Publicerat
Kategori: Novell

Dammet

Dammet!
En gång för mycket länge sedan så fanns det en flicka som hette Johanna. Hon hade en familj hennes mamma Anna och hennes pappa Anders och hennes syster Sara. De bodde i en liten by som hette Bara och en dag så märkte de att de hade mögel i huset. Så de fick flytta. De hittade ingenting för allt som fanns var för dyrt över miljonen. Så till slut hittade de ett ”slott” nära en damm. Det var ett ”spökhus”. Men i alla fall så fick de ta det för det var det ända de hade råd med just då. Dagen då de flyttade in där sa Johanna att hon tyckte att det var hemskt och att hon var rädd. Men hennes föräldrar var inte rädda och sa bara var inte rädd lilla Johanna det ordnar sig. Och Sara förstod knappt något för hon var inte så gammal. Men nästa dag så när Johanna vaknade i sitt rum så tyckte hon att det var dammigt så hjon bestämde sig för att städa för att det var lördag. Så hon behövde inte gå i skolan idag. När hon började dammsuga och damma. Men när hon dammade så gick inte dammet väck från spegeln. Så hon kallade på hennes mamma. Och hon fick inte iheller inte väck det så kände Johanna på dammet och så blev hon helt yr och visste inte var hon skulle bli av. Sån tur så var ju hennes mamma där och hjälpte henne. Hennes mamma sa det är säkert inget farligt. Men johanna märkte att det var något skumt. Så när hon inte var yr längre så gick hon till spegeln. Och när hon rörde på spegeln fick hon en stöt.
Och blev jätte rädd. Men hennes mamma trodde fortfarande inte henne. Men en dag så sa johanna att hon skulle gå ut och hoppa hopprep. Och hennes mamma såg att hon hoppade hopprep och tyckte att det var bra. Men efter en stund så gick johanna in igen för hon tyckte att det var tråkigt. Men hennes mamma märkte inte det. johanna gick in på hennes rum igen och kände på spegeln igen. Hon fick en stöt även denna gången. Men denna gången så växte hennes fingrar. Och när hon kände igen så öppnades fönstret. Och hon kallade på hennes mamma. Men hon trodde fortfarande inte henne. Men när hon kände igen så var hon helt plötsligt i hennes systers rum saras. Hon gick tillbaka in i rummet (sitt eget då). Och rörde igen. Nu kom hon till ett skumt ställe. Hon skrek för hon hittade inte ut. Men hon började springa för ingen svarade. Men hon tyckte att väggarna kom närmare henne. Och det gjorde de också. Så hon försökte hitta en utväg men där fanns ingen så hon tänkte hon kom inte på någonting. Till slut tänkte hon dammet. Dammet fanns ju på spegeln. Så hon tänkte att där kanske fanns i det rummet också. Så hon gick och letade men precis när väggen skulle flyttas så hittade hon damm på väggen….
Hon gick och tryckte på väggen. Då började väggarna plötsligt tryckas ännu mer mot henne men hon vad rätt så smal så hon kunde klara sig rätt så långt tid i alla fall. När hon rörde på dammet så fick hon blickar i huvudet. Nu var väggarna riktigt nära henne. Men nu kom de. De skulle precis ta det sista steget innan….
Nu gick väggarna utåt isället. Och hon rörde på dammet igen så kom hon hem igen. Jippi skrek hon och hennes föräldrar och hennes syster frågade varför hon var så glad. Och så berättade hon hela historien för dem. Och alla blev rädda och tänkte hon kan inte ha drömt detta. så de sålde huset på direkten. Så blev alla lyckliga igen, fast de fick ju inte bo i ett riktigt fint hus nu för det var nöd-säljning.



SLUT!

Skriven av: Michaela!

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren