Publicerat
Kategori: Novell

Dödens hus

Dödens hus.
Malin öppnade dörren till sitt nya hem. Efter henne kom pojkvännen Gustav insläntrandes med den sista flyttlådan.
De spenderade hela dagen med att flytta i ordning möbler och plocka upp böcker och annat ur lådorna. De hade hittat huset bland annonserna i tidningen och inte tvekat länge innan de köpte huset, det låg utanför staden i slutet på en dammig grusväg.
Mäklaren hade sagt att den förra ägaren flyttat till Frankrike och gett dom ett billigt pris.
Några dagar senare på kvällen då allt var klart satt Malin i soffan ensam och väntade på att Gustav skulle komma hem från jobbet. Hon hade en bok i handen och var helt inne i handlingen när det ringde på dörren. Hon gick för att öppna och blev förvånad när det inte stod någon där.
- Förbannade ungar, svor hon tyst och stängde dörren.
När hon sedan vände sig om för att fortsätta läsningen i soffan höll hjärtat på att stanna i bröstet på henne. Mitt emot henne stod en man, hans ögonhålor var tomma och de gapade svart mot henne. i handen höll han en stor kniv som han sakta höjde.
Malin skrek och satte händerna för ansiktet. ”Nu dör jag” tänkte hon men när hon kikade fram mellan fingrarna var mannen borta.
Hon sprang till telefonen, lyfte på luren och allt som hördes var ett elakt skratt som dog bort. Linjen var kapad. Malins tankar rusade i takt med fötterna till mobiltelefonen på övervåningen.
Men på byrån i sovrummet låg bara en hög av skal, knappar och spillror. Mobilen kunde hon inte räkna med.
Paniken började växa inom henne och fumlade ner i vardagsrummet igen. Var det inte väldigt mörkt här inne? Malin tände lampor överallt och drog upp persiennerna.
Återigen fick hon hjärtat i halsgropen när hon såg att mannen stod där utanför. Någonstans i de djupa, mörka hålorna glimmade det till och ett blekt leende spred sig över hans tunna läppar. Han vände sig om och gick iväg och ett isande skratt ekade i natten.
Malin släppte persiennsnöret och vände sig om för att pröva telefonen igen när ett väsande ljud nådde hennes öron. Ut under soffan om en stor, svart orm ringlande. Ett par röda ögon lyste i dess smala skalle. Tungan spelade i munnen och den gjorde sig färdig att attackera.
Malin kastade sig mot dörren, skrikande och ur ögonvrån såg hon hur orman ringlade efter. Fötterna bar henne upp för trappan och in i badrummet. Där slängde hon igen dörren och låste fort. Skakande satte hon sig på badkarskanten.
Nerifrån hördes dörren plötsligt dörren öppnas.
- Hallå, Malin jag är hemma nu.
Det var Gustavs öst, vilken lättnad. Malin kom snabbt ur badrummet och ut i trappan. Hon stannade halvvägs ner för det hon såg var inte väntat.
Från en krok i taket hängde Gustav med ett rep runt halsen och en stor kniv satt i ryggen. Samma kniv som mannen utan ögon haft.
I panik rusade Malin mot ytterdörren, den var låst och gick inte låsa upp. Hon sprang in i köket och kastade sig mot fönstret men det gav inte vika. Inte ens när hon slog en stekpanna mot det gick det sönder. Det var okrossbart och gick inte att öppna.
Plötsligt hördes steg i hallen och in kom mannen utan ögon. Den blodiga kniven höll han högt i handen.
Malin försökte komma förbi honom men han grep tag i hennes hår. Malin kände det kalla stålet mot halsen och sedan blev allt svart.

- De gamla ägarna har flyttat till Spanien.
Mäklaren såg på det unga paret och tillade:
- Jag kan ge er ett mycket bra pris.
Det unga paret såg på varandra och log.
- Vi tar det!.....

Skriven av: Linda Levin

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren