Publicerat
Kategori: Novell

Drömmresan, del 1

Dom hade sett fram emot det länge. Planeringen hade tagit över ett år och nu var det äntligen dags att åka dit. Gurra, Mats och Mia hade vuxit upp tillsammans i den lilla förorten och nu var det dags för deras första resa bortom den lilla staden, på ett äventyr långt upp i ingenstans.
Dom hade alltid tyckt om skogen och naturen, det var nästan som om det var deras andra hem. Inne i närskogarna hade deras hemliga kojor funnits och där kunde dom leva bortom verkligheten under sina barndomsdagar. De senaste åren hade dom börjat fantisera om att vandra uppe i vildmarken, och att få se treriksröset var deras högsta önskan.
För att inte slösa tid åt resandet flög dom till Kiruna. Därifrån var det bara att lifta till Kilpisjärvi så gott det gick. Det verkade inte bli nåt problem eftersom lokalbefolkningen var så pass vänliga att dom redan fick lift av den första bilen. Mannen som körde var trevlig i tonen, och presenterade sig som Juika.
Juika såg att ynglingarna kom långt ifrån så han frågade vad dom hade för planer så långt upp i Sverige. Gurra som hade satt sig på framsätet sa att deras dröm hade varit att vandra till treriksröset och att det nu var dags. Trion förväntade sig att Juika skulle svara glatt och kanske berätta nåt om platsen, men istället blev han tyst med en fundersam min.
Efter en stund sa han:
- Det är nåt skumt med den platsen. Det hände nåt där för över hundra år sen och jag vet inte riktigt om det är sant. Det finns fortfarande folk som tror att platsen är förbannad, för att enligt ryktena har det försvunnit människor där. Gamla rykten säger att det ligger någon begraven under själva röset. Innan röset upprättades i slutet på 1800 talet, på den tiden då den delen av Finland fortfarande tillhörde Ryssland, var dom bosatta där i ständig oenighet om gränserna. Till slut var det på väg att bli krig om den saken. Men en morgon hittades en person mördad. Det var ett ovanligt grymt mord och när folket såg vad som hade hänt blev dom så illamående att en överenskommelse om riksgränserna kom till. Gränserna skulle gå från den platsen. Personen begravdes på plats och ett stenröse lade på graven som ett märke för gränserna. Efter händelsen sägs det att den mördades själ vandrar runt på platsen och väntar på hämnd. Det sägs också vara det riktiga skälet till varför det är förbjudet att övernatta där.
Gurra vände på hyvet och gav en lurig blick till sina vänner där bak. Mats och Mia visste direkt vad det betydde och att det antagligen var onödigt att försöka säga emot, Gurra lyckades alltid övertala dom till all slags sattyg.
När dom anlände till Kilpisjärvi hann dom knappt hoppa av bilen innan Gurra började övertala dom till att övernatta på platsen istället.
- Vi måste bara göra det när vi ändå är här, sa han. Mats försökte säga emot men förgäves, han hade aldrig lyckats med det förut heller. Han var tvungen och erkänna att tack vare Gurra hade deras mest roliga äventyr kommit till.
Och inom kort var dom på väg för att hinna i god tid innan solen la sig. Medan dom vandrade pratades det om gamla minnen som hade upplevts ihop. När de började närma sig visade röset sig på långt håll och ödsligheten som fanns runtom. Mats tyckte det var lite ohyggligt när han såg det hela och tänkte tillbaka på bilresan och det som Juika hade berättat. Mia tyckte det var häftigt att det fanns ett stort stenröse övertäckt med cement mitt i ingenstans och sa:
- Tänk att vi verkligen är här.
När dom kom fram till röset klättrade Gurra upp på det och tittade på sina vänner och sa:
- Jag tror faktiskt det ligger en döing här under men jag tror inte på spöket däremot.
- Ja, vem vet, sa Mia och klättrade upp hon också. Mats klättrade också upp samtidigt som han frågade:
- Är det inte lite kusligt här? Gurra började gapskratta och sa:
- Säg inte att du blev nojig av gubbens lilla historia, du har alltid varit så lättskrämd!
- Nää, inte så, jag bara tycker att det är lite ensligt, sa han. Dom blev tysta och beundrade landskapet ett tag innan dom reste upp tältet en bit bort. Det blev grillad korv till kvällsmat som det alltid blev när dom var ute i skogen.
Efter maten började tröttheten komma efter allt resande så dom gick in i tältet och la sig. Dom var lite övertrötta nu och allt som sas var skrattbart så dom drog det ena dåliga skämtet efter det andra. Till slut somnade dom.
Men mitt i natten vaknade Mats av ett krafsande ljud som verkade komma från närheten av tältet…

Skriven av: Timo T

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren