Publicerat
Kategori: Relationer noveller

Dumma broder och dumma kultur

Novell
Dumma broder och dumma kultur
Ali är tjugo år gammal och bor i en by i bergen i Afghanistan. Han bor tillsammans med sin familj. Han har nästan inga kompisar och var alltid hemma. Ali har en broder och nio systrar. Ali gillar att plugga och han drömmar om att bli pilot. Ali är bra på matematik och räknar ofta. Hans pappa är sjuk och kan inte röra sig. Ali vill hjälpa sin pappa och sina systrar som han bor med.
När Ali går på en väg så frågar Alis storebroder har du hittat något jobb, ska du börja jobba, du måste jobba annars får du flytta, jag kan inte betala allt för er. Mamma får inte jobba för att hon är kvinna och kvinnorna kan inte gå ut. Pappa är sjuk han kan inte röra sig. Jag är den enda personen i familjen som jobbar, jag orkar inte mer du måste jobba. Ali längtar efter ett jobb men han kan inte hitta ett jobb som passar.
Nu är Ali trött på sin broder och vill jobba och han vill ta vilken jobb som helst. Ali sa till sin broder att vara tyst, jag har skickat mitt CV till Amerikanernas bas och de sa att de ska ringa mig när de behöver personal. Ali har gått ut gymnasiet och han vill plugga vidare men han har inga pengar för det. Han har två val, att flytta från brodern eller börja jobba så snart som möjligt. Efter några dagar personalen från Amerikanska basen ringde och frågade om jag är killen som skickade CV till oss? Ja ja ; det är Ali. Vill du börja jobba med oss som en tolk, frågade dem.
Ali: bra, det är en bra nyhet men jag har en fråga
Personalen: ja ja; vad är det för fråga?
Ali: när och var ska jag jobba?
Personalen: du ska börja i Kunar nästa vecka
Ali: tackar
Personalen: tack, hejdå
Ali: hejdå vi ses
Ali var jätte glad, han kunde inte äta eller dricka. När Alis mamma hörde nyheten att Ali ska jobba som en tolk, och i en provins som är full av talibaner och är landets farligaste provins så började hon att gråta.
Det var solnedgången och dags för åka till jobbet då kommer Alis mamma för att säga hejdå. Mamman säger till Ali att han inte får åka till det farliga jobbet. Mamman säger att hon hör nyheter varje dag om de som jobbar med amerikanerna dör. Ali säger till sin mamma, jag måste jobba annars bråkar min broder med mig.
När Alis bror får höra att Ali fått ett jobb blir han jätteglad och tänker på alla pengar Ali nu kommer att tjäna.
Ali är nu på väg, han kommer inte se sin broder igen och Ali tycker att det känns bra.
Ali är nu på Amerikanska basen, han ser sig runt och upptäcker att det är stor skillnad mellan afghaner och amerikaner. Han ska nu jobba med folk från annan kultur och som pratar ett annat språk.
Ali jobbade en månad med amerikanerna och han träffade en amerikansk tjej som han blev kär i. Hon vill gifta sig med Ali och flytta till Amerika, men det finns ett stort problem. Problemet är att Alis broder pratade med sin släkt om Alis giftermål och Alis broder har redan bestämt vem Ali ska gifta sig med.
Alis broder hade bestämt ett datum för bröllopet med flickan från byn. Brodern ringde Ali för att berätta när han ska gifta sig men Ali vill inte gifta sig. Ali sa till sin broder att han inte kunde komma, han fick inte ledig från jobbet men de var inte sant, han hatade sin bror och sin kommande fru som han skulle gifta sig med.
Nu hatar Ali sitt liv mer än när han var med sin familj därför att broder påminner om allt det dåliga som hänt i hans förflutna . Ali tänker att om han säger till sin broder att han är kär i en annan tjej och inte vill gifta sig med den flicka som brodern bestämt, så tänker Ali att flickans hela släkt kommer och skratta åt mig och min familj. Ali är på jobbet men tänker bara på sin framtid och på vad som ska hända, vad han ska göra och hur han ska kunna gifta sig med sin kärlek.
Ali har en kompis som heter Samer. Samer var sjuk en vecka från jobbet och han kunde inte jobba. Den amerikanska personalen ville åka till en by i Kunar som var sönderbombad av drönare. Byn hade många döda och sårade som behövde hjälp.
Det var Samers tur att åka med personalen till byn och översätta, men Samer var sjuk och kunde inte åka. Ali sa till Samer, jag kan åka istället för dig du behöver sova. Samer sa om du vill kan du åka med personalen.
Ali åkte med personalen till byn. På vägen dit blev Alis bil träffad av en bomb som var fixat av talibanerna. Ali och hans kompisar som var med i bilen dog direkt. Nu gråter Alis broder och mamma över Ali. Mamman gråter av sorg och brodern gråter av förlusten av pengar.

Saqib khan 9C

Skriven av: Saqib khan

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren