Publicerat
Kategori: Novell

Den snillrike politikern don Politique av la Gavle

Den snillrike politikern don Politique av la Gavle

- Ser du vad jag ser, min käre väpnare Sancho Panza? säger don Politique med en röst som dånar ut över hela Hedenområdet.
- Jag vet inte, ers Nåd. Jag ser bara Bollnäs akutsjukhus på höjden framför mig, svarar väpnaren något förvånad över don Politiques häftiga tonfall.
- Nej nej nej, min käre väpnare. Det märks att du inte har en aning om äventyr. Denna borg, som du ser framför dig, är inget annat än en stor cancersvulst i landstingets ekonomi. Du har blivit förtrollad, min dyre Sancho , men jag, den store politikern don Politique, de svaga och försvarslösas företrädare, hämnaren av de som lidit oförrätter, skall angripa härden av sjuk ekonomi som vistas i denna borg.
- Men, ers Nåd, detta är ju ett av de bästa akutsjukhusen i landet med ett BB i toppklass och en hjärtsjukvård som också hör till toppskiktet i landet. Dialysavdelningen får även den mycket beröm av patienter från hela länet.
- Min dyre Sancho Panza. Jag har ridderligt åtagit mig plikten att återställa all orättfärdighet och genom mina äventyr hylla och hedra min prinsessa Dulcinea av el Röste. Denna borg måste angripas och stympas för den goda sakens skull. Inget kommer att kunna hindra mig. Jag har alltid stått och kommer alltid att stå på de svagas sida i denna kamp. Det finns så mycket förtryck, så mycken ondska. Så många orättvisor att gottgöra, så många missbruk att avhjälpa och så många plikter att uppfylla. Landstinget gör en stor förlust om jag inte går till handling omedelbart.
- Bevare oss väl. Solen måste ha smält bort hela hans hjärna, om han nu har någon, mumlade väpnaren uppgivet för sig själv.

Sagt och gjort. Don Politique utförde sitt uppdrag på bästa tänkbara sätt. Ingen del av sjukhuset lämnades orört. Må vi alla tacka denna ridderlige politiker för sitt hjältemod, sin osjälviskhet och sin totala avsaknad av rädsla i kampen för de sjuka och svaga och en landstingsekonomi i balans.

Skriven av: Anders Lundgren

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren