Publicerat
Kategori: Novell

Damen

Damen

Det kommer en ambulans mellan landshövdingehusen. Två uniformerade män öppnar bakdörren och lyfter ut en bår. Iklädd hatt, glasögon och ytterrock ligger en gammal dam under sjukvårdsförvaltningens gröna filt. På damens mage ligger en blå plastpåse. Ingen medföljer damen. Ingen möter damen nere på gatan. Ambulansmännen bär upp henne. En minut senare kommer de tillbaka med en tom, orange bår. Ambulansen åker sin väg.

Jag räknar till 3 gånger 15 = 45 fönster på huset. Bakom något av dessa befinner sig nu damen, för de kan väl inte ha ställt henne i trappan? På ett av fönstren har någon klistrat vit tejp, så att det ska se ut som om fönstret är smårutigt. Förmodligen är det tänkt att ge ett gammaldags intryck, som om ett av dessa 45 fönster satt i en gammal stuga i skogen. Jag tror inte det är damen som står för detta arrangemang. Det är säkert en mycket ung person. Men jag undrar vad damen gör just nu, därinne någonstans. Jag undrar vad hon tänker på. Jag undrar vad ambulansförarna gör just nu. Kanske bär de in en annan gammal dam i ett annat hus. Kanske hämtar de en svårt skadad yngling från en trafikolycka. Kanske har de rast.

Skriven av: anders leissner

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren