Publicerat
Kategori: Novell

Demoniska krafter



DEMONISKA KRAFTER


Seth kände igen tillståndet han befinner sig i. Det är välbekant för honom. Sedan urminnes tider. Men de senaste 40 åren hade han haft en kropp. Men nu hade han lyckligtvis blivit befriad från den. Det hade han gått och väntat på de senaste fyra, fem åren. Och nu hade det alltså äntligen inträffat. Han skänkte en tacksam tanke till den kula som hade ändat livet på hans fysiska kropp. I det här tillståndet kunde han göra så mycket mer. Han hade ingen kropp som satte gränser. Nu kunde han förflytta sig hur, när och vart han ville. Nu skulle inget kunna stoppa honom. Hans första åtgärd skulle bli att skaffa en värdkropp. Den han lämnat hade faktiskt varit hans egen. Den hade han fötts och levt med tills den ”dog”. Den hade varit bra men blivit lite ringrostig mot slutet. Han hade slitit ganska hårt på den. Den nya han skulle skaffa sig skulle vara av prima kvalitet. Det skulle han se till. Han skulle också söka upp Lenore. Och han visste var han skulle leta. Men hon hade fortfarande kvar sin fysiska kropp. Men det var inget större hinder för honom. Det var bestämt att hon skulle behålla den ett antal år till. Det var ok för honom. Han visste att hon nyligen börjat på ett nytt jobb. Inga problem. Han hade utsett några lämpliga kandidater till värd. Och en av dem var hennes chef. En kille runt trettio som hette Tobias Johansson.
Tobias var en kille med god kondition och bra utseende. Men han var en mes. Sa ja och amen till allt som hans arbetsgivare sa. Karl-Erik Eriksson som arbetsgivaren hette var ett skämt. Med ett löjeväckande utseende. Smal och inte särskilt lång. Med vitt halvlångt bakåtkammat hår. Han såg faktiskt ut som något av en hallick. Och hans röst var för ljus för att låta manlig. Och så pratade han med en fruktansvärd stockholmdialekt. Ingen sympatisk gubbe precis. Men precis något som Seth behövde. Hans typ var bland det bästa han visste. En typ som hade höga tankar om sig själv. Som aldrig såg sina egna brister eller begränsningar. Tyckte väl att han inte hade några. Som ansåg att världen låg öppen mer för honom än de flest andra. Honom kunde han roa sig en hel del med.
Seth visste inte riktigt hur han skulle gå till väga i början. Skulle han avlägsna Tobias med en gång. Så att han kunde ta över kroppen Eller skulle han bara låna kroppen till att börja med. Det kunde bli roligare på det sättet. Han beslutar sig för att låna kroppen.

Den första dagen finns han bara där för att göra iakttagelser. Han vill lära sig arbetsrutinerna. Det är en e-handelsföretag han kommer att jobba på. De säljer datatillbehör på nätet. Det är en liten firma. Det finns egentligen bara två avdelningar med sammanlagt 8 anställda. En för ordermottagning och en för leverans. Och så finns där en växeltelefonist. Det är Lenore. Hon tar emot samtalen och kopplar dem vidare. Och så utför hon enklare sekreteraruppgifter. Hon vet inte om att Seth finns där. Det är det ingen som gör. Han tänker inte ge sig till känna ännu. De kommer att märka förändringarna tids nog ändå. Så tills vidare kommer han att hålla sig osynlig. Den första som kommer att märka att allt inte stämmer är Tobias. Seth ser fram emot hans reaktioner med välbehag. Det brukar alltid vara intressanta upplevelser.
Seth hjärna fungerar inte på samma sätt som vanliga människors. Den har en mycket högre energinivå. Tack vare det har han mycket lättare för att lära sig allt nytt. Oftast räcker det med att han studerar det en gång för att han sedan ska kunna det. Och en dag är allt han behöver för att lära sig Tobias jobb och mycket mer därtill. Nu är den viktiga delen avklarad för hans del. Nu kunde han passa på att roa sig lite. På Tobias bekostnad förstås.

Nästa dag så får de besök av Kalle. I vanlig ordning hälsar Tobias på sin arbetsgivare överdrivet inställsamt. Något som irriterar Seth oerhört. Men han håller sig lugn. Han får inte förstöra det roliga.
-Jag vill att ni ska hålla lite längre öppettider, säger Kalle efter tompratet.
-Javisst, hur länge tycker du att vi ska ha öppet då, svarar Tobias ivrigt.
-Till att börja med ska vi ha öppet till sex. Sen får vi se.
En annan som inte gillade idén var Lenore. Hon skulle inte tycka om att komma hem så sent. Och nu skulle hon komma hem en timme senare än vad som från början bestämts. Hon tyckte att det var irriterande.
Kalle pratar ytterligare en kort stund med Tobias sen går han. Seth känner en viss tillfredsställelse. Nu vet han vad han ska göra. Han tänker inte låta Tobias lyda order. Så när dagen börjar lida mot sitt slut och klockan är fem och alla tror att de blir tvungna att stanna en timme till inleder Seth sitt elaka spel..
-Nu slutar vi för dagen, utbrister Tobias plötsligt glatt.
-Men klockan är bara fem, opponerar sig Tina Jäger.
-Strunt samma. Jag tänker inte stanna här till sex. Och inte ni heller.
-Ja men det ringer faktiskt ganska mycket folk fortfarande och Kalle sa till oss att stanna till sex. Seth hade lagt märke till att Tina var en person som gärna skulle vilja vara i ledande ställning. Det var något som roade honom en aning. Så han tänkte ta det lite varligt i början med henne. Hon kunde gott få tro att hon hade något att säga till om. Tills han bedömde tiden som mogen att plocka ner henne. Och då skulle han göra det med besked.
-Lilla Tina är det du eller jag som är chef, frågar han lent.
-Det är du men jag vill inte få skäll av Kalle, svarar hon lite kaxigt.
-Varför skulle du få skäll. Det är ju jag som fattar besluten här. Eller hur.
-Ja men…
-Nu går vi så att jag kan låsa. Tina har inget annat val än att gå ut tillsammans med de andra. Men hon har börjat vädra möjligheter. Tina är en tjej på 22 år med dålig skolunderbyggnad. Hon har svårt för svenskan när hon ska skriva. Men det försöker hon kompensera på alla tänkbara sätt. Hela tiden anstränger hon sig för att verka smartare och mer kvicktänkt än de andra. Och hon lyckas ganska bra med det. För hon är när allt kommer omkring inte det minsta dum i huvudet. Det är bara det att hon är dålig på att stava. Och det kan ibland ge det intrycket att hon skulle vara obildad. Men för att paketera och skicka iväg försändelser behöver hon ju inte kunna skriva perfekt. Inte heller när hon ibland sitter och tar emot beställningar. Men hon vill gärna slippa kundkontakterna via e-posten. Det är där hennes brister kommer fram. Och hon vill helt förståligt att så få som möjligt ska veta om dem.
När Tobias låst dörren går alla åt varsitt håll. Tobias går fram till sin blå Audi. Han låser upp. Sätter sig i den och åker iväg. När han kommer hem vaknar han till. Han har känt sig frånvarande den sista halvtimman. Och när han tittar på klockan ser han att den bara är kvart över fem. Han borde ju fortfarande varit kvar på jobbet. De skulle ju ha jobbat till sex. Han har ett svagt minne av att de övriga också gick hem vid femtiden. Han är lite förundrad över vad som har hänt. Men också lite orolig. Vad kommer nu Kalle att säga när han inte hade följt hans order. Han kan ju inte säga att han gått hem utan att han velat och vetat om det. Det lät ju inte klokt. Det skulle inte någon tro på. Han fick hitta på något annat. Något som lät trovärdigt. Ännu när han gick och lade sig hade han inte förstått vad som hänt. Det var ett mysterium för honom. Någon som däremot visste mycket väl vad som hade hänt var Seth. Han hade för en halvtimme tagit över Tobias kropp. Det hade varit lätt. Han hade bara behövt fokusera sig på Tobias hjärna och sen förflyttat en del av sin energi dit. Och eftersom han bestod av ren energi kunde han lätt överta kontrollen över Tobias hjärna. Seth höga energinivå gjorde att Tobias betydligt lägre inte kunde göra sig gällande längre. Så länge Seth dröjde sig kvar var Tobias helt hjälplös. Han fick inte tillbaka kontrollen förrän Seth avlägsnade sin energi från Tobias. Men då var ju redan skadan skedd. Men det hade varit Seths avsikt från början. Och det här var bara början. Det skulle komma mer. Mycket mer.
Till Tobias förtret och förtvivlan upprepade sig detta varje dag. Och alltid vid samma tidpunkt. Till sin lättnad märkte han att Kalle inte verkade ha upptäckt att alla gick hem klockan fem varje dag. Och det var ingen som misstyckte av de anställda. Mer än Tina alltså. Egentligen tyckte hon nog att det var skönt att kunna gå hem klocka fem men hon ville gärna vinna fördelar hos Kalle. Och om hon gjorde det på Tobias bekostnad störde henne inte det minsta. Så hon protesterade så ofta hon kunde. Men det hjälpte inte det minsta. Men kanske ville hon inte att det skulle hjälpa. Hon ville nog att Tobias skulle göra bort sig. Och det ordentligt. Så snart insåg hon att det nog var smartare att inte motarbeta Tobias just i den här frågan. Han motarbetade sig själv så bra. Trodde Tina. Men nu var det ju Seth som drog i trådarna. Och när han var klar med Tobias skulle han ta itu med Tina.

Efter en vecka får Tobias och de andra besök av sin arbetsgivare Kalle. Kalle hade ringt några gånger mellan fem och sex de senaste dagarna. Till sin förvåning och även irritation hade ingen svarat. Han var förargad. Han skulle verkligen gå till botten med det här och ta reda på varför ingen svarade i telefon under arbetstid.
-Jag har ringt ett antal gånger men inte fått svar, frågar han rakt på svar.
-När har du ringt, frågar då Tobias som börjar få obehagskänslor. Seth är bara road.
-Mellan fem och sex. Jag har ju bestämt att det ska vara öppet till sex varje arbetsdag.
Tobias är så handfallen så han vet inte vad han ska säga. Helst skulle han vilja sjunka genom golvet. Mot sin vilja har han trotsat sin arbetsgivares order. Därför känner sig Seth föranledd att rycka in. Han tar över.
-Man har väl viktigare saker för sig än att sitta här och dega, svarar han hånfullt.
-Du är här för att göra ett jobb och det är det du får betalt för, svarar Kalle en aning häpet. På det här sättet hade aldrig Tobias svarat. Aldrig någonsin.
-Jag har ett heltids jobb och mina arbetstider är mellan åtta och fem med en timmes lunch, svarar Tobias nonchalant.
-Du kan jobba mellan nio och sex om du vill. Det blir åtta timmar det också.
-Det är skönt att komma hem skapligt. Och jag blev aldrig tillfrågad om jag ville jobba till sex. Jag har skrivit på ett avtal och det ska gälla.
-Du ska jobba de tider som jag säger till dig. Om det inte passar kan du börja se dig om efter ett annat jobb, avfyrar Kalle med hätsk röst. Tobias som hela tiden är medveten om vad som sägs men som själv inte kan välja orden känner hur desperationen börjar växa. Han vill gärna behålla jobbet. Han har alltid tyckt att det varit hyfsat och bra betalt. Men nu höll märkliga omständigheter på att förstöra allt för honom. Han är lyckligt omedveten om hur pass mycket som skulle bli förstört. Seth däremot tyckte att allt var väldigt underhållande. Och Seth var heller inte orolig att Tobias skulle mista jobbet så lätt. Han hade alltid varit tillmötesgående och samarbetsvillig mot Kalle. Och det skulle ta lång tid att lära upp någon till Tobias nivå. Det var Kalle medveten om. Därför sa Kalle inget mer utan begav sig istället därifrån. Han var övertygad om att han satt Tobias på plats ordentligt. Det hade aldrig varit nödvändigt förut. Kalle funderade lite smått på det när han körde iväg med bilen. Men snart är det glömt. Tobias däremot känner sig ordentligt ängslig. Och skulle göra det de närmaste dagarna. Och Seth smidde nya planer och elakheter.

Redan dagen efter dök en ny chans till djävulskap upp. Kalle ringde och bad Tobias att boka bord i någon bra restaurang inne i staden. Han ville bjuda några affärskollegor på julbord. Det passade bra tyckte Kalle eftersom det var tio dagar före jul. Men han vill äta julbordet så snart som möjligt. Vilket han upplyser Tobias om. Tobias lovar högtidligt att han ska boka bord på bästa tänkbara restaurang. Kalle känner sig nöjd. Tobias verkar vara sig själv igen. Så fort de har avslutat sitt samtal ringer Tobias till en bekant som är hovmästare på en bra restaurang. Till sin lättnad kunde han boka in Kalle och hans vänner redan efter två dagar. Perfekt. Tobias gratulerar sig själv för sin effektivitet. Men vad han inte vet om är att hans vän hovmästaren glömde att skriva in Kalle i gästlistan. Han drabbades av plötslig närminnesförlust. Efter fem minuter har han inget minne alls av att Tobias ringt och bokat bord. Och Kalles namn lyser med sin frånvaro i listan. Seth skrattar mjukt för sig själv. Ett skratt som bara han hör.
Tobias som är helt ovetande om den annalkande katastrofen ringer snabbt upp Kalle och talar om tid och plats för restaurangbesöket. Kalle känner sig mycket nöjd med Tobias insats. Även han kände till den utomordentligt trevliga restaurangen. Det var verkligen en fjäder i hatten att kunna bjuda sina kolleger dit. Det fanns inget att anmärka på. Inget alls.
Seth känner sig så nöjd att han låter Tobias jobba till sex de följande dagarna. Den tredje dagen skulle bli minnesvärd. För somliga mer än för andra.

Det är den 16 december. Det är torsdag och den dagen som Tobias bokade bord åt Kalle. Det är kallt och det snöar ute. Och så blåser det ordentligt. Det är nästan snöstorm. Kalle tar en taxi in till restaurangen. Hans tre kolleger åker tillsammans med honom. När de kommer fram kliver de ur bilen. Kylan, blåsten och snön slår emot dem. Kalle betalar föraren med sitt Visa-kort. När han fått kvittot går de med snabba steg mot restaurangen. De vill slippa den pinande blåsten. De går in på restaurangen och Kalle går med säkra steg fram till hovmästaren.
-God afton. Vi har ett bord bokat här. Karl-Erik Eriksson är namnet, upplyser Kalle hovmästaren om. Hovmästaren tittar i sin lista. Han hittar två Eriksson. Men ingen som heter Karl-Erik i förnamn.
-Var namnet Karl-Erik, frågar han för säkerhets skull.
-Ja, svarar Kalle tålmodigt.
-Tyvärr kan jag inte hitta någon med det namnet på min lista. Är ni säker på att ni bokat bord just den här kvällen.
-Det är inte jag som bokat bord utan en av mina anställda. Jag kan ringa honom för att kontrollera det. Men jag är tämligen övertygad om att det var den här kvällen. Kalle tar upp sin mobil och slår Tobias nummer. Irritationen växer inom honom. Det här gav verkligen inte bra intryck på hans affärskolleger.
-Ja, det är Tobbe här, hör Kalle i sin mobil.
-Det är Kalle, börjar han
-Hej hur är det. Är restaurangen bra som jag bokade åt er, svarar Tobias snabbt.
-Det är den säkert men vi kommer inte in.
-Varför inte. Jag har ju bokat bord åt er.
-Är du säker på att det är just den här kvällen.
-Jag är bombis på att jag bokade för ikväll. Tobias känner olustkänslorna välla upp inom honom. Han känner den annalkande katastrofen rusa mot sig.
-Men hovmästaren här säger att mitt namn inte står med i listan.
-Men det måste vara ett misstag. Be honom titta en gång till.
-Han har redan tittat flera gånger. Och det står inte där.
-Men jag fattar inte. Jag upprepade namnet minst tre gånger när jag bokade.
-Jag har inte tid att prata mer med dig. Vi får ta och reda ut det här när vi ses nästa gång på jobbet, avslutar Kalle samtalet korthugget. Tobias känner sig aningen lättad. Men inte mycket. Han får i alla fall komma tillbaka till jobbet. Åtminstone en dag. Men oron vilar som en stor tyngd över honom.
Kalle stoppar ner mobilen i kavajfickan.
-Men nog finns det väl lediga bord ändå, frågar han hovmästaren.
-Tyvärr har vi fullbokat. Vi har inte ett enda ledigt bord, blir det oönskade svaret.
-Men jag kan betala extra bara vi får ett bord. Det borde ni kunna ordna, envisas Kalle. Hovmästaren börjar tröttna på Kalles krävande sätt.
-Nej tyvärr. Och jag kan inte gärna placera er vid ett bord som är bokat åt någon annan.
-Skulle du åtminstone kunna titta i morgondagens lista, säger Kalle avmätt.
-Naturligtvis. Hovmästaren tittar åter igen i sin lista. Men Kalles namn står inte med där. Och inte under de närmaste dagarna heller. Hovmästaren tittar till och med på dagen innan. Men inget namn står ens där. Ingenstans står Kalles namn. Kalle blir tvungen att gå därifrån med sina affärskolleger. Det känns förnedrande för honom. Han har aldrig tidigare varit med om något så pinsamt. Men kollegerna är finkänsliga nog att inte säga något alls. De känner rent av medlidande med Kalle. Samtidigt känner de sig tacksamma att de själva aldrig råkat ut för en sådan fadäs. Och de hoppas innerligt att de inte kommer att göra det heller. Det återstår inget annat för Kalle att göra än att ringa efter en taxi så att de kan åka därifrån. Något julbord för Kalle lär det inte bli denna jul. Han känner ingen lust alls att ens försöka boka nytt bord efter det här. Men Tobias ska minsann få höra om det här. Kalle är inte på det klara ännu hur han ska göra med Tobias eller vad han ska säga. Men en sak vet han. Det blir inget snällt. Han kommer att läsa lusen av honom. Sen återstår att se om Kalle vill ha honom kvar eller inte.

Forts. följer.
En novell av Ellen
[email protected]


Skriven av: Ellen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren