Publicerat
Kategori: Novell

En burk för honung full av mjöl


En burk för honung full av mjöl

När jag var ute och gick med min mamma här om dan regnade det. Vattendropparna hamnade på mina ögonlock och rann sedan ner utmed kinden och in genom tröjhalsen. Det plaskade om mina skor som tryckte sig ner, steg för steg, i asfalten och ibland mot stenarna när vi gick genom kullerstensgränder. Vi gick förbi en designeraffär. I skyltfönstret kunde man se ljusstakar, stekspadar i moderiktig metall, krukor och andra saker som skulle uppleva resan genom vindsluckan upp till dammrummet då tiden fått verka. När vi hade gått förbi affären sa min mamma;
- Är det inte lite konstigt med såna där burkar med text på,? Såna som det redan står vad som ska vara i, till exempel mjöl eller honung. Man kan väl inte bara ha en enda sak i en burk?
Jag tänkte några sekunder på vad människan som gjorde den första ordbeprydda burken hade menat med det hela.
- Det kanske inte är meningen att man ska ha just honung eller mjöl i dem, sa jag utan att känna mig alltför säker på min sak. Meningen kanske är att lägga något helt annat än honung i honungsburken? De kanske ville att vi skulle lägga mjöl i honungsburken och honung i mjölburken?
Så många frågor, så få svar…Men så plötsligt kom min mamma på någonting.
- Det bästa sättet att komma bort från tristess, sa min mamma.
Och efter att vi hade funderat över vår nypåkomna teori om hur något som verkade vara på ett visst sätt kanske var precis tvärtom snubblade vi liksom automatiskt över en andra idé. En mjölburk var egentligen inte till för mjöl, utan för honung. De äventyrslystna själar som oroligt vandrade omkring på våra gator ville ha en burk som var till för en sak för att kunna stoppa något annat däri. Det var kärnan i hela vetenskapen som min mamma och jag utvecklade den dagen. Det var även så ”Burkar för helt andra syften än de som först uppges”, vårt familjeföretag i tiden bildades. Så här såg vår första annons ut i Lyrödas Lokalblad den 18 maj ;

Burkar för helt andra syften (än det som står på dem)
säljes till överkomligt pris. Stoppa några äpplen i
en av våra burkar specialgjorda för bananer och se hur
ditt liv kommer i ny dager! Utkörning göres på beställning
av fler än 20 burkar. Besök oss på Rogatan 14, Lyröda.

Det förvånade mig mycket att ingen i tidigare generationer kommit på något liknande. Napoleon reste runt världen och sökte spänning, men aldrig insåg han det här med att skapa lite kaos i tillvaron med hjälp av några burkar. Vi andra försöker söka spänningen på samma sätt men på redan upptäckta platser. Det finns så många möjligheter att utveckla det här, tänkte jag när jag gick nerför Lyrödaavenyn och tittade på de många butikerna till vänster och höger. När vi fått in några tusen från burkförsäljningen kunde vi starta en konsultbyrå. Den skulle hjälpa klädbutiker och kanske matbutiker att tänka om och även sadla om för nya hästar från nya tider. Över en natt kunde vi byta ut klädbutikens skylt, som hängt över den vita byggnaden så länge jag kunde minnas, till en ny med texten ” Frukt och grönt”. Det skulle nog skapa både missförstånd och oreda. Då skulle allt inte vara som vanligt utan lite ovanligt. Vilken spännande värld vi skulle kunna skapa med lite ny marknadsföring. Där jag gick nerför gatan log för mig själv eftersom jag insåg att jag snart skulle hamna på samma uppslag i ” Vår tids snillrika uppfinnare” som Watson. Mitt namn är Watroj, men man brukar kalla mig för ”The Business Bloke”.

Skriven av: Martina

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren