Publicerat
Kategori: Novell

Eken nere vid sjön

”Tror du på mirakel”, frågade han mig milt.
”Borde jag det?” frågade jag mer lättsinnigt än jag kände mig.
”Alltså gör du det inte.”
”Det sa jag aldrig.”
Jag kisade emot solens sista strålar. Hans ansikte var dolt i skuggor men ögonen glimmade. Det blonda håret fladdrade vagt i vinden och munnen log. Han var speciell. Annorlunda. Smart. Jag såg trotsigt in i hans ögon.
”Jag tror inte jag någonsin upplevt ett mirakel.”
Mitt påstående verkade roa honom. Jag kunde inte förstå varför.
Jordens rand jagade ifatt solen i väster och snart försvann ljuset för oss. Strålarna som värmt oss i sommarkvällen värmde oss inte mer. Dagern som gjort oss synliga försvann till en annan ort för att belysa andra människor i vår situation. Livet är kort, sägs det. Gör vad du vill när du fortfarande kan.
”Vad tänker du på, gumman?” frågade han vänligt.
”Kalla mig inte gumman”, svarade jag. ”Det får mig att låta gammal.”
Han skrattade.
”Du är allt annat än gammal, du.”
Jag kände hans ögon på mig. Kände hans blick röra sig över mitt ansikte. Jag drog ett djupt andetag för att kväva den löjliga lilla gnutta nervositet som började picka innanför revbenen på mig. Jag blundade där jag låg på marken en bit ifrån honom. Hans blick släppte mig sakta och återvände till att betrakta himlen.
”Där är stjärnorna.”
Jag öppnade ögonen igen. Han pekade rakt upp i himlen med handen och jo, det stämde. Stjärnorna var där. Överallt fyllde de ut den svarta natten med sina gnistrande och glittrande uppenbarelser. De var där. Precis som de alltid brukade vara.
”Vet du vad som är så speciellt med stjärnorna?” frågade han plötsligt med en ny allvarligare ton i rösten.
Jag dröjde och tänkte efter men jag kunde inte komma på något annat än att ett; de existerade, och två; de var vackra att titta på. Och jag var säker på att inget av dem var något lämpligt svar på hans fråga.
Han skrattade.
”De är ju så sjukt långt borta, och ändå ser man dem.”
Jag log.
”Jo, det är sant”, medgav jag. Så hade jag inte sett på det förut.

Skriven av: Joanna Uhlbäck

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren