Publicerat
Kategori: Novell

De fyra mysitska föraningarna.

Johan vaknade.
Den 14-årige Johan Oplaski låg vaken i tre timmar och tänkte på en konstig föraning.
Han hade känt på sig att det skulle gå snett dagen därpå.
Men han somnade om och sen vaknade han halv åtta på morgonen.
När han steg upp, så var han tröttare än tröttast.
På engelskan skulle de läsa upp deras arbeten för hela klassen.
Plötsligt kom den där föraningen igen och han visste då att det skulle hända något hemskt på egelska-timmen.
En tjej i klassen hade gjort om Österrike och när det var Johans tur, så ville han inte komma fram.
Lärarinnan sa att han måste det, men Johan sa nej.
Då kom läraren till hans bänk och hon sa att han skulle berätta om sitt land för klassen.
Plötsligt hände det något med väggen vid kateden.
Den började att spricka och sen när sprickan slutade vid en annan spricka, så for den rakt ner på kateden.
Kateden blev kaffeved och väggen som jätteliknanade stenar.
- Oj, sa lärarinnan.
Hon hade blivit skrämd av att kateden och väggen hade förstörts.
Engelskalärarinnan gick till vaktmästarens kontor och han var inne.
- Kom in, sa han och engelskalärarinnan gick in.
- Vad står på, undrade vaktmästaren?
- Väggen och kateden i klass 9b har förstörts och nu måste du få laga den, sa hon.
När vaktmästaren hörde det där trodde han att det var ett aprilskämt, så han började att skratta.
Men när han hade skrattat klart kom Johan in till vaktmästarens rum.
- Kom fort till klassrummet, sa han.
Johan, engelskalärarinnan och vaktmästaren sprang snabbt till 9b:s klassrum.
När dom kom in så såg dom att alla eleverna stod upp för en mystisk person.
Plötsligt fick Johan en ny föraning och den var mycket konstigare än den första.
Just då gick vaktmästaren fram till tavlan och han sa,
- Nu är det slut med den här kören för idag, så gå nu på rast.
- ALDRIG!!!!!!, skrek de andra eleverna.
- Varför säger ni så, undrade lärarinnan?
- För vi håller vår ceremoni som ska tillkalla hit hit den onde, sa en elev.
- 'De har blivit förhäxade av den ondes makt', viskade Johan.
Plötsligt kom det upp en ny föraning och just då kom det ett stort svart moln i klassrummet.
Ur molnet kom den onde ut i sin egen hög person.
- ''Nu ska vi döda alla snälla'', sa den onde hånfullt.
- V-v-varför gör du så här, undrade lärarinnan?
- '' För att jag ska om en timme försöka ta mig upp till himlen och då ska jag döda den snälle guden'', sa den onde och han skrattade hånande.
Men plötsligt kom det en ny föraning och just då kom det ett litet svärd ur örat.
Svärdet växte och växte ända tills den var lika stor som den ondes svärd.
Vaktmästaren var bakom Johan och han knuffade till den 14-årige pojken.
Svärdet for på marken och Johans hand for på svärdet.
Han vaknade upp efter en svimmningsattack och han tog tag i svärdet.
Plötsligt började hans muskler att växa och Johan var lika stark som den onde.
Den onde gäspade lite och han såg inte att svärdet for mot han.
Just då träffade svärdet den onde i hjärtat och han ramlade.
En liten falllucka öppnades och han föll ner där.
Rakt ner i en grytliknande soppa for han in i och sen kom det ett poff.
Han försvann för alltid.
Plötsligt kom det ett ljus och allt som lärarinnan och vaktmästaren hade sett glömdes bort.
Ingen visste var som hade hänt, men det visste han.
För när han är ensam, så får han jättestora muskler.
Johan kan då lyfta upp världens längsta man med en hand.
- Kom ihåg nu detta, sa han. Om du får en mystisk föraning, så tänk på den lite och då blir det verklighet.

Skriven av: Anders Marklund

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren