Publicerat
Kategori: Novell

Ett sommarminne/ 1

Ett sommarminne

En sommar när jag var i tio tolvårsåldern kom det ett Ziegenarsällskap till vår by. Jag stod ute på gårdsplanen och såg när de kom inkörande på bygatan.De kom i fyra, gamla rostiga och buckliga bilar. De stannade framför smedens hus som var det första huset när man kom in på bygatan. Det var mitt på dagen, varmt och stora dammoln gömde för en kort stund de gamla bilarna när de stannat på grusvägen. Efter någon minut öppnades bildörrarna och från var och en av bilarna steg en man ut på vägen.

De fyra männen var mörka i ansiktet och de hade hattar på sina huvud. De såg sig nyfiket omkring och sedan gick de tillsamman in på smedens gårdsplan. Mitt på den ojämna gårdsplanen ställde de sig som i en ring.Efter en stund kom smeden ut på gårdsplanen. Han gick fram till de fyra främlingarna som pekade och gestikulerade mot de gamla bilarna.

Mina föräldrar kom ut på vår farstubro. De hade väl hört bilarna komma och far gick över till smedens. Efter några minuter kom han tillbaka och bad mig springa upp till Petterssons ställe och be honom komma hit ner. - Kan du få tag på några andra så bed dem också att komma hit sa far. Skynda dig på!
Jag stack iväg, ivrig att inte missa något av detta sällsynta, som nu spelades upp framför ögona på mig. En kort stund senare var jag tillbaka.

När jag närmade mig smedens gårdsplan saktade jag ner och gick spänd och nyfiken fram till männen som fortfarande stod kvar i solgasset på gårdsplanen och pratade med far och smeden. Jag talade med låg röst om för far att Pettersson och en annan granne genast skulle komma och att de i sin tur hade skickat bud till storbonden som också skulle komma så snabbt det gick.

När jag stod där och höll far i handen såg jag nyfiket på de främmande männen. Två av dem verkade yngre än de andra och de hade ringar i örona,stora tunga ringar som såg ut att vara av guld. Deras ansikten var bistra men inte ovänliga. På sina huvud hade de svarta bredbrättade hattar.De där två yngre deltog inte i samtalet utan de bara stod därute i solen, tysta och väntande.

Det var de två äldre männen som pratade. De var lite bättre klädda än de två andra. Den ena av dem var ganska tjock. Den andra var liten och tunn och han var mycket blek i ansiktet. Den tjocke pratade mest och jag minns hur förvånad jag blev när jag hörde att han talade svenska. Hans stora guldrova som hängde i en metallkedja ner över magen, hoppade till ibland när han hostade, en hård skrällig hosta.

Plötsligt kom det en liten flicka ut ur en av de dammiga bilarna.Hon var i sex, sjuårsåldern. Hon sprang kvickt fram till en av de yngre männen och slog armarna runt om hans ben.Mannen log mot henne och sade något sedan lyfte han upp henne i sin famn och gav henne en kram. Flickan skrattade glatt och klängde sig leende fast vid honom.

Storbonden och Pettersson kom in på gårdsplanen, med sig hade de tre andra bybor. Det var skogvaktmästaren och Emilsson och Emilssons vuxna son. De fem nyanlända männen gick sakta fram till den lilla gruppen på gårdsplanen. När de kom fram till gruppen nickade de till de främmande männen men de tog inte i hand och hälsade. Jag såg mig runt på gruppen av karlar,kröp tätt intill min far och tog honom i handen. Det stod nu inte mindre än elva stycken, stora grovhuggna karlar i en ring där ute på gårdsplanen.

Från där jag stod kunde jag se mor. Hon stod uppe på vår farstubro tillsammans med Petterssons och storbondens fruar. De skuggade solen med sina händer och såg bort mot oss, avvaktande och nyfikna. Det kan man ju förstå...

Fortsättning avsnitt 2/


Skriven av: Boris Söderberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren