var och hämtade honom när han kom med tåget, Andreass flickvän var också där, så jag hade någon att prata med. När min älskling klev av tåget fick jag en kramar och pussar i massor, kändes bra för då visste jag att han hade längtat lika mycket efter mig som jag efter honom.

Det funkade jättebra ett par dagar och sen bröt det loss igen när vi skulle åka ner till Sandras skolavslutning. Christoffer hade lovat att följa med mig men två dagar innan vi skulle åka ångrade han sig och sa att han skulle stanna hemma istället.
Jag blev väldigt ledsen och besviken på honom och sa det till honom. Då började vi bråka och han blev sur och jag jättebesviken. Jag gick och la mig och skulle sova och Christoffer kollade på mtv. Jättearga på varandra..

När Christoffer kom och skulle lägga sig bad han om förlåtelse och sa att han skulle följa med mig som han hade lovat. Kändes lite som att han bara följde med för att jag blivit så arg, men det var det inte sa han… Vi blev sams och somnade.

Vi vaknade av väckarklockans hemska tjutande och det var nästan bara att gå upp. Vi åt frukost tillsammans och allt var som om inget hade hänt kvällen innan. Christoffer duschade medan jag gjorde mig i ordning, satte upp håret och sminkade mig lite grann.

Christoffer skjutsade mig till jobbet i sin tjänstebil, som han var så stolt över..
En hel dag på jobbet, från tio till sex jobbade jag. När jag gått hela vägen hem och var lite lagom trött kom jag hem till ett färdigdukat matbord, Christoffer hade gjort köttfärssås och spaghetti. Han hade väldigt dåligt samvete tror jag…

Christoffers kompis Andreas ringde när vi åt mat, han undrade om Christoffer ville med ut och spela golf. Men det struntade Christoffer i och var hemma hos mig i stället.

Efter att ha diskat och allting packade vi det som skulle med och gick sedan en promenad, hand i hand. När vi kom hem fikade vi lite och kollade på några såpor på tv innan vi gick och la oss och sov.

Vi tog oss en sovmorgon till nio, och kom inte iväg till Falkenberg förrän vid lunch.
Vi åkte förbi hemma hos Christoffer och hämtade upp hans kostym som han skulle ha på sig innan vi åkte till Halland. Vi stannade och åt lunch på vägen och fikade vid Isaberg.

Hemma hos mamma blev vi mötta av Sara som var jätteglad över att se oss, tre år hade hon precis fyllt och vi hade en present med till henne. Efter att ha fått lite kaffe tog vi en promenad till lekparken på andra sidan av ån, mamma och Sandra var hemma, så det var bara jag, Christoffer och Sara som gick. På torsdagen var avslutningen och jag tror att Sandra blev glad att vi kom dit. Var och åt middag hos mormor och morfar i steninge på eftermiddagen.

Lördagen spenderade jag och Christoffer själva, vi var i Halmstad och shoppade och tog det lugnt. Vid sex skulle det bli middag och då skulle vi vara hemma…
När vi kom hem fick vi träffa Martin, mammas kille som hon träffat när hon var i Storbritannien. Det var konstigt att mamma hade en kille, det tyckte jag…I bilen hem på söndagen klarade jag inte att hålla tillbaka tårarna längre. Christoffer fick stanna bilen och trösta mig istället…



7

I juli åkte jag och Christoffer ut till hans familjs land och var där tillsammans med familjen. Där ute på landet tog man det lugnt, tog ett bad när man kände för det eller bara vilade..
En av dagarna åkte vi till Stockholm allihopa och gick på stan och var på restaurang och middag.
Alexander var på landet med Maria och Thomas, han skulle få ett syskon när som helst och hans föräldrar tyckte att det var bäst att han inte var hemma.

Alexander var hos oss ett par dagar också för Maria och Thomas skulle på bröllop och lite så och det kunde vara roligt för oss att ha Alexander. Mamma och Martin hade åkt till Grekland. Sandra, Sara och Martins barn Christina och Carl var också med.

Christoffer var iväg med sina kompisar Ola, Andreas och kristian, de åkte ner till Skåne och spelade golf.. Som vanligt.. En vecka, den sista semester veckan. Och jag var hemma själv och hade tråkigt. Tröstshoppade och allting..

Den första veckan efter semester hade jag bokat tid hos min barnmorska, jag ville få det bekräftat.. Jag var gravid, Christoffer skulle bli pappa och jag mamma.

På fredags kvällen lagade jag middag och berättade att vi skulle bli föräldrar. Vi firade och båda var lika lyckliga. Efter middagen och kollat på tv gick vi ner till stan en sväng. Det var den berömda festivalen och massor med folk var ute. Vi gick runt och kollade kring torgen och träffade folk man kände. Vid lite över tolv kom vi hem igen och gick och la oss.
Vi låg och pratade länge, om åtta månader var vi inte två utan tre..
Det var så nytt allting och jag var i sjätte veckan.

På lördag morgonen åkte vi ut till landet och hälsade på över dagen. Christoffers faster var där med sin familj och den lilla nyfödda pojken Victor. Både jag och Christoffer tänkte samma sak när vi fick hålla den lilla killen, snart har vi en egen..

Hela helgen och veckan gick jättesnabbt, man tänkte så mycket, på framtiden och allting.
Mamma, Sandra, Sara och Martin kom upp till Linköping på fredagskvällen, men bodde hos min moster Cecilia istället för hos mig och Christoffer. De var hos oss på lördagskvällen och åt middag. Men vi berättade inte vår hemlighet. Det kändes lite tidigt.

Vaknade med illamående på morgonen, men det är ju normalt. Gjorde mig i ordning och cyklade till jobbet. Christoffer och jag var lite osams på måndag kvällen.

Christoffer skulle till Stockholm på kurs. Han skulle inte komma hem förrän på torsdag kvällen..
På söndagskvällen lämnade han mig och pyret själva hemma.
Skjutsade honom till tåget och vinkade hejdå till honom. Det var jobbigt, tårarna rann längs kinderna. Jag var väldigt känslig, brukade klara saker utan att börja gråta men nu gjorde jag inte det. Hormonerna i kroppen var i gungning.

Var och handlade den kvällen och ordnade, men degade mest framför teven. Pratade i telefonen med Nina i nästan en timme och med mamma en liten stund.
Christoffer ringde mig också.. och jag ringde från jobbet varenda dag,
Tillslut blev det torsdag, och jag väntade på Christoffer vid stationen, tåget skulle komma vid 18,30. Det var så härligt att se honom, få krama honom och att han fanns med mig hela tiden.
Det blev myspys den kvällen, kollade på tv och sedan gick vi och la oss.

På fredagen var vi hos barnmorskan för att kolla hur allt var i min kropp, prata om graviditeten och allting. Christoffer var med mig dit, jag ville inte gå dit själv och det var hans barn också så han kunde följa med mig.

September bara flög förbi, vi jobbade och jobbade. När jag var i tredje månaden berättade vi för våra föräldrar att vi skulle få barn. För mamma fick jag berätta på telefonen och vi berättade för Christoffers mamma och pappa när vi åt middag hos dem. De blev förvånade men ändå överlyckliga. Mamma hade börjat gråta av glädje i telefonen när jag berättade.

Jag var trött när jag vaknade på lördagsmorgonen, la mig på Christoffers arm och låg hos honom tills jag vaknade till lite grann. Vi gick upp och åt frukost ganska sent, och på förmiddagen tog vi en lång promenad, jättekul tyckte Christoffer men man behövde komma ut också.
På kvällen kom Christoffers kusin Emma hem till oss, hon och hennes sambo Kristian. De skulle också ha barn, men tre månader före oss.

I veckan som kom sedan var vi sjuka både jag och Christoffer. Halsfluss, feber och ont i huvudet. Inte roligt. Vi låg i sängen och sov mesta dels av dagarna.
På torsdagen var man relativt frisk och kunde gå till jobbet igen. Jag tog bilen, för jag skulle vara på en annan bank nu ett par veckor, ute i tornby. Jag ville cykla men Christoffer förbjöd mig.
Efter jobbet var jag och handlade mat och var och köpte lite större kläder, mina började minst sagt bli försmå nu. Christoffer jobbade till sent den kvällen så jag fick vara ensam till klockan var tio. Vi drack te och åt macka när han kom hem, det ordnade jag medan han duschade.

November, det blev bara mörkare och mörkare, det var bara ljust några timmar på dagarna.
På Christoffers födelsedag var det fest hos oss, han fyllde ju 20 år och det kom släkt på rätta dagen och på fredagen blev det fest för kompisarna.

Den första advent var jag och Christoffer nere hos mamma i Falkenberg och hälsade på. Vi satte upp ljusbågar och adventsgardiner hemma dagen innan vi åkte så det lyste så fint i fönstren.
Vi kunde inte bo hos mamma för Martins barn var där, och gästrummet, det rummet Christoffer och jag brukade bo i var fyllt med deras kartonger. Vi bodde hos min mormor och morfar istället. Man kände sig ganska sviken av mamma, lät mig, sin egen dotter, bo hos mormor och morfar istället för hos henne själv.

8

De följande tre veckorna gick jättefort och man handlade julklappar och ordnade inför resan vi skulle göra. Till Idre skulle hela Christoffers familj åka och fira jul och vi skulle följa med dit, jag kunde inte åka skidor och så men det fick Christoffer göra.

Den 18 december åkte vi, packade bilen och åkte på morgonen. Det tog ett par timmar att åka dit skulle man ju kunna säga. Johan åkte med oss, ville inte åka i samma bil som sina föräldrar. Det tog ett par timmar att åka dit, satt länge där i baksätet och tvingades lyssna på Christoffer och Johans favoritmusik. Hemskt. Jag körde en liten bit och då fick det bli radion.
När vi väl kom fram satt alla kvar i bilarna medan Maria och Thomas var och hämtade nyckeln till huset och liftkort och grejer som de behövde.
Det var massor med snö där och det var en riktig vinter. Det var första gången jag var uppe i fjällen, men Christoffers familj hade det som tradition.
Det var en ganska stor stuga, tre rum med dubbelsäng i två av dem och ett rum med våningsäng. Johan fick det rummet och vi andra tog varsitt dubbelsäng rum. Det fanns ett stort kök, ett vardagsrum med öppenspis, badrum och grejer. Det var jättefint. Bar in alla grejer från bilen, jag fick inte bära så mycket men jag tog några lätta saker.
Jag bäddade och ordnade och när jag bäddat klart var Christoffer och Johan borta, men Maria och Thomas var kvar i alla fall. Vi fikade och pratade lite grann. De var som de föräldrarna jag inte hade, visst hade jag mamma men hon hade inte tid för mig kändes det som.
Christoffer och Johan kom tillbaka och vi kollade på tv en stund innan det var dags att gå och sova.

På tisdagen kändes det som om Christoffer bara struntade i mig, han åkte snowboard med lillebror och jag satt ensam i stugan. På onsdags morgonen var måttet rågat för mig och jag bara orkade inte en sekund till. Han hade inte ens sagt till att han gick till skidbacken.
Jag ville också vara med och lära mig att åka skidor, men jag fick inte det eftersom jag väntade barn.

Jag tog på mig en av Christoffers tröjor över pyjamasen och gick upp till köket. Maria klädde på sig sina skidkläder och gjorde sig i ordning, 'God morgon Hannah' sa hon och såg glad ut.
Thomas sa det samma och fortsatte att äta sin frukost. Jag satte mig och åt frukost med honom och han frågade hur jag mådde. Jag hade tydligen sett ganska ledsen ut och jag förklarade för honom att jag kände mig lite bortglömd av Christoffer jag hade lika gärna kunnat vara hemma.
Vi pratade ett tag och Thomas kunde faktiskt förstå att jag hade tråkigt. Sitta ensam är ju inte roligt. När vi hade pratat klart åkte Thomas också skidor.
Jag klädde på mig och satte mig framför tv:n och kollade på såporna.

Jag lagade lunch till de andra när de kom hem vid halv två, spaghetti och köttfärssås. Det var det som var roligast på hela dagen. Det syntes i Christoffers ögon hur roligt han hade, ögonen bara glittrade.
Han stannade kvar hos mig efter lunchen, och tog hand om sin gravida flickvän som kände sig bortglömd. Thomas hade pratat med sin son och fått honom att förstå att han var tvungen att vara lite med mig också.

Låg i sängen och pratade, pussades lite och han höll min hand, och visade att han faktiskt brydde sig om mig och barnet också. De andra kom hem och vi åt middag som Maria lagade till. Christoffer och jag tog en promenad så att jag skulle få frisk luft också.
Och efter promenaden blev det kaffe och bulle framför tv:n.

Dagarna som följde gick ändå ganska snabbt och det blev julafton. Vi var och åt julbord allihopa på en av restaurangerna och sedan byttes det julklappar. Pyret fick också julklappar. Det var lite roligt. Dagen efter julafton åkte vi hemåt mot Linköping. Lämnade Idre på förmiddagen. Det tog ett par timmar. Stannade till och fikade i Mora och därifrån hade vi 45 mil hem. Kändes så himla långt. Efter att ha passerat Örebro ringde mobiltelefonen, Maria, det var Christoffer som svarade eftersom jag körde. Vi skulle stanna och äta hamburgare. Jag och pyret åt mera än Christoffer, kändes nästan jobbigt. Men så är det, jag åt ju mat för två stycken.

Det var bara en och en halvtimme kvar i bilen nu, tills vi kom hem. Johan satt i vår bil hela tiden, han tyckte att det var roligare än att åka med sina föräldrar. Precis innan Linköping stannade vi till och sa hejdå och Johan fick byta bil. Sedan var det bara hem som gällde, man var så trött på att sitta i bilen.
Kändes så skönt att få öppna dörren och känna lukten av hemma, bar in allting och gjorde i ordning. Jag började packa upp smutstvätten och när Christoffer kom tillbaka från garaget var en tvätt redan på gång. Han skrattade bara när han hörde ljudet från tvättmaskinen..
Packade upp men gick och la oss tidigt. Man var jätteseg efter resan så man somnade nästan direkt. Vaknade vid nio av att pyret rörde på sig inne i min mage, väckte Christoffer och berättade det. Vårt lilla barn!
Det fanns inte mycket att äta hemma till frukost, blev lite te och rostat bröd. Men efter att ha ätit lite åkte vi och storhandlade. Annars var det mest att vara hemma och ta det lugnt.

Vi friade nyår hemma hos Andreas och Sofie och med andra kompisar till dem, Ola och Malin tillexempel, Malin var också gravid och vi skulle få barn nästan samtidigt.
De skulle få i början av maj och vi i mitten på maj.
Andreas och Sofie hade nästan precis flyttat ihop och bodde i en tvåa i Ekholmen.
Vi åt middag hos dem och de drack vin till maten, det var bara jag och Malin som fick nöja oss med alkoholfri cider och det var ju också vi som fick bli chaufförer hem i natt.
Det blev som vilken nyår som helst, skålade in det nya året och fick en kyss av sin favorit kille.. Efter klockan ett åkte vi hem allihopa, Malin och jag bestämde det.
Hon och jag kände inte varandra så innan men det skulle bli ändring på det nu, och Ola och Malin skulle flytta och kanske flytta in ganska nära vår lägenhet, fem minuters gångväg.
9

I januari jobbade jag heltid och samtidigt gick jag en kurs på universitetet som jag var tvungen för att kunna jobba kvar på banken.
Christoffer jobbade också och vi träffades knappast, när han kom hem pluggade jag eller var iväg på något. Ola och Malin fick lägenheten i samma hus som vårt, fast på andra sidan, vi bodde i varsitt hörn. I mitten bodde det ett par som läste på universitetet.

I februari sa min kropp och min läkare ifrån, jag var tvungen att ta det lugnt. Det var skadligt att vara så stressad som jag och aldrig bara ta det lugnt.
Jag jobbade mycket, mycket mindre och kursen tog slut i mitten av februari. Man fick vara hemma massor kändes det som. Och vi började att ordna med saker som vårt barn skulle behöva. Var och beställde barnvagn och köpte en bilstol. Vagnen var i marinblått med ett rutigt tyg på och bilstolen var också blå med kaniner på. Ordnade skötbord och allting. Snart var det bara barnet som fattades.

Malin och Ola flyttade in och då hade jag någon att prata med och fika med när jag var hemma på dagarna. Ola jobbade ju också, på samma ställe som Christoffer till och med.
Vi blev riktigt bra kompisar, gick på stan och allting.

I mars åkte vi ner till mamma för att hälsa på alla, innan det blev för nära till barnets födelse. Hemma hos mamma var det mesta som vanligt, lika rörigt. Martin och mamma var ett faktum nu i alla fall, de hade förlovat sig. Kom dit på torsdagskvällen, åkte hemifrån när Christoffer slutat att jobba för dagen. Det är väldigt tråkigt att sitta och åka alla milen ner till Falkenberg. Vi stannade ganska mycket för jag var fikasugen. 'Hannah är hungrig för ovanlighetens skull', det var vad Christoffer tyckte. Men jag kunde inte hjälpa det ju..

Vi blev mötta utanför av Sara som hade längtat efter sin syster. De andra kom också ut, men det var roligast med Sara. Åt mat och fikade. Pratade och allting var som vanligt.
På fredagsmorgonen åkte vi till Ullared jag och Christoffer, och handlade kläder och grejer till babyn och till oss själva. Alltid lika kul att komma dit faktiskt. De andra dagarna gjorde man inte så mycket, träffade familjen och allting.
Det var lika skönt att komma dit som att få åka hem. Mamma hade förändrats sedan Martin och allt kändes tungt..

I april hände det inte så mycket, Malin och jag väntade mest på våra barn och pratade om dem. Slutade att jobba i april och gick hemma varenda dag. Christoffer och jag var och kollade på en annan lägenhet. Den vi bodde i skulle snart bli för liten och det var dags att flytta till något större. Vi var och kollade på en fyra i samma samhälle som Christoffers föräldrar bodde i. Det var ett kedjehus med över och undervåning. På undervåningen fanns det kök, hall, badrum, och ett stort badrum. På övervåningen var det en liten hall och tre sovrum och ett badrum. Det var ganska stort och kändes väldigt bra. I ett lugnt område med barnfamiljer. Den var vi riktigt intresserade av.

Den sista april fick vi ett telefonsamtal då de berättade att vi fick det om vi ville, och det skulle bli inflyttning i juli. Men vi skulle få tillgång och tapetsera innan.

Den andra maj fick Ola och Malin en liten pojke, och då började man ju längta ännu mera efter att ens eget barn skulle födas.
Bara någon vecka fick vi vänta. Vi var hemma hos Maria och Thomas och fikade, det var lite svårt att fika och allting för det kändes så konstigt i min kropp som om det var på gång.
Vi åkte hem och kollade på tv, då gick vattnet och vi fick åka till sjukhuset.
Det tog ganska många timmar med förlossningen, men fredagen den 15 maj såg Christoffers och min dotter dagens ljus. Vår lilla dotter, en liten varelse, 50 centimeter lång och vägde 3052 gram. Så lik sin pappa, och var jättegullig.

Christoffer fick ringa till familjen, först till sin mamma och pappa och sedan till min mamma.
Alla gratulerade och tyckte att det var roligt, men inte så som jag och Christoffer kände det. Vi var överlyckliga och tårarna började komma..

På kvällen kom Thomas, Maria och Johan till BB och kollade in underverket, första barnbarnet och allting. De hade med present till henne också, kläder och Johan hade köpt ett gossedjur till henne. Christoffer hade köpt present till både mig och till henne. Jag fick ett halsband av honom för att han älskade mig så mycket.
I två dagar fick vi stanna kvar på sjukhuset, Christoffer var där nästan hela tiden. Han fick inte sova där utan han åkte hem sent på kvällen och var där på morgonen igen.
Christoffer kom och hämtade oss på söndagen och hade med sig den nya fina vagnen och bilstolen, så vi kunde ta hem vår lilla flicka. Lovisa skulle hon heta hade vi bestämt.
Senare på dagen fick vi gäster, mamma och alla släktingar från Falkenberg hade åkt till Linköping och Christoffers familj och släkt kom också. Man var ju ganska så sliten när de var hos oss faktiskt, man hade ju gått igenom ganska ordentligt mycket de senaste dagarna..
De stannade inte så länge ändå, de förstod att vi var trötta och bara ville träffa vårat lilla barn.
När de hade åkt gick vi och la oss, var jättetrött. Det tog på krafterna att vara mamma och pappa.

Halvsju vaknade Lovisa och ville äta, mamma som egentligen trött vaknade och ammade henne och pappa låg och sov. Han hörde inte ens när hon vaknade. Eller så låtsades han att han inte gjorde det. Efter att ha ammat henne och varit uppe och bytt blöja ringde telefonen och det var en jobbarkompis till Christoffer som undrade om han hade försovit sig. Jag förklarade för honom att Christoffer var hemma för att vi hade fått barn och han hade ringt och pratat med chefen. Sedan la vi på och jag började med frukosten till mig och Christoffer. Gick in och väckte honom och han kom upp efter en stund. Vi åt och sedan tog han en dusch.

Under förmiddagen tog vi en promenad ute i vårsolen med lilla Lovisa, som låg och sov i sin nya vagn och pappa Christoffer körde henne. Gick ner till Stångån och sedan hem igen. Var ute en timme och gick. När vi kom hem var man kaffesugen så när jag bytte på Lovisa gjorde Christoffer kaffe. Det ringde på dörren och Johan kom och hälsade på oss. Han hade håltimme och inget att göra så då gick han och besökte oss, främst sin brorsdotter, som han hade i famnen nästan hela tiden. När vi fikat och Johan hade gått till skolan igen hämta Christoffer bilen och vi åkte till Ikea-huset för att handla. Christoffer behövde nya byxor och en tröja och det hittade vi.
Var och åt lunch på Burger King innan vi var och handlade mat, jag var så hungrig…
När vi kom hem sov Lovisa och vi hjälptes åt att packa upp kassarna med maten innan vi la oss framför tv:n. Jag somnade… och blev väckt av Christoffer när Lovisa var hungrig.

Senare på kvällen kom Andreas och Sofie hem till oss för att hälsa på och träffa vår Lovisa. Hade med present till henne också, kläder och små golfklubbor i plast så pappa skulle kunna lära henne att spela. Andreas och Christoffer var ju golfpolare och de tyckte att det var jättekul med den presenten. Vi fikade och satt mest och pratade, Lovisa somnade i mitt knä och jag gick och la henne. Nästan direkt när Andreas och Sofie hade åkt gick jag och la mig. Jag var nog världens tröttaste människa nu för tiden. Orkade inte allas med mycket. Christoffer var likadan, också jättetrött och seg.

Vid halv åtta följande morgon gick vi upp och åt frukost, Lovisa låg i vagnliften och var pigg och glad. De ringde från Christoffers jobb och ville att han skulle komma in och jobba för att det var så ont om folk, och Christoffer kunde inte säga nej. Vid halv tio tog jag med mig Lovisa och gick till banken för att hälsa på och visa min lilla nyfödda flicka. Min moster hade slutat för de skulle flytta, jag skulle bli den enda kvar i Linköping. Alla andra bara försvann. Fikade med dem och pratade lite.
Halv tolv ringde min mobiltelefon och det var Christoffer som sa att han skulle sluta nu. Jag gick hemåt med Lovisa och hon somnade när vi nästan var hemma. Christoffer hade redan kommit hem och låg framför tv:n och degade. Han tog det lugnt när det var så mycket annat som vi var tvungna att ordna med. Vi skulle snart flytta… och man behövde packa grejor till dess.
På eftermiddagen ringde Maria och ville att vi skulle komma hem till dem och äta middag, för Christoffers mor- och farsföräldrar skulle komma och de ville träffa oss och Lovisa. Vi tackade ja och skulle vara där innan sex. Jag duschade först och gjorde ordning håret. Tog på mig en topp och en lång kjol och när jag var klar duschade Christoffer. Någon var ju tvungen att ordna med Lovisa och passa henne. Kvart över fem åkte vi till familjen Lundborg för att äta middag med dem. Parkerade bilen och gick hem till dem. Lovisa låg hos mig och Christoffer fick dra den tomma vagnen.
Thomas kom och mötte oss i hallen och tog Lovisa från mig, och han släppte henne inte när farmor Maria ville hålla henne. Det var bara farfar som fick det… Satte mig på kökssoffan och pratade med Maria medan hon lagade mat, hon ville inte ha någon hjälp så man satt där som ett fån… Christoffer hjälpe dem med datorn och Johan var hemma hos sin flickvän. Thomas kom ut med Lovisa till mig och sa att hon var hungrig. Jag tog henne i famnen och gick in och satte mig i deras vardagsrum, där skulle det bli mest lugn och ro.

När jag satt där med Lovisa kom hela släkten och de pratade och kollade in i vardagrummet.
När hon hade ätit klart och allting gick jag ut med henne till de andra och hälsade på dem, Christoffer stod bakom mig och höll om sina flickor. Lovisa somnade efter ett tag och jag gick in och la henne i vagnen som stod i Christoffers gamla rum. Det blev middag och en massa gott att äta. Johan kom hem och satt och pratade hela middagen, om skolan, flickvännen och en massa andra saker. Precis när vi skulle börja med efterrätten hördes det gråt inifrån rummet där Lovisa sov och Christoffer gick och hämtade henne. Under middagen bestämdes det att allihopa skulle åka till Åbo tillsammans i augusti, och fira lite. Skulle bli roligt, och man hade något att se fram emot. Förutom flytten och allting.. När klockan hade blivit tio tackade vi för oss och åkte hem till oss med Lovisa för hon var så trött och orolig. Christoffer låg och höll om mig när vi skulle somna och jag höll hårt i hans hand. Jag älskar honom verkligen och jag vet att han älskar mig också.

10

På fredags förmiddagen tog jag cykeln ner till stan för att klippa håret. Det var välbehövligt för det var riktigt långt nu. Christoffer fick vara hemma med Lovisa under tiden. Städa och plocka i ordning fick han också för Nina och hennes kille skulle komma hem till oss på middag. De hade flyttat till Norrköping nu så det var inte så långt. När jag kom hem blev det lite fika och sedan skulle Christoffer iväg med Andreas och spela golf. Jag åkte till affären och handlade med Lovisa. Var tvungen att ordna med mat till kvällen. Fläskfilé i rosa sås och kokt potatis. Det är gott. Var och handlade babygrejer först, en babysitter och lite leksaker. Jag kom hem vid tre tiden, blev lite sen för jag träffade Erika, en gammal klasskompis och vi stod och pratade.
När jag kom hem var inte Christoffer hemma utan var fortfarande ute på golfbanan.

Christoffer kom hem vid halv fem och var jätteglad. Han hade spelat jättebra och sänkt sitt handikapp. Han pratade med mig och Lovisa en stund och tog sedan en dusch. Jag lagade maten och dukade fram i köket. Nina och Linus kom hem till oss och det var kul, det var så länge sedan vi träffades och vi brukade alltid titta på melodifestivalen tillsammans. Vi träffades så sällan, eftersom hon bodde i Örebro. Men nu skulle de snart flytta till Norrköping.
De satt och tog en för drink i vardagsrummet medan jag ordnade med maten. Lovisa var med och hon låg i sin pappas famn och höll på att somna. Åt middag och sedan blev det godis, läsk för mig och öl för dem framför tv:n. Efter melodifestivalen var slut och vi suttit och pratat och pratat tog de bussen ut till Lambohov där Ninas mamma och bror bodde.

Dagen efter var en lördag och vi var bjudna på barndop i Borensberg. Det var Christoffers kusin Emma som skulle döpa sin son. Var och åt lunch hos Christoffers föräldrar först och åkte sedan på barndop. Något som Johan tyckte var jättekul.. Det var först i kyrkan och efteråt blev det smörgås tårta och så i en lokal ganska nära. Den lilla pojken skulle heta Emil men han tyckte inte om att bli döpt. Skrek hela tiden…Vi åkte hem samtidigt som Christoffers föräldrar.
Hemma var det ganska lugnt, pratade med mamma i telefonen och sedan började vi att läsa Ikea katalogen och kolla efter allt vi ville köpa till nya lägenheten. Och en ny säng till lovisa skulle det väl också bli så småningom. Nu sov hon i Christoffers gamla babysäng.
Senare på kvällen efter att vi ätit middag, nattat Lovisa och allting kollade vi på en film på tv och åt popcorn. Hade så himla mysigt!

På måndagen blev jag hemma själv med Lovisa för Christoffer skulle börja jobba igen. Vi var uppe lika tidigt som pappa Christoffer och pussade honom hejdå. Sedan blev det morgontv innan jag ordnade te och två mackor till frukost. Vid elva skulle jag med Lovisa till barnavårdscentralen på kontroll och gick dit till klockan elva. Det gick ganska fort där och vi fick gå hemåt igen. Lovisa somnade på hemvägen och jag ställde vagnen i hallen.
Ordnade i ordning lite lunch till mig som jag satt och åt i min ensamhet vid köksbordet. Efter att ha ätit min lunch och plockat lite hängde jag ut tvätten och ordnade lite.
Lovisa vaknade igen och jag fick ta hand om henne och ge henne lite mat. På eftermiddagen ringde Christoffer hem för att kolla hur det var med hans favorit flickor.

Vid halv fem började jag med middagen så den skulle bli klar ganska snart efter att Christoffer kommit hem. Malin, Ola och Jacob skulle komma och hälsa på oss och ta en fika så vi var tvungna att äta ganska så direkt. Lite före halv sju ringde det på dörren och Ola och Malin kom och hälsade på. Fikade och Malin och jag satt och pratade medan Christoffer och Ola spelade dataspel. De stannade inte så länge, Jacob var trött och hade lite kolik. Lovisa låg och sov så snällt inne i vårt sovrum. Men hon hade också sina tillfällen.

Lovisa sov hela natten och vaknade först vid halv sju. Man blev ganska förvånad att hon sov en hel natt faktiskt, men det är jättebra för då fick hennes mamma och pappa sova.
Christoffer åkte till jobbet, Ola hämtade upp honom. När klockan var nio ringde Christoffer och ville att jag skulle komma och hämta honom för han fick sluta. Det var så lugnt. Och jag packade in mig och Lovisa i bilen och åkte iväg.
Det blev en rolig dag faktiskt. Vi var nere på stan en stund och var ute på promenad hela familjen. Vid åtta skulle Christoffer iväg och spela innebandy med sina kompisar, de som alltid spelat tillsammans. Jag degade mest framför tv

Skriven av: Tove

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren