Publicerat
Kategori: Novell

Ett åttiotal

Två fattiga killar som setat och druckit hembränt i en skitig etta på Klockartorpet. Väl ute på krogen så hade man råd med en öl. Min vän, vi kan kalla han Håkan. Han tillhörde det där kategorin individer som snodde öl på krogen. Var ganska roligt att sitta och studera hans teknik. Han kretsade runt på krogen som en gam. Han kunde gå varv på varv. Men som alltid så hitta han en öl. Så stod han framför mig med ett stort flin. Det var en sån kväll då det här hände. Vi hade hamnat nere vid dansgolvet. Vet ej varför. Vi var ju för fulla för att dansa. Då fick jag syn på henne. Hon stod i andra änden på dansgolvet. Såg ut som hon var själv. Jag titta på min vän och sa,
”Du får en hundring om du dansar med henne”

Min fattiga vän titta länge på henne. Jag kunde se att han brottades med olika tankar. Han tog en klunk på sin nystulna öl.

”Skulle du göra det för en hundring?”

”Det är ju inte det som är frågan... skulle DU kunna göra det?”

Jag visste att han skulle backa ur. Jag kände min vän för bra. Jag visste vilket virke han var av. Han har alltid haft en rykte om sig att vara en hård och galen snubbe. Men sånt här skulle han aldrig göra. Sedan så följde en resultatlös diskussion mellan min vän och mig.

Tryckarna kom. Min vän som alltid har varit poppis bland flickorna fick dansa med någon trevlig flicka. Jag satt på högtalaren och drack på hans avslagna stulna öl. Nu kunde ju historien sluta här. Många kvällar brukade sluta med att man somna hemma i sitt pojkrum. Ensam med en porrtidning. Men inte den här kvällen.

När Håkan och jag hade kommit utanför krogen. Började vi gå upp mot plattan. Då fick vi syn på henne igen. Hon stod och spydde i en papperskorg. Det var bland det äckligaste jag har sett. Såg ut som hon hade lyckats fylla papperskorgen med sin spya. Det rann på sidan. Jag och min vän stannade upp och titta. Då fick jag min sjuka idé. Kan än idag inte fatta varför jag föreslog det.

”Du. Håkan?”
”Ja?”
”Får jag en hundring om jag fixar henne i kväll?”

Håkan tittade på mig länge. Han titta återigen på henne när hon stod och spydde. Såg ut som att han verkligen ville övertyga sig om att hon verkligen stod där och spydde.

”Ok, du får en hundring. Men då ska du kyssa henne så jag ser.

”Inge problem, sa jag.

Jag bad Håkan att vänta i 10 minuter. Jag gick fram till henne. Hon hade just avslutat sina magövningar. Jag fundera på hur jag skulle lägga upp det. Jag kom fram till att jag skulle köra 'känner du inte igen mig'-grejen. Hon var så full så det skulle nog inte vara några större problem. Vi började prata. Minns inte om vad. Vi kanske pratade 3 minuter. Tid var ju viktigt. Jag hade ju sagt 10 till Håkan. Det var lite trångt om tid. Helt plötsligt så frågar hon om jag ska följa med hem. Jag blir lite nervös. Det var ju mer än vad jag gapat efter. Jag sökte ju en kyss. Tittade på henne. Det fanns inte mycket vackert med henne. Hon var väldigt mycket kvinna. Jag började garva. Tänkte på hur Håkan skulle reagera, fan. Det är ju värt det. Bara för att få se hans blick.

”Ok, klart jag hänger på, svara jag”

Vi hade stått och prata upp vid gamla Åhlens. Jag sa åt henne att min polare var nere vid punkt och att jag behövde berätta för han att jag inte skulle hem...

Jag och min nya vän går hand i hand ner mot Håkan. Jag möter blick. Han tror att jag inte törs kyssa henne. Om du bara visste vad du kommer få höra nu tänkte jag, jag gav han ett flin... jag presentera dom för varandra... håkan och hon skaka hand...

-du... jag åker med henne hem...

Håkans blick förändrades totalt...från att vara så där stöddigt glad... så vart han rädd..

-Jaha?...men...men. Ska du inte jobba i morron?

-jo...jag ska jobba i morron. Jag kan åka från henne...

Håkan var fortfarande chockad. Han kunde inte se någon logik i det han hörde. Tyckte nästan synd om han. Det var som om han trodde att jag blivit drogad. Att jag inte visste vad jag gjorde. Han gjorde ett sista försök.

”Men du måste ju ha matlåda... du måste ju ha en matlåda med dig till jobbet”

- det ordnar jag, det var min nya vän som erbjöd sig att göra en matlåda åt mig..

Jag och Håkan gav varandra en sista blick...

”Ring mig i morron” sa han

Han såg fortfarande chockad ut.

”Ja… jag ringer i morron.

När hon och jag satt i taxibilen insåg jag att skämtet var över. Det var dödligt allvar nu. Det var lilla pubertalt smala jag. Och en markant större henne. Det skulle bli en ojämn kamp. 60 kg mot 160 kg. Skulle jag överleva. Taxin styrde mot Bäckby. Hon bodde där ute. Väl hemma hos henne så började dansen. Hon slet in mig i vardagsrummet. Tryckte ner mig i en soffa. Hon satt på musik. Det var Ace of base. Hon började strippa.
' I so the sun'. Det var ingen vacker syn. Hon kom fram till mig. Hon började knäppa upp mina byxor. Hon började jobba med sin mun. Jag var helt bedövad. Kände inget. Tankarna for runt. Hade jag vunnit vadet mot Håkan? Jag kysste ju henne aldrig.

”Kom… vi går in i sovrummet”


Tänker inte tråka ut er med detaljer från samlaget. En rolig sak var att hon kallade mig nåt annat namn. Tror det var hennes pojkväns namn.

Nu låg jag där på rygg i hennes säng. Jag hade haft det ganska skönt. Hon hade lagt sin ena arm över min bröstkorg. Jag hade svårt att andas. Insåg att jag ville dra. Kunde inte vakna med henne i morron. Jag tog försiktigt tag i hennes arm. Den var tung. Men jag lyckades lyfta hennes arm. Och frigöra mig från hennes fasta grepp. Jag gled försiktigt ur hennes säng. Klädde ljudlöst på mig. Jag titta på henne en sista gång innan jag gick. Jag var nära att spy. Det var inte vackert. Satte på mig mina skor. Och började gå. Det regna ute. Det var ett skönt regn. Den ångest jag kände tvättades bort av det ljumna regnet. Började fundera på varför jag gjort som jag gjort. Fanns det en logisk förklaring? Jag kan väl inte ha gjort en sån här sjuk sak bara för pengarnas skull? Gick genom stan. Gick förbi papperskorgen. Jag såg den torkade spyan på kanten. Insåg då att jag nog inte ville ha någon hundring. Ville bara ha sömn.

Skriven av: K.Niemi

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren