Publicerat
Kategori: Novell

Delfinsjön

Fartyget stävade genom det stormpiskade vattnet. Stormen hade tilltagit,blivit ett riktigt oväder. När en av de två masterna knäcktes av på mitten förstod vi att det inte var långt kvar. Resan skulle aldrig bli fullbordad, inte med den här båten i alla fall. Jättevågor vällde över båten och sköljde över däcket. Den 5 man starka besättningen gjorde vad de kunde för att återfå kommandot över det oregerligt krängande fartyget. Till sist blev man ändå tvungen att överge det sjunkande skeppet...

De 5 männen vaknade samtidigt. Som genom ett under hade de spolats i land på en strand. Utmattade kisade de mot den starka solen.
-Fan, vad törstig jag är.
-Jag också.
Besättningen kollade med varandra att alla hade klarat det våldsamma ovädret.
-Vad gör vi nu då?
-Vi väntar ett tag tills vi återfår våra krafter.
Plötsligt hördes det prasslande uppe i buskarna, där vegetationen var tätare. En grupp mörkhyade män med höftsynken och märkliga utsmyckningar stod och iaktog de strandsatta männen. Vi förstod att de var infödingar från den ociviliserade ö vi hade hamnat på. Vi reste oss långsamt och visade med öppna handflator att vi inte hade några vapen. Infödingarna närmade sig med vaksamma ansiktsutryck. Stämningen var spänd, vi kunde bara hoppas på det bästa.
Snart hade vi bekantat oss med varandra, infödingarnas välvilliga inställning tydde på att de förstod vår besvärliga belägenhet.
Vi promenerade genom skogen och gick över ett högrest berg, innan vi kom fram till den by där infödingarna tydligen var bosatta.
En stor fest hölls senare samma kväll, och vi besättningsmän trivdes och glömde tillfälligt vår bekymmersamma belägenhet.
Vi vaknade nästa morgon av att en infödingskvinna serverade oss läckra frukter och ljuvlig kokosmjölk. Efter frukosten blev vi inbjudna till överläggningar med några män som verkade vara infödingarnas ledare. Vi förstod naturligtvis inte deras språk, lika lite som vi själva kunde göra oss förstådda. För att kommunicera var vi tvungna att använda tecken och uppfinningsrikedom. Infödingarnas ledare ritade en karta i sanden och markerade med ett kryss vid något som verkade vara en insjö någonstans på mitten av den ö vi befann oss på. De pekade och vi förstod att vi att vi alla skulle bege oss till denna sjö. En grupp av bybor gick fram till någon sorts inhägnad, och kom snart ledande på några slags lama-djur.
-Vilken lättnad, vi slipper gå till fots, utbrast en av besättningsmännen.
Vi hoppade upp på riddjuren och påbörjade färden till sjön.
Efter ungefär en halvdags färd nådde vi så vårt mål. Vi slog läger i en glänta inte långt från sjön och började göra oss redo för kvällen.
Nästa dag vaknade vi och reflekterade hastigt över den absurda situation vi hamnat i.
Infödingarna gick före och visade vägen till en lång och bred strand där vi stannade. De tecknade åt oss att vänta och det gjorde vi. Efter ca. en timme såg vi dem där ute på sjön; en flock silverglänsande delfiner simmade omkring och lekte i den tropiska sjön. De kom snart simmande mot oss och tittade med sina häpnads-väckande ögon. Infödingarna började gå ner i vattnet och ut till delfinerna. De tecknade åt oss att göra detsamma. Att simma omkring och spexa med delfinerna var mycket underhållande. När det började bli dags för lunch samlades infödingsmännen och vi besättningsmän på stranden kring en lägereld. Lunchen var verkligen delikat, vi förstod att det slitna gamla uttrycket 'sjön suger' överensstämde bra med verkligheten.
Det som hände sen ska föralltid vara etsat på våra näthinnor. Vi blev nästan chockade av att se en arme´-helikopter komma in på låg höjd. Vi vinkade och signalerade som besatta. Helikoptern saktade in och stod stilla i luften ovanför oss, vi hade blivit bönhörda. Alla drack snabbt upp kaffet och kom snart på fötter. En sorts lyftanordning hissades ner och vi vinschades upp en efter en.
En läkare undersökte oss medan vi lämnade ön bakom oss. Vi var på väg hem, tack och lov. Besättningsmännen skulle aldrig glömma upplevelserna med delfinerna i den exotiska sjön.

Skriven av: Lars-Eric Holm

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren