Publicerat
Kategori: Novell

Det sista leendet

Millan var en 13-årig tjej som länge levt i en lögn. En lögn om henne själv. Hon trivdes inte i sin familj och sin kompiskrets, kände sig som katten bland hermelinerna. Hon klädde sig fel (bara modekläder och sådan skit som kompisarna), hon pratade konstigt (babblade på om nya artister och snygga skådisar utan att veta eller förstå varför) och hon levde som sagt i en stor, fet lögn...

En dag bestämde sig Millan för att försöka göra något åt det stora, svarta hålet hon bar på. Hålet som ville fyllas till fullo, av kärlek och lycka. Hon åkte in till stan ensam, gick runt med händerna i jeansfickorna, gick runt över hela Söder. Omkring henne gick långa, feta, korta, anorektiska människor, tjejer, killar, gubbar, tanter. Alla såg konstiga ut. Millan mådde illa. Varför skulle hon bära på detta jobbiga hål???

Ungefär vid fyratiden, när Millan gått omkring i evigheters evighet, så stannade hon utanför en affär. Det hängde svarta tyger i skyltfönstret, skelett med punkkläder och spretiga peruker. På skylten ovanför entrén stod det 'Blue Fox' med blodiga bokstäver. Millan log för sig själv, gick in full av nyfikenhet.
Kunderna som gick omkring var riktiga jädrans coola punkisar. En tjej hade massor av säkerhetsnålar och grejs i ansiktet, och en kille hade bara hår på ena sidan av hjässan. Millan gick omkring och petade på konstiga men samtidigt coola kläder... Nitar, läder, skinn, tajt och svart. Tjejen i kassan, en rätt så vanlig blond tjej med svart nagellack, kom fram till Millan. 'Nämen hej,' sa hon och log. 'Hej, sa Millan. Hur mycket kostar den här?' Hon pekade på en jättesnygg svart slips med döskallar och en gigantisk säkerhetsnål vid sömmen längst ner. 'Sjuttiosju kr,' svarade tjejen.
'Okej, jag tar den,' sa Millan.

Millan hade funnit sig själv. Hon sa adjö till kompisarna, blev sig själv, umgicks som hon ville med morsan, farsan och syrran, och levde inte längre i en lögn... Shit, vad skönt...

Skriven av: Felicia

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren