Publicerat
Kategori: Övernaturliga noveller

Ett par kommer kanske alltid att vara ett par!

Miriam tog sig sin kvälls smörgås och te som hon gjort de senaste tre åren. Hon satte sig i soffan med sitt sudoku och började äta lite lätt på sin smörgås. Hon var väldigt ut sliten eftersom att dagen hade varit lång och kämpig. Hon hade fått kämpa sig till affären, kämpa för att orka göra lunch och kämpa för att ens orka ställa sig upp. Men det var inget problem för Miriam, för hon var vann vid det efter 10 år av samma gamla kämpiga dagar.



Miriam drack upp sitt te och började röra sig mot sängen. Hon gick upp för den långa trappan i sitt gamla hus, borstade tänderna och sköljde sitt ansikte i vattnet. Sedan gick hon och la sig. Hon hade en skum känsla i magen när hon låg ner i sin stora säng. Hon tänkte en stund på varför hon hade en sådan stor säng för minst två personer och kände sig ganska ensam. Hon hade förlorat sin man för cirka fyra år sedan och hon hade inga barn heller för den delen. Efter ett tag somnar hon.



Miriam vaknar av ett skumt och rysligt ljud. Fjärilarna i magen pirrade på ett väldigt mystisk men otäckt sätt. Hon tänder lampan och ser att hennes glas med vatten åker om kring på golvet i en stor runt O.

- aaah! Vad är det som händer? skriker hon i chock

Hon försöker säga till sig själv att hon bara inbildar sig, hon nyper sig i armen och försöker att somna om. Hon hör att glaset fortfarande rör på sig men Miriam har aldrig varit särskilt mottaglig för just andar och onaturliga saker, så hon tänker att det måste finnas en förklaring. Efter cirka en halv timma så slutar glaset att röra på sig och hon somnar om efter cirka en halv timme till.



Hon sover inte så djupt denna gång och hörde hon direkt när det började ske saker nere i köket. Hon får en otäck känsla i hela kroppen och varenda litet hårstrå reser sig på hela kroppen. Hon tänker först att hon ska låta det vara men en liten del av henne är så nyfiken att hon inte kan låta bli. Hon gick ner för trappan och möts av ett kaos i hela köket. Mjölet ligger ut sprit i hela köket och leverpastejen låg formad som ett L. Någon har även dukat fint för bara två personer. Miriam börjar få panik och hon vet inte vad hon ska göra. Men hon tänker att hon måste städa upp oredan och att det finns en förklaring.



Efter två timmars av städning kan hon äntligen gå och lägga sig igen. Men hon tänkte fortfarande att de hade en logisk förklaring. Att någon måste ha tagit sig in i huset och gjort dessa saker. Hon gick upp till sin säng men hon hade inte lusten att sova längre. Hon tänkte att det ändå inte var någon ide eftersom hon tänkte att hon ändå inte skulle få sova längre än en timme. Det visade sig stämma och efter en timme så går hon ner till vardagsrummet för att kolla på tv:n för det var nämligen repris på hennes favorit program. Hon visste redan om precis vilken tid för att det råkade hända då och då att hon gick ner mitt i natten för att kolla på det.


När hon kom in i vardagsrummet ser hon ett till L skrivet med ketchup. Denna gång bli hon inte alls nervös och hårstråna reste sig inte denna gången eftersom att det inte var så stor sak jämfört med det som hänt innan. Hon torkade upp ketchupen med hushållspappret. Men sedan förstod hon att någon ville henne något. Men hon kunde inte komma på något med OLL. Hon tänkte inte mer på det och satte på skavlan.



Efter skavlan så byter hon till kanal sju och där vissas det okända. Denna gång handlade det om en tjej som flyttade till ett hus där hon började känna av andar och onaturliga saker. Huset låg mitt i skogen och hennes svarta hingst fick skumma sår i ansiktet Varje gång tjejen höll på att städa eller hjälpte hästen att må bra blev hon själv påverkad av spökerierna. Men Miriam brukade alltid tänka att dem som var med i programmet bara fick betalt för att göra det. Men denna gång kände hon annorlunda som om hon verkligen förstod tjejens rädsla. Som om att de båda hade samma tankar och känslor. Hon gillade inte hur programmet var filmat och musiken i bakgrunden för den var obehaglig. Men plötsligt släcks hela stallet ner och alla springer i full fart. Konstigt nog så slutade programmet där.



Hon bestämde sig för att försöka att sova igen men hon kände inte för att gå upp och lägga sig, Så Miriam somnade i soffan. Hon somnade snabbt och sova djup och ljuvlig men det varade inte längre än två timmar. Efter två timmar blir hon väckt igen av att det låter som att någon hade satt på vattnet i badrummet. Så Miriam gick upp och kollar runt med sin ny vakna trötta blick. Hon gick sakta för att hennes ben fortfarande var domnade och de skakade samtidigt av rädsla. Hon går in i badrummet och ser att vattnet står på. Men så glömsk var hon ändå inte att hon glömde vattnet på. Hon stänger av vattnet och ska precis gå ut när hon ser att det ligger tandkräm på golvet. Hon vänder sig om och ser att tandkrämen ligger format i ett E.

- OLLE!! skriker hon både av glädje och rädsla.



Olle hette nämligen hennes man som hon förlorat för fyra år sedan. Han älskade att reta Miriam och ta hennes glas med vatten när hon sov och dricka upp det själv. Han älskade också att laga god mat till dem båda två och sitta och äta den i flera timmar samtidigt som dem pratade om helt onödiga men roliga saker. Han älskade ketchup och kunde i bland ta en hel sked med ketchup utan något till. Men Miriam brukade säga till honom då för det är otroligt mycket socker i det. Men något han inte gillade var att borsta tänderna och hon såg honom i sina tankar när han stod där och tvingade sig själv att borsta dem. Miriam skrattade lite lätt när hon tänkte på honom allt det konstiga han gjorde.



Hon hörde någon som viskade hennes namn i vardagsrummet och hon gick dit i raskande fart. Miriam skriker till av både rädsla och glädje. Där står han i form ut av ett spöke och han skiner så fint. Han ler med sina fina tänder och säger sedan

- Hej då Miriam jag kommer alltid vaka över dig vi ses puss.

- Hej då älsklig puss vi ses, säger Miriam med gråten i halsen

Sedan försvinner han och hon utbryter i gråt. Det tog inte lång tid innan hon fick träffa honom igen.



Skriven av: hanna

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren