Publicerat
Kategori: Novell

Dödlig fantasi

DÖDLIG FANTASI
av Camilla Hansson

De hade varit på väg i fem regniga timmar och Linda längtade efter att få komma ur bilen och ta en lång, het dusch. Tillsammans med Alex. Hon kastade en blick på honom och log.
- Här är det! utropade han och körde uppför den sista backen.
Han var ute ur bilen innan hon ens hunnit ta av sig säkerhetsbältet.
- Kom igen! ropade han och dunkade skämtsamt näven i motorhuven. Jag vill bära dig över tröskeln.
Hon skrattade och hann knappt ur bilen förrän han ignorerade hennes protester och lyfte upp henne.
- Är det inte tänkt som en sed för nygifta? påpekade hon retsamt.
Han såg på henne och det glittrade till i de ljusblå ögonen.
- Då kanske vi ska betrakta det här som ett genrep, svarade han.
Stugan han hyrt åt dem var på imponerande 150 kvadratmeter i etage och inredd med gamla möbler. Där fanns ett flertal öppna spisar, bastu och ett modernt kök. Alex som var en välbetald författare hade råd att hyra det där stället.
- Kom älskling! Du måste se utsikten! sa han och drog med henne ut igen.
Hon skrattade, men skrattet blev till en grimas när han drog henne mot det fasansfulla stup som öppnade sig ett tiotal meter bortom stugans kortsida. Bara några meter från avgrunden stannade han och drog ett djupt andetag.
Linda kippade efter luft och kämpade mot paniken. Hon hade alltid varit rädd för höjder och vågade knappt se ut över det bergiga landskapet.
- Jag är ju här och det är flera meter fram till kanten! lugnade Alex henne.
Till slut lät hon blicken svepa över området och kunde inte undgå att fängslas av skönheten som bredde ut sig.
- Så vackert…utbrast hon. Så vilt och vackert…
De kysste varandra och snart låg de tätt ihopslingrade i det fuktiga gräset.

Under den sena eftermiddagen stängde Alex in sig och arbetade med sin bok. Linda packade upp och såg sig omkring i stugan. Vid sextiden kom han ner för att äta middag.
- Tack. Det var jättegott, sa han. Jag tar en promenad innan jag fortsätter jobba.
Linda kände sig besviken. Visst hade de kommit hit för att han skulle få koncentrera sig och slutföra sin bok, men innebar det att de bara skulle äta och sova tillsammans?

När han gett sig iväg bestämde hon sig för att titta på arbetsrummet där han satt och skrev. Det visade sig vara stugans vackraste med utsikt över stupet. Hon öppnade fönstret och lät den friska kvällsvinden slå mot ansiktet. Plötsligt började pappersark virvla upp från skrivbordet av den starka vinden. Hon stängde fönstret och plockade upp de maskinskrivna arken från golvet.
En mening fångade hennes uppmärksamhet. ”Hon drog ner hans ansikte mot sitt eget och deras läppar möttes i en passionerad kyss. Sakta, sakta lät han fingertopparna spela över halsen och kände pulsen slå under huden.
Den härliga njutningen det innebar att helt ha hennes liv i sina händer gjorde upplevelsen fullkomlig. Hon var en slav under hans handlingar, hans vilja. Kontrollen var total…” Vad är det här? tänkte hon för sig själv. Tände Alex på våld?
Plötsligt hörde hon ytterdörren öppnas och lade ifrån sig papperen som om de bränt henne.

Nästa dag låste Alex in sig med sitt skrivande och blev sittande där till sent på eftermiddagen. Han kom inte ens ut för att äta lunch och hon vågade inte störa. Hon funderade på om hon borde ge sig av, det var ju bara att ta bilen och sticka, men hon tyckte det kändes för överdramatiskt. Hon trodde bara att det var inbillning från hennes sida. Han höll på att skriva en rysare, hon läste mer mellan raderna än vad som fanns där. Naturligtvis måste det vara så.

När Alex tog kvällens promenad skyndade Linda upp till hans arbetsrum.
Hon började läsa arken. ”Han kände pulsen öka när han tänkte på sina händer runt hennes hals, det var en så vansinnigt lockande tanke. Tänk att få krama åt hårt, hårdare…” Hon undrade för sig själv om det handlade om en ihopdiktad romanfigur eller om killen hon var förälskad i?! Hon tänkte på handlingen i ”Mardröm”. Alex första bok som hon läst för inte så länge sedan. Den handlade om ett par som reser iväg på semester. Mannen lider av psykiska problem och stryper henne, varpå han kastar kroppen nerför ett stup. Hennes tillhörigheter bränner han i en av stugans kaminer, en kamin han bestämmer sig för att aldrig använda igen. Hon stoppade tillbaka pappersarken med darrande händer. Boken som Alex nu skrev skulle bli en fristående fortsättning på den första och handlade om hur samma man träffar en ny kvinna och tar med henne till samma plats…Hade hon varit en idiot som följt med hit? Hon visste att han varit tillsammans med en tjej som hette Pia när han skrev sin första bok. Vad hade hänt med henne? Om han skaffade sig inspiration genom att själv begå morden befann hon sig i livsfara. Hon kände ett nästan oemotståndligt behov av att fly, men tvingade sig att behålla fattningen. Hon var tvungen att ta reda på sanningen…Hon klädde sig varmt och lindade en filt runt benen.
När Alex återvände efter sin långpromenad såg hon ömklig ut och huttrade.
- Hur är det med dig? frågade han omtänksamt.
- Jag fryser så, håller nog på att bli sjuk.
Med bekymrad min gick han fram till henne.
- Vill du ha något varmt att dricka?
- Ja tack, men kan vi inte tända kaminerna först, sa hon. Det skulle värma upp stugan ordentligt.
- Visst, det kanske är för kallt här inne, svarade han.
Huttrande höll hon honom sällskap medan han tände två kaminer.
- Ska vi inte tända kaminen i stora rummet också? frågade Linda och hon kände hur sanningen var på väg att ramla över henne.
- Den kan vi inte använda. Gallret är trasigt.

Det var ofattbart, men hon hade fått sitt svar. Alex var en kallblodig mördare.
Hela den kvällen hoppades hon att han skulle återvända till sitt skrivande, men det gjorde han inte. Hon var tvungen att ta sig därifrån! Hon gick till sängs och låtsades somna tidigt. Alex gjorde henne sällskap strax därpå. Linda låg vaken en timme för att han skulle somna in ordentligt, sedan smög hon sig försiktigt ur sängen. Hon skyndade ner till hallen och tog bilnycklarna ur Alex jackficka. Hon brydde sig inte om kläder, pyjamasen dög fint. Det enda hon ville var att komma därifrån och larma polisen. Just när hon öppnade ytterdörren hörde hon Alex röst från övervåningen.
- Linda? Vad gör du?
- Jag ska bara fixa lite varm choklad! ropade hon och gick ut i natten.

Hon kastade sig in bakom ratten och bilen startade omedelbart.
Hon skulle klara det! Då kom Alex utrusande genom dörren.
- Vad sysslar du med? vrålade han och kastade sig framåt för att blockera hennes väg, men i samma ögonblick trampade hon på gasen och han tvingades kasta sig upp på motorhuven. Hennes första reaktion var att tvärnita, något som fick honom att slungas framåt. Stum av förfäran såg hon honom slå i marken och rulla några varv innan han föll över det fasansfulla stupet. Hon satt matt av chocken en stund innan hon startade bilen igen och körde därifrån. Hon skakade i hela kroppen, men hon levde.

Polisförhör:
- Alex Hansson försökte alltså döda er, stämmer det? frågade kommissarie Bengtsson och såg på henne en lång stund.
- Han tänkte mörda mig, sa hon. Om jag inte klarat mig undan skulle han förmodligen ha gjort det.
- Jaha, och ni påstår att han har mördat tidigare?
- Det stämmer. Han har skrivit om det i sin första bok.
Linda hade svarat på alla dessa frågor tidigare, men hon var för trött för att protestera.
- Sedan slängde han kroppen över stupet och brände hennes saker i det stora rummets kamin?
- Ja. Han skriver i boken att han inte tänkte använda den igen, men till mig sa han att gallret var trasigt, sa Linda.
- Det är just det, sa kommissarien sakta, att gallret är trasigt.
Hon blinkade till.
- Faktum är också att vi inte hittat några som helst spår efter den påstådda kroppen. Inte heller finns det några rester i någon av kaminerna.
Hon kände ett sting av rädsla.
- Vi har pratat med Pia Berggren, som var Alex flickvän under tiden då han skrev sin första bok. Hon var tillsammans med honom uppe i samma stuga och har berättat att han använde deras förhållande som inspiration till boken.
Alex Hansson har så vitt vi vet aldrig varit vållande till någon annans död, förutom i sina böcker, sa Bengtsson och gav henne en lång blick. Men det,
unga dam, har du…


















Skriven av: Camilla Hansson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren