Publicerat
Kategori: Spänning noveller

Du och Jag föralltid

Björn öppnar dörren in till hallen efter en lång dag. Han flåsar efter att ha gått upp för alla trapporna till lägenheten, hans kondition har bara blivit sämre med åren. Han hänger av sig rocken och lägger upp hatten på hatthyllan och går sedan fram till hallspegel och betraktar sig själv. Rynkorna i pannan blivit djupa och håret börjat skifta i gråa hårstrån. Han grimaserar missnöjt och lyssnar sedan in till lägenheten. Lägenheter står tyst och han går in mot vardagsrummet.
- Älskling? Är du hemma? Ropar han. I matsalen hittar han henne. Hon sitter tyst och tittar ner i bordet.
- Jag måste be om ursäkt igen, Lotta börjar han. Det var inte meningen att bli så arg som jag blev. Kan du snälla förlåta mig?
Hon rör inte en min. Björn tittar på henne en stund och inser att han inte kommer få någon respons. Hon har inte pratat med honom på hela veckan.
- Jag har köpt med mig hämtmat till oss. Jag tog pad thai, din favorit försöker han. Hon fortsätter att låtsas som att han inte är där. Han går ut i köket och hämtar två tallrikar och fyller upp två vinglas som han ställer ut på bordet. Han hämtar maten från hallen och lägger upp det på tallrikarna.
Björn sätter sig mitt emot henne och tar upp sitt vinglas och dricker en klunk. Lotta har fortfarande inte rört maten.
- Snälla älskling du måste äta.. Du kan inte fortsätta att ignorera mig. Säger Björn och söker efter sin frus blick. När han inte får någon respons reser han sig hastigt så att han slår till bordet med en smäll.
- Kan du svara mig!? Skriker han. Han biter sig själv i fingret och börjar gå fram och tillbaka i rummet.
- Du måste förstå varför jag reagera som jag gjorde? Du förstår väll hur mycket jag älskar dig? Och jag vet att du älskar mig lika mycket tillbaka! Björn slår händerna i bordet innan han sätter händerna för huvudet och känner hur tårarna börjar komma.
- Hur kan du vilja skiljas? Efter allt vi har gått igenom? Du är inget utan mig! Jag är ditt allt! Titta på mig och säg att du älskar mig! Vrålar Björn när ett vibrerade ljud hörs och Björn hivar upp mobilen som ringer.
- Hallå det är Björn Johansson säger svarar han med andfådd röst.
- Ja hej det är Hans. Jag måste bara höra att allt är bra med dig Björn.
- Jo det är okej. Jag var inne på förhör hos polisen idag och det har fortfarande inga ledtrådar. Det misstänker att hon har rymt med en älskare och kommer lägga ner letandet.
- Det letar inte efter henne alltså?
- Nej, men det blir nog bäst så. Jag har känt på mig att detta skulle ske och jag vill bara gå vidare med livet nu. Säger björn medans han stryker sin hand över sin frus huvud.
- Vi kanske kan ses på en öl och snacka vidare? Kan du ses på onsdag kväll?
- Onsdag kväll blir perfekt säger Björn och avslutar samtalet.
Björn fortsätter att stryka över sin frus hår när vigselringen fastnar i en tova. Han försöker rycka sig loss vilket gör att hennes huvud tippar bakåt och snittet i halsen slits upp.
- Fan muttrar Björn. Vi måste ta och sy om ditt sår älskling. Säger han och lyfter upp hennes nätta kropp och går mot sovrummet. Hon har hunnit bli så kall efter att ha varit framme hela dagen. Han lägger henne ner i sängen och hämtar fram sprutan med formalinlösning som han injusterar i hennes ena lår. Formalinlösningen hindrar kroppen från att ruttna och håller Lotta lika vacker som den dagen hon dog. Han tar fram värmefläkten och ställer den bredvid henne så att hennes kropp ska värmas upp. Björn går sedan in till badrummet för att borsta tänderna och förbereda sig för kvällen. Han kryper sedan ner bredvid sin döda fru och kramar om henne.
- Det blir bäst såhär. Det är du och jag för alltid, god natt älskling. Björn pussar hennes stela läppar och släcker sedan lampan.

Skriven av: Alice Giles

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren