Publicerat
Kategori: Novell

Du är unik

Berättelsen handlar om en flicka som en natt desperate böjer sig ner och börjar be till Gud.

Du är unik

”Herre” bad flickan tyst. ”Du vet väl att jag älskar dig?” En kall vind drog förbi henne och flickan drog upp kragen i nacken och knäppte de sista knapparna på den beiga jackan.
”Det finns ingen som du Gud, du är så speciell, så unik. Jag önskar att jag kunde vara mer som du.”
Hon föll ner på den kala marken och såg upp mot den svarta himlen. Tusen stjärnor lyste ovanför och glimmade i den svarta natten.
”Du betyder så mycket för mig och jag klarar mig inte utan dig. Jag är bara en liten människa och vad kan jag göra för något? Jag har gjort så mycket fel i mitt liv, jag borde inte vara här.”
I tystanden och mörkret väntade hon på att något skulle hända medan hon långsamt stängde ögonlocken.
”Jag vill göra allt för dig Herre och bli en bättre människa. Du vet vad jag tänker och ser allt som jag gör. Och när jag gör fel så sårar det dig. Jag är inget speciellt och kommer aldrig att bli det. När allt kommer omkring har jag så svårt att tänka på andra och fokuserar bara på mig själv.
Hur ofta stannar jag upp och gör något gott för en annan människa? Inte tillräckligt ofta.
Jag är inte värdig att vara ditt barn för jag är inget speciellt barn.”
Tyst knäppte hon ihop sina händer och gungade sakta fram och tillbaka på marken. Fingrarna blev stela av kölden, men hon fortsatte att be. Inom sig kände hon vilken usel människa hon var, alla gånger som hon sårat någon utan att rätta till det. Gånger då hon gjort folk illa på grund av saker som hon sagt till dem.
Långsamt rann en tår nerför hennes kind.
I samma stund hörde hon en röst. Det var bara en tyst viskning men hon hörde den så väl. Försiktigt öppnade hon ögonlocken och tittade upp. Det fanns ingen där. Sakta insåg hon vem det var som talade och att han talade till henne. På nytt lyfte hon huvudet uppåt himlen och såg på de glimmande stjärnorna.
Hon väntade.
”Mitt barn”, hörde hon rösten säga. ”Jag vill ha dig nära mig, jag älskar dig mer än du förstår. Kom hit till mig igen o jag ska ge dig ro.”
Utan att röra sig fortsatte hon spänt att lyssna, väntade på vad som skulle komma.
”Jag vill att du ska vara lycklig. För du är min ögonsten, min skatt, och jag har dig kär.”
Rösten försvann. Flera tårar rann nerför flickans kinder. Hon kunde inte stå emot alla de känslor som hon fick när han talade till henne.
”Jesus”, viskade hon tyst.
Rösten kom tillbaka i samma stund som en tyst vind drog förbi.
”Du vet väl att jag älskar dig? Jag ser på dig när du somnar in. När du vaknar upp finns jag där vid din sida. På dagen håller jag dig i handen för jag vill ha dig nära mitt hjärta för alltid.
Så lyssna på mig, mitt barn. För mig är det du som är speciell. Det finns bara en som du och i mina ögon är du unik. Du är en av himlens alla ögonstenar.”

Skriven av: Frida Watanen

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren