Publicerat
Kategori: Novell

Ett möte på tåget


De höga klackarna dunkade mot betonggolvet när Angela gick inne på tågstationen i Stockholm. Resväskan släpade hon efter sig. Hon gick förbi en uteliggare och lukten av whisky fick henne att rynka på näsan. Det var en gammal man med grått hår som satt ihopsjunken mot en bred pelare av grå betong. Den trasiga hatten skymde hans rynkiga ansikte och den bruna rocken såg mycket sliten och smutsig ut. Stackars människa, tänkte hon när hon såg honom. Ett högt muller gjorde henne uppmärksam på att tåget nu hade kommit och hon började att springa, men det var inte det lättaste med de höga klackarna och den stora, tunga resväskan. På något sätt tog hon sig i alla fall fram till tåget i tid. Hon klev på tåget tillsammans med de andra passagerarna, som var lika stressade som hon själv, så när hon försökte ta sig fram så fick hon sig några knuffar då och då. När hon kom in i sin kupé så andades hon utmattat ut och torkade sig i pannan med en servett. Än så länge var hon ensam i kupén så hon satte sig ner bredvid fönstret. Hon tog av sig den röda baskern som hon hade på huvudet och lät de mörka lockarna välla fram ännu mer. Hon hade blivit törstig av att springa mot tåget så hon tog fram en vattenflaska från väskan som hon sedan satte mot sina mjuka läppar. Vattnet hade hunnit bli ljummet sedan hon åkte hemifrån och hon gjorde en grimas, men hon var så törstig att hon blev tvungen till att dricka lite till. Hon slöt ögonen. Det skulle bli en lång resa så hon kunde lika gärna sova en stund. En harkling fick henne att genast öppna ögonen igen. Det var konduktören som ville ha hennes biljett. Precis när hon tänkte sluta sina trötta ögon igen, så kom en man i trettioårsåldern in i kupén. Han var inte särskilt tilldragande med sitt rufsiga, rödbruna hår, röda hy, breda haka, stora näsa och buskiga ögonbryn, så hon såg först ogillande på honom innan hon sedan slöt ögonen igen. Han var ingenting att bry sig om.
- Ursäkta fröken, sa mannen. Men ni är den vackraste kvinna jag någonsin skådat.
Hon öppnade ögonen än en gång.
- Tack då, sa hon bara, utan att riktigt mena det.
Varför skulle hon bry sig om vad han tyckte om henne?
- Har ni någonting emot mig? frågade mannen efter några minuters tystnad.
Hon såg på honom med ett uttryck i ögonen som genast avslöjade att han hade haft rätt i sin fråga.
- Då så, sa han bara. Då ska jag inte störa er miss. Alla vackra kvinnor är likadana.
Med de orden fångade han genast hennes uppmärksamhet.
- Vad menar du med det? frågade hon sårat.
- Vad jag menar?
Han skrattade ironiskt.
- Vad jag menar är att ni alltid reagerar lika föraktfullt mot män som ni inte tycker är värda er uppmärksamhet, det vill säga män som inte ser tillräckligt bra ut. Ni dömer oss innan ni ens har gett oss chansen att bevisa hur trevliga vi är.
Röd i ansiktet var hon då hon generat såg ner i golvet. Efter en stund såg hon mannen i ögonen.
- Du har rätt, sa hon skamset. Förlåt mig.
Han tog av sig den svarta hatten och bugade sig.
- Ursäkten godtas, sa han och hon skrattade.
Han log mot henne. Det var någonting hos henne som fick honom att förstå att det var någonting alldeles speciellt med henne. De andra kvinnorna han hade träffat som hade reagerat på samma sätt som henne, hade aldrig bett om ursäkt. Tvärtom så hade de bara snäst åt honom eller så hade de låtsats som att han inte fanns. Han sträckte vänligt fram handen mot henne.
- Dylan Peterson, var namnet.
- Angela Summers, sa hon och tog hans mjuka, varma hand.
När hon sedan såg på honom igen, så såg hon en mycket stilig och attraktiv man och hon förstod att hon inte borde ha dömt honom med bara ett ögonkast. Hans vackra insida hade fått henne att se ett vackert yttre också. Kanske var detta underliga möte början på någonting nytt och spännande. Det pirrade i magen på henne bara hon tänkte på det och när hon än en gång såg in i hans blåglittrande ögon, så visste hon att någonting alldeles speciellt skulle hända mellan henne och honom...

Skriven av: Sara

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren