Publicerat
Kategori: Novell

Elvira Rädd!



Elvira Rädd



Kapitel 1- Elvira Rädd
När Elvira Rädd vaknade den 13 oktober 1974 så kände hon en stark lukt av blöt hund. En blöt sträv tunga smektes över hennes ansikte. Elvira kände genast igen doften och öppnade ögonen.
Där var Elviras vita Jack Russel Terrier. Den hette Tår och var vit som snö och hade en stor brun fläck över hela ansiktet.
Eller egentligen var hon inte vit på hela kroppen utan helt grå med tovor i pälsen. Men tydligen så hade Tår badat i viken intill bara några kvarter bort.
Elvira rynkade på näsan men klappade ändå den söta Jack Russel Terriern.

Tår började ivrigt vifta på sin korta svansstump.
Elvira såg sig omkring.
Hon var i en liten gränd i ett hörn. Det låg sopor överallt. Elvira blev förvirrad. – Vad gjorde jag igår?, Frågade hon Tår.
Hunden såg på henne med en sån min att hon mindes. Hon hade gått omkring hela dagen och sjungit och fått en liten slant. Hon tittade i den lilla fickan på skjortan som hon hittat i soporna tre dagar innan.
Jajamän, där låg det
en 10 – öring som hon hade tjänat ihop tillsammans med Tår.
Kapitel 2- Fattig till tusen
Sen mindes hon vad hon skulle göra…
Hon smålog lite så en liten skrattgrop kikade fram.
Hon reste sig hastigt upp ur hörnet och gick fram till en soptunna.
Hon tittade runt den och såg en halv liten strömming som hon genast kastade till Tår.
Sen tittade hon efter ett päron. Hon tittade men då skällde Tår och visade henne en plats. Där låg de en klase med banan och sen hittade hon lite vatten.

Kapitel 3- Förberedelsen
Hon kände på glasflaskan, vattnet var alldeles varmt men det struntade Elvira i.
Hon halsade en fjärdedel av flaskan i en enda klunk.
Hon kupade sen handen och hällde lite vatten i den och glupskt drack Tår.
Elvira tog korgen och gick sen iväg och tittade på folket på stan.
Elvira var ensam.
Hennes föräldrar hade dött i en bilolycka och de hade inte lämnat kvar något.
Inte ens en 5 – öring.
Så nu gick hon där på gatorna.
Det var inte mycket folk ute såg Elvira medan hon mumsade på en banan.

Kapitel 4- Äventyret börjar
6 timmar senare..
Elvira kollade på det stora uret på kyrkans topp.
Hon tänkte oj, är klockan så mycket och sa till Tår:
- Kom nu Tår, vi ska utföra våran plan.
Hon började gå mot det lilla torget där fontänen Magnifico stod.
Hon drog handen över framsidan av skjortan och kände, jo den var fortfarande kvar.

Den lilla 10- öringen.
Nu såg hon fontänen Magnifico.
Hon gick fram, tittade på Tår vände sig om så hon stod med ryggen mot fontänen och drog fram den lilla 10- öringen.
Hon lade den i handen blundade och kastade 10- öringen bakåt.
Den var lätt, lätt som en fjäder.
Hon vände sig om och fick precis se när slanten föll ner i vattnet.
Hon tittade på Tår och log så en liten skrattgrop kikade fram och sa:
-Nu Tår, börjar vårt äventyr!


Skriven av: Alva

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren