Publicerat
Kategori: Novell

En äkta playboy

En äkta playboy


Leopold var född till att bli en playboy.
Föräldrarna –ett förmöget par,som aldrig riktigt förmått uppfostra sin egensinnige son, beklagade sig ofta över hur deras son skämde ut familjen. Föräldrarna förfasade sig över vad Leopold kunde säga och göra, inte minst under deras finare middagar på söndagseftermiddagarna. De brukade samlas varje söndag i familjens salong och äta middag och gå igenom veckan som hade gått. Leopold såg det som en plikt att närvara vid dessa viktiga sammankomster. Nej, Leopolds föräldrar kände sig varken stolta eller glada över sin son. Han hade ju faktiskt misslyckats redan i grundskolan, och kunde aldrig uppnå goda betyg. Fadern hade försökt sitt bästa för att komma tillrätta med sonen.
Leopold såg fram emot att ärva en lönsam fabrik som fadern ägde, och han hade redan fått ut ett förskott på arvet från de mycket välbeställda föräldrarna.
Den 25 årige unge Leopold besökte så gott som varje kväll stadens finare krogar och dansställen. Han imponerade på både jämnåriga och betydligt yngre kvinnor.
Ett av problemen med Leopeld var hans dyslexi, han hade aldrig lärt sig läsa ordentligt. Men vad spelade det för roll, han kunde ju beställa drinkar, och lyckades ibland få vännerna intresserade av vad han hade att säga.
Genom åren av festande hade L. blivit alltmer road av drinkarna och den goda mat han blev serverad, allt som oftast glömde han sina plikter mot sina vänner. Han gled längre och längre ifrån sina vänner och tycktes befinna sig i en egen värld. Han utvecklade starkt osunda vanor, blev introvert och otillgänglig. Föräldrarna blev väldigt bekymrade, de beklagade sig över den olycka L. åsamkade familjen. Fadern blev dagligen arg på L. och kom med förebråelser i stil med:
-Du förgiftar vår familjelycka med dina idiot-idéer. Du är en skam för oss, jag önskar att du aldrig blivit född.
Leopold själv tyckte att allting var bra som det var, allting flöt på…
En dag träffade L. en snäll kvinna. Hennes namn var Inga och hon var en kvinna i sina bästa år. Hon hade en mörkt röd dress med en matchande sjalett. Hon var ganska smal och det fick henne att se längre ut. Hennes leende var stort och varmt och påminde L. om en tidig ungdomsförälskelse. Hon var inte uppseendeväckande vacker, men hade något i sin framtoning som vem som helst skulle ha uppmärksammat.
Inga tog sig an Leopold. De var mycket förälskade och snart hade Leopold frisknat till igen.
Föräldrarna hade blivit lite mer förlåtande mot Leopold och familjelyckan började spira igen, ända tills den dagen då L. satt ner och rökte en cigarr med sin far. Det hade slagit ner som en blixt från klar himmel när Leopold talade om Ingas politiska inställning. Hon hade en sosse bakgrund, hon kom från en sosse familj.
-Vad i he.. Nej nu jävlar utbrast fadern och blev högröd i ansiktet. När han lugnat ner sig lite sa fadern: - Ja under rådande omständigheter kan du naturligtvis inte påräkna något arv efter mig din slyngel. Faderns röst hade varit hård, bestämd.
-Men far, alla kan göra bort sig. Nu har jag dragit vanära över familjen, snälla far ge mig en chans att gottgöra mitt snedsprång. Käre far, jag ska genast begära skilsmässa.
-Så ska det låta, svarade fadern.

I dag lever Leopold som munk i ett kloster i Alperna och ägnar all sin tid till den store Guden, med studier, bibelläsning och dyrkan.

Skriven av: K. Nyman

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren