Publicerat
Kategori: Novell

En dam och prinsessa del 4

De båda låg, rakryggade och med slutna ögon.
De andades jämt och gav inga andra ljud ifrån sig.
Men ingen av dem sov på riktigt.
Cristine var lycklig, och Elizabeth hade aödrig känt sig så sårad och besviken.
Plötsligt reste sig Elizabeth och trippade nedför trappan.
Hennes lätta steg under hennes bara fötter ekade smått.
Och plötsligt fick dem så ekon sällskap av andra.
Hon stelnade till och tittade bakom sig.
- Vad gör du för något, Elizabeth? frågade Cristine.
- Inget, sa Elizabeth stelt. Ska hämta mjölk.
- Jag kommer med, sa Cristine. Jag har hört att varm mjölk hjälper om man inte kan sova.
- Det vet väl alla! snäste Elizabeth och började gå igen.
Cristine, den bleka flickan med det underbara blonda håret, sprang efter henne.
- Jag förstår inte vad du har mot mig.
Och Elizabeth visste inte om Cristine var värd tt slösa några ord på.
Hon gick fram till kylskåpet och öppnade den själv, eftersom Ninfa låg och sov.
Hon tog ut mjölpaketet och hällde i och satte i mikron.
Cristine suckade och gjorde samma sak.
Sedan slog sig flickorna ner.
- Jag giller mest te, förklarade Cristine men klunkade i sig mjölket. Aj! Vad varmt det var!
- Vad trodde du? frågade Elizabeth lugnt och ljuvt, men stel och kallt.
Cristine iakttog henne ett tag.
- Jag vill veta vad du har emot mig, sa hon.
Plötsligt reste sig Elizabeth så häftigt att mjölken välte.
Det kokheta vätskan flög på Cristines vita nattlinne så att hon gav till ett förskräckt rop.
- Prinsessor varken skriker eller ropar, sa Elizabeth vasst. Du hör inte hemma här.
Nu reste sig Cristine också.
- Jag tycker det är väldigt barnsligt av dig, sa hon kallt, att frysa ut mig och behandla mig så här! Utan anledning, dessutom!
- Utan anledning? frågade Elizabeth så lugnt hennes tålamod tålde. Du kommer hit och stjäl min mamma och pappa, mitt rum och min stolthet!
Cristine tittade på henne, de himmelsblåa ögonen sköt blixtar.
- Jaså, det är så du tänker, sa Cristine. Vet du vad? Du vet säkert ingenting om att vara ett oälskat barn hemma hos en mamma som beter sig konstigt. Du vet ingenting om hur mitt liv har varit, jag har INGEN stolthet, fram till i går kväll. Jag är ledsen ifall du är så ego trippad att du inte kan dela med dig av kärleken, men vet du vad? Jag förtjänar min stolthet och min nyfunna lycka, men inte du, var lite mer tacksam!
Sedan sprang Cristine upp på sitt rum.
- Vänta bara! viskade Elizabeth ursinnigt, jag ska nog avslöja dig!

De små femtonårinfötterna sprang kvickt upp på vinden där det låg en kista.
Hon hade aldrig varit här uppe, men hon skulle leta efter bevis material.
Hon rynkade näsan, plötsligt hörde hon steg bakom sig, i vild panik slängde hon sig åt sidan när dörren öppnades.

Elizabeth klev in i rumemt och fram till en kista där det stod '' Eva ''.
Hon hade aldrig varit i rummet, men nu skulle hon titta.
När hon öppnade kistan såg hon dagböcker i den.
- Eva måste vara Nicoles syster, eller något liknande.
-'' Min dagbok, jag fyller tjugotre idag.
Usch, vad jag är trött efter att festat hela natten! ''.
Ointressant tyckte Elizabeth och bläddrade fram till en sida.
-'' Dagbok.
Idag är det den hemskaste dagen i mitt liv.
Jag har fått en flicka, Dolores och jag är djupt besvikna.
Hon är ingen skönhet direkt.
Hon är den fulaste baby jag sett, vilket förstör min stolthet.
Jag är en äkta prinsessa! Jag är vackrare än månen....
Dolores är underbar, och så fick jag en flicka.
Men trots att jag verkligen hatar henne, ska jag jag ha henne till hennes ettårsdag.
Sedan låter jag Nicole ta hand om henne.
Nicole min tjänsteflicka har aldrig haft barn.
Nå väl, det fulaste namnet som passar den lilla råttan är väl Elizabeth ''.
Det räckte.
Det hördes först ett duns, som en bok ramlade ner, och sedan ett betydligt högre duns, som om en förtvivlad kropp ramlar i marken.

Skriven av: Tamara Mäntyniemi 10 år

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren