Publicerat
Kategori: Relationer noveller

En smak av bitterhet

Fingrarna for över tangenterna. Orden växte fram, bildade meningar och stycken.
Hon skrev om sitt liv. Om barndomen som inte enbart var röda smultron uppträdda på ett timotejstrå.

Stannade upp mitt i en mening. Bet på tumnageln och funderade.
Fönstret stod på glänt. Vårluft, lätt att andas. Några fjolårslöv prasslade i vinden och lade sig tätt utefter husgrunden.

Du skriver så bra. Det hörde hon ofta. Kände tillfredsställelse över uppmärksamheten.
Att vara en frontfigur var något hon alltid strävat efter.

Snabba fingrar över tangenterna. Upprättelse genom orden.
Hat och besvikelse. Dörren som stängdes med en smäll. Hon hade låst från utsidan och lämnat resterna av det som var hennes ursprung.
Nyckel låg i en röd ask. Ibland lättade hon på locket. Frestades att ta upp den glänsande nyckel, sätta den i låset och öppna dörren. Få känna sig älskad så som hon alltid blivit älskad.

Hon hade ännu inte bestämt sig för om de skulle få läsa det hon skrivit. Sedan, när allt var klart. Hårda pärmar med omslag som hon själv skapat. Hon såg det färdiga resultatet framför sig.

Hon skrev för att känna sig fri. Hon skrev för att få frid över att hon gjort illa alla de som älskade henne.
Det var något hon själv inte förstod när hennes fingrar rörde vid tangenterna och bokstäverna bildade ord och meningar.

Hatet var hennes eget. Det hade borrat sig in och låtit rötterna växa fast. Hon klarade inte längre av att ta emot den kärlek som väntade på att få omsluta henne.

Hon kunde aldrig skriva sig fri så länge hatet fanns kvar. Men hon kände en lindring medan hon skrev.

Solstrålarna letade sig in genom fönstret. Bildade mönster över skrivbordsskivan. Små dammpartiklar darrade i ljusstrålen men hon lade ingen vikt vid ljuset. Hon var upptagen av sina tankar som översattes till ord, meningar och stycken.

En smak av bitterhet fyllde munnen. Hon ville gråta men det fanns inte längre några tårar kvar.

Carina Larsson, värmländsk östgöte. Jag är en hustru, mamma, mormor, farmor och svärmor som försöker fånga dagen och se möjligheter i allt som sker. Frilansande reporter. Före detta lantbrukare som fortfarande gillar att påta i myllan. Ni hittar mig även på min blogg Carinas dagliga leverne.
Carina Larsson är medlem sedan 2015 Carina Larsson har 26 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren