Publicerat
Kategori: Novell

Den röda mössan



Hon sitter med benen i kors på det dammiga golvet i vindsförrådet. Belysningen är svag, men ändå fullt tillräckligt för det hon håller på med. Hon reser i tiden. Kanske ser det inte så ut vid första anblicken, men här sitter faktiskt en kvinna på golvet i ett unket vindsförråd i ett vanligt hyreshus, och reser i tiden. Just nu är kvinnan sju år. Hon springer på gården med en röd mössa på huvudet, så skrattande glad. Hennes ögon glittrar och de är ännu ljusa, glada barnögon.
Mössan. Mössan lyser klarröd bland grått grus och grå betong, guppar fram som ett irrbloss där flickan springer. Det är mamma som har stickat mössan. Till sin lilla dotters sjuårsdag har mamma stickat den fina, röda mössan och fodrat den med mjukt bomullstyg så att den inte ska stickas och klia. Varm är den, och varmt blir det i mammas hjärta när hon ser glädjen i dotterns ögon och stoltheten i hennes steg när hon går till skolan i sin nya fina mössa. Efter skolan ska det bli kalas hemma med tårta som mamma har bakat. Flickan är så glad, hon sjunger. Det är en härlig dag. Timmarna i skolan flyger förbi, och snart springer hon på lätta fötter hemåt igen.
Hemma på gården är allting tyst. Så otäckt tyst. Inga barn leker, inga tanter hänger tvätt. Inte ens den lurviga hunden syns till, den som brukar sova i skuggan under trädet. Allt är tyst och tomt. Flickan vet inte vad hon ska tro, men hon vet att något är fel. Så fel som det kan vara.
Länge står hon kvar på gården, nästan som förstenad, utan att våga gå in i huset. Men det är vinter och kallt och snart börjar hon frysa, hon måste gå in. Darrande börjar hon röra sig mot dörren. Då plötsligt hugger någon tag i henne bakifrån, hejdar henne. Hon hör en röst:
 Vänta, vänta, nej, gå inte in där! Kom här. Gå inte in, din mamma och pappa är ... inte där. Kom med mig så ska du få träffa din bror. Kom. Till rösten hör ett par armar, och de lyfter upp flickan fast hon kämpar emot och vill ner.
– Lugna dig lite, vi går in till mig så ska du få lite varm saft. Din bror är där, han väntar på dig. Så så, kom nu. Flickan vrider på huvudet, och nu ser hon äntligen vem armarna och rösten är. Det är en tant som bor i huset mittemot och som mamma brukar dricka kaffe med. Tanten är snäll. Hon har bjudit flickan och hennes bror på godis och kakor flera gånger. Och nu säger tanten att flickan ska följa med hem till henne för storebror är där och de ska dricka saft. Hon lugnar sig och slutar streta emot. När de kommer in i tantens kök sitter storebror mycket riktigt där vid bordet, men han är väldigt tyst och inte riktigt lik sig.
 En sådan fin mössa du har, säger tanten vänligt till flickan.
– Ja, den har mamma gjort, svarar flickan stolt.
– Jaså, säger tanten och nu ser hon lite konstig ut. Ja, hon ... hon är bra snäll din mamma.
– Ja, säger flickan. Men var är hon? Och var är pappa?
Tanten är tyst och tittar ner på sina händer en stund.
– De där kom hit idag, säger hon till slut. De kom hit och ... ville prata med några av dem som bor här. Så din mamma och pappa, och några andra också, var tvungna att följa med dem ett tag.
De där. Flickan vet vilka de är. Det är pojkarna och farbröderna som har likadana kläder med blanka knappar och som bär på gevär. De är alltid två eller flera och de pratar eller skrattar aldrig – de är antingen tysta eller också ryter de. Hon vill fråga tanten någonting, men vågar plötsligt inte. Hon sitter tyst. Storebror är också tyst, alldeles tyst och vit.
På natten får de sova hos tanten. De ligger tätt ihop under en tjock filt och det är för varmt för att ha mössan på sig, men flickan håller den hårt tryckt i famnen hela natten. Mössan luktar mamma. Det ska bli den första av många, många nätter som hon sover på det viset.
*
Långt borta i ett annat land slutar kvinnan i vindsförrådet att resa i tiden. Längre orkar hon inte fortsätta; hennes resa slutar där hos den snälla tanten som bodde i huset mitt emot. Det gör den alltid. I handen håller hon den röda mössan, och den är våt av tårar. Den är sliten nu och lite smutsig, och det är länge sedan den luktade mamma.


Skriven av: La_Vagabunda

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?
Annons:

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren