Publicerat
Kategori: Novell

DEN INRE KRETSEN

Linda hade helt klart ett litet problem. Hon led av bildningskomplex. Det hade blivit värre med åren kändes det som. Eller hade det verkligen det. Linda satt och funderade över vad livet hade erbjudit henne genom åren. Hon försökte komma till klara med varför det kändes så viktigt med en högskoleutbildning och ett välavlönat jobb. Ja om man räknar bort de ekonomiska aspekterna som spelar in mer eller mindre i valet av utbildning och yrke. För visst hade det varit trevligt med en hyfsat hög inkomst. Då skulle man ju inte behövt göra så många prioriteringar. Man skulle kanske inte ha behövt avstå det ena för att ha råd med det andra. Hon tänkte igenom vad exakt hon inte skulle ha valt bort om hon hade haft mer pengar. Hon skulle definitivt ha rest mer. Och hon skulle ha ätit ute oftare. Och förmodligen ha köpt dyrare kläder. Men sen då. Visst är pengar bra till mycket men även en välavlönad person har inte friheten att alltid göra vad den vill. Och viktigast av allt måste ju ändå vara att det finns likasinnad personer som man kan göra dessa saker tillsammans med. Visst har hon en familj som hon skulle kunnat göra alla dessa saker med men hon tvivlade på att de skulle ha blivit en mer harmonisk familj om de bara haft råd att göra fler saker. Och faktiskt var de inte en oharmonisk familj som läget var nu heller. Linda fortsatte att rannsaka sig. Pengarna skulle ha spelat en viss roll men långt ifrån hela. Och faktum var att hon med lätthet kunde avstå från ett överdrivet resande. Det samma kunde sägas om att äta på restauranger. Inte behövde hon köpa dyra kläder heller. Hon hade en märklig förmåga att hitta billiga kläder och skor som inte såg allt för billiga ut. Det var något hon var ytterst tacksam för och som hon hade reflekterat över mer än en gång. Men hon skulle nog ändå inte ha tackat nej till det för pengar är ju inte att förakta precis. Men det fanns fler anledningar till varför hon tyckte att det skulle ha varit väl värt mödan att utbildat sig och kämpat sig uppför en krävande karriärstege. Hon hade alltid känt en fascination för män med inflytande och makt. Och hon hade undrat hur det skulle ha känts att befinna sig i dessa mäns närhet. Hon fantiserade över hur spännande det skulle ha varit. Att hamna i deras kretsar var ju inte alla förunnat. Hon undrade lite över om det fanns ett antal speciellt utvalda som hade turen att hamna där. I dessa kretsar. Hon misstänkte att utseendet ofta spelade en avgörande betydelse. I alla fall om man var kvinna. Men man kunde nog leta sig in där om man hade rätt utbildning också. Det var något som Linda var helt övertygad om. För det var otvivelaktigt så att de mäktiga männen oftast hade en hög utbildning själva. Och sökte sedan samarbetspartners, kollegor och underordnade bland nästan lika välutbildade som sig själva. Linda fantiserade om hur spännande det skulle ha varit och få följa de mäktiga männens beslut och handlingar. Och det på ganska nära håll. Än mer upphetsad blev hon när hon tänkte att hon kunde ha kommit en mäktig man ännu närmare än så. Någon som kanske skulle ha engagerat sig i henne som person och kvinna. Kanske till och med blivit en älskarinna åt en mäktig man. Någon som tog ett fast tag om henne både viljemässigt och ekonomiskt. Någon som hon såg upp till och beundrade så mycket att hon till och med kunde låta honom utöva sin makt över henne. Att få träffa en sådan maktfullkomlig man skulle ha gjort en 10-årig högskoleutbildning värd all möda.
På sitt nuvarande jobb hade Linda varit i två år. Där kom hon äntligen i kontakt med mäktiga män. Nåja män som var lite mäktiga. Att vara mäktig är ju relativt. Och en del är mäktigare än andra. På hennes jobb fanns nu inte de allra mäktigaste. Och vilka män är nu mäktigast. Och vilken makt är störst. Är militär makt större än politisk makt. I en del länder är det det men inte i andra. Och så finns det ekonomiska makthavare. Män som sitter i toppen på företag och organisationer. De hade ju onekligen stor makt men var den större än andra maktpositioner. Linda brydde sig inte att rangordna dem. Ganska ointressant faktiskt. Männen i den organisation hon befann sig i skulle man kunna säga var mäktiga i sitt lilla område. En del mer än andra. Efter två år så var Linda ganska besviken. Dessa män hade inte alls levt upp till hennes förväntningar. För Linda tyckte att även om dessa män inte var de mäktigaste så borde de ändå ha mer utstrålning och karisma än vad de kunde uppbåda. Linda kände sig nästan bestört. Kunde verkligen dessa män ens kunna kallas för män överhuvudtaget. Linda hade inte någon hör position i organisationen. Hon var bara receptionist. Men eftersom organisationen var liten så träffade hon ”höjdarna” rätt ofta. Det var just ena fina höjdare. Inte mycket till karlar alls. Hon tyckte rent av att de hantverkare som kom på besök emellanåt var mer män än dessa kostymklädda skämtobjekt till män. De såg ofta ut som om de skulle spricka av sin inbillat höga betydelse. Linda hade svårt att ibland hålla sig för skratt. Hon funderade lite runt detta med mäktiga män. Fanns det mäktiga män på riktigt eller var det bara en myt. Den mäktigaste mannen man kunde beskåda nu förtiden såg man ofta på nyheterna. Men president Bush som så många presidenter före honom var i det närmaste patetisk i sina försök att burra upp sig som en spelande orre för att verka respektingivande. Han framstod mera som en löjeväckande cowboy än som den seriösa politiker han faktiskt var. Det var beklämmande. Och den andre vettvillingen som hade makten att också starta krig framstod inte heller som speciellt manlig. Allt var bedrövligt. Det var som om makten låg i småpojkars händer vars enda intresse var låtsaskrig. Det skrämmande var bara att spelplanen hade bytts ut till verklighet med levande och mänskliga pjäser. Det var inget låtsaskrig för de som skulle drabbas. Men på småpojkars vis vägrade de ansvariga att sansa sig. Tänk om de kunde växa upp någon gång.
Linda satt i receptionen och reflekterade återigen över sitt liv. Hon var smått tacksam att hon aldrig lade ner mer ansträngning på utbildning än vad hon hade gjort. Hon hade utöver grundskoleutbildningen gått några gymnasiekurser. Sammanlagt nio terminer. Hon tyckte nu att det räckte gott och väl. För hon hade säkert ändå inte träffat de karismatiska männen med makt och riktig strålglans. Det hade ju visat sig att de bara var ett bländverk. Och hon var glad över att hon inte lurades till att utbilda sig och sedan kämpa sig uppför en karriärstege i flera år innan hon upptäckte det. Men pengarna saknade hon lite.

Skriven av: Ellen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren