Publicerat
Kategori: Novell

Den ätstörda familjen

'Den ätstörda familjen'

'Klockan är 7 på morgonen och Nike smyger ut i köket för att inte väcka sin familj om 3 små kattmonster. Hon ler för sig själv och tänker- idag kanske jag får äta min frukost utan att någon snor den. Tyst öppnar hon kylskåpsdörren och tittar lystet på bollnäsfilpaketet. Idag tänker hon lyxa till det också eftersom det är söndag och snålvattnet rinner när hon även plockar till sig hjortronsyltburken.
Förstulet tittar hon sig omkring och inte en skymt av katterna än. He he
skrattar hon tyst för sig själv och rycker även åt sig burken med den rökta
skinkan. Medan vattnet till kaffet kokar upp så öppnar hon så tyst hon kan
locket på skinkburken- då hör hon ett väsande ljud bakom sig. Hon vänder sig skräckslaget om och där står 2 av hennes katter Zamba och Tiger med gapande munnar och om huggtänderna rinner saliven och ögonen lyser gult som smala springor i det dunkla ljuset inne i köket. Förskräckt öppnar Nike munnen och stammar- jaja jag skulle bara...men avbryter sig när dom 2 katterna långsamt och hotfullt går närmare. Ett gurglande läte hörs från Tigers strupe och Nike blir alldeles vit i ansiktet. Hon försöker skrika. Skinkskivan som hon har i handen faller till backen. Och där bryts den otäcka stämningen. Zamba och Tiger kastar sig båda över biten och sliter och drar i varsin ände. Glömmer för en stund bort Nike som hest drar efter andan. Då kommer katten Zulu, bossen i huset, in i köket och överblickar situationen. Argt delar han på dom 2 bråkande katterna och upplyser dom att sånt beteende tolererar han inte i sitt hem. Här ska vara städat och samlat mässar han och med ett oroligt och samtidigt strängt ögonkast på Nike sätter han fart på henne så hon sätter på kallvattenkranen som Zulu älskar att dricka direkt ur och hackar upp skinkan till Zamba och Tiger i små aptitretande mumsbitar. ...Katti blir som vanligt utan frukost och inser förskräckt att hon måste förklara sig inför dietisten varför hon inte får i sig nån mat. Vilket dilemma - och hon börjar nästan storgråta för hon tycker så synd om sig själv- aldrig är det någon som förstår henne. Snyftande och hungrande går hon in i sovrummet och lägger sig i sängen med sin nalle Bamse som tröstande ligger mjukt på hennes bröst. Hon hoppas få somna en liten stund innan kattlivet sätter igång- men förgäves. Snart kommer Tiger in i sovrummet och börjar gräva ur jorden ur alla blomkrukor för här ska omplanteras säger hon glatt. Zamba ägnar sig istället åt att dra ner tapeterna för han avskyr den mesigt gula färgen som täcker väggarna, plus då att det känns himla härligt med klorna mot strukturtapeten. Nike tänker förtvivlat hur hon ska överleva- utan mat och utan vatten och utan sömn-snyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyfffftttt.'

Skriven av: Nike

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren