Publicerat
Kategori: Novell

Emma gråterska

EMMA GRÅTERSKA
Emma-gråterska är klädd i svart hon har varma frasande klänningar ibland i sammet.
Hon har mörka djupa ögon, mjölk-vita händer och korpsvart hår i en knut i nacken.
Av hennes utseende kan man luras att tro att hon är gammal, men Emma är ung. Knappt tjugofem.
Hon ler nästan aldrig, och när hon gör det är hon ensam. Emma borde vara mor eller åtminstone hustru
men livet har bedragits. Om halsen bär Emma-gråterska ett krus med den älskandes blod.
Besöker man henne kan mån få bullar med saffran, Gud vet var hon får det i från. De säljer det inte i affären.
Och mjölk med socker- ljummen som gråt.
Vet du hår gråt luktar? Blöta lakan, blod, svett.
Hon broderar Emma, sitt liv. På linneväv med det finaste silkes garn.
Liksom konstnären signerar sina verk med pensel och penna signerar hon, med nål och tråd.
Och så sjunger hon sin visa. Om och om och om igen.
Brist hierta istycken
och smält ut i gråt
låt ögonen flyta
i tårar
låt suckan och klagan
här följas rätt åt
strö aska i
upplöjda fåror
En dag skall Emma-gråterska sova så länge så att hon inte vaknar. Och svartklädda män skall bära ut henne och lägga henne i en kista med siden.
För det är så hon vill ha det, och kruset skall de lägga i hennes kupade händer och stänga locket.
Så skall den vackrate flickan i byn sjunga en visa som skall bli hennes egen.
O Gud mig ej
försmå
låt mig din nåde få
ty jag är svag o trött
men mörkrets makt är stor
att du i höjden bor
gör att jag sover sött...
Så skall hon linda sitt blonda hår i en knut och ta på sig varma frasande klänningar.
Någon gång när du kommer hit skall hon bjuda dig på mjölk och bullar. Katarina-gråterska.

Skriven av: Christine Bylund

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren