Publicerat
Kategori: Novell

En död mans blick

En död mans blick!
Det var blod överallt, jag har aldrig sett så mycket blod. Han låg där, helt orörlig. Det rann blod från ett sår i hans panna. Mannen i bilen som troligen hade kört över honom var avsvimmad och han låg ihopsjunken över ratten.

Helt plötsligt slog den överkörda mannen upp ögonen. Hans blick var iskall och han tittade rakt på mig. Han reste sig upp och började gå emot mig. Jag förstod att han försökte berätta något för mig, men jag förstod inte vad.

Jag vaknade med ett ryck och jag blev lättad över att allt bara hade varit en hemsk dröm. Jag kom att tänka på en sak som min farmor hade sagt till mig: Att onda drömmar oftast blir verklighet. Jag viftade bort den tanken och gick upp för att dricka ett glas vatten. Jag tittade på klockan. Den var 06.23. Jag tänkte att det var lika bra att äta frukost och göra mig i ordning när jag ända hade gått upp. För då skulle jag kanske komma i tid till skolan.

Även fast jag gick upp så tidigt idag, kommer jag säkert att missa bussen tänkte jag medan jag småsprang nerför den långa backen.

Jag såg en man i blå jeansjacka gå över vägen. Samtidigt kom en bil körande emot honom med en alldeles för hög hastighet på den smala vägen. Bilisten såg inte mannen, mannen så inte bilen fören det var för sent.

Det var som att drömmen jag drömt upprepade sig. Blod överallt, den livlösa mannen på vägen och den avsvimmade bilföraren. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Jag hörde att någon ringde efter en ambulans. Snart hörde jag ljudet av sirener komma närmare och närmare.

Tio minuter senare hade läkarna konstaterat att mannen som blivit överkörd var död. Innan dom burit in honom i ambulansen öppnade han ögonen och stirrade på mig med iskall blick. Jag blev stel av skräck och kom åter att tänka på vad farmor hade sagt. Jag ska nog lyssna lite mer på henne i fortsättningen. Jag skulle nog komma för sent till skolan i dag också

Slut!

Av: Pernilla Granfeldt
och
Astrid Bylund

Skriven av: Astrid och Pernilla

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren