Publicerat
Kategori: Novell

Europaresan 1997

Europaresan 1997
Söndag 29/6 Klockan är nu 01.05 och vi sitter nu i bilen och äter godis medan jag Madde noterar. Vi är snart i Lycksele. Semesterresan har börjat med några få mil av de många vi kommer att köra. Det har varit ganska mycket förberedelser till denna resa. Vi fick bara ta med oss ett visst antal kilo kläder och saker i en väska. Pappa till och med vägde alla väskor för att det inte skulle väga för mycket. När det var klart med vad vi skulle få med oss stoppade pappa in det i bagagen och det var som att lägga ett puzzel. Men så klart fixade pappa det efter några försök. Mamma har förberett ganska mycket kvällen innan för hon skulle på klassfest idag så vi plockade upp henne nu när vi for och hon var inte nykter när vi hämtade henne. Hon hade druckit många bärs men enligt henne hade hon inte druckit många. Jojo sa vi, vi känner det på lukten. Vi hade tur hon somnade innan vi anlände till Lycksele så vi slapp lyssna på hennes pladder så öronen skulle ha trillat av. Nu är vi i Lycksele så nu ska jag titta mig omkring och se om det är några ute. Nu har vi lämnat denna håla och det var ett par ute och gick och några onyktra på cyklar de hade antagligen varit på hotellet. Vi ska nu åka bil ända till Stockholm och det tar ca. 12 timmar så det är tur att farsan har farthållare på riskokar´n annars skulle han vara ganska trött i högerfoten när vi kommer fram till Stockholm.

Klockan är nu 04.07 och vi har nyss haft en bensträckare och dikesbesök. Vi drack lite kaffe och åt en banan. Pappa har nu kört 32 mil och det är 10,7 grader ute , inte så varmt men det kommer värme senare. Det är ganska mulet och det är bra så länge det är svalt och skönt. Vi är inte själva på vägen vid den här tiden på dygnet. Man både möter och kör om bilar men det är inte så många. Har även mött en polisbil så här tidigt på morgonen.
Klockan är nu 15.38 Och vi är på väg till Näsum. Vi har varit till Pyret men bara Kajsa var hemma så hon fick bjuda oss på fika sedan lånade vi några sovplatser för någon timme. Pappa somnade långt före oss men han behövde sova mer än oss. När vi anlände till Stockholm hade vi lite problem att hitta till Pyret men vi fick hjälp av en kvinna. När pappa vaknade drack han lite kaffe och vi hann träffa Camilla och hennes kille. Innan vi lämnade Stockholm körde pappa till Huddinge så jag fick se vart jag hade bott och det var ett högt hus. Jag beundrar verkligen pappa att han kan hitta rätt väg bland alla vägar här men det kan bero på att han varit busschaufför här och att det sitter kvar i märgen ännu. Det är fortfarande söndag och det känns som den aldrig vill ta slut men snart får jag krypa till sängs och sova för att vi är i Näsum hos Liljan. Lena och Arvid från Jokkmokk är också här, de anlände bara någon timme före oss. Till kvällsmiddag fick vi köttfärssås och spagetti. Jag och syrran hade sedan tänkt sätta upp tältet som vi lånat av Benny i hennes trädgård men det rymdes inte för att hon hade för mycket blommor och andra växter på sin lilla gräsmatta. Så vi fick sova inne på vardagsrumsgolvet och man somnade fort den kvällen.

Måndag 30/6. Äntligen en annan dag. Idag är det väldigt varmt vi var tidigare till Olofström och handlade lite. Sedan åkte jag, syrran och pappa till badstranden och badade. Det var jätte skönt men det tog ett tag innan pappa hoppade i och när han tillslut gjorde det var han tvungen att göra det en gång till. Sedan åkte vi tillbaka till Liljan och då ville Arvid att vi skulle fara och gå en sväng, så vi traskade iväg en bit och hittade några gungor och där blev vi varande ett tag. I morgon ska vi fara till Trelleborg på morgonen, därifrån ska vi åka färja till Tyskland. Sedan bär det av till alla världens vägar, nästan.

Tisdag 1/7 Klockan är 17.00 Och det är mulet ute och 18 grader varmt. Vi har nu lämnat båten och åkt genom tullen så nu är vi i Tyskland. Vi steg upp vid 07.00 tiden i morse och fikade och duschade, packade ihop och lämnade Näsum just före klockan 09.00 för att anlända i tid till båten i Trelleborg. Det var inte så kul på båten för den var ej så stor och det regnade ute så man fick hålla sig inne. Det är en mysig väg vi kör efter nu, med träd alldeles gröna och de står som en björkallé efter vägkanten. Solen lyser på träden så att det blir som ett grönt ljus här under trädens grenar. Så här borde vägarna se ut i Adak Är nu på en camping söder om Neustrelitz. Den ligger en bit in i skogen från storvägen så det är lugnt, svalt och skönt här. Det är ett antal husvagnar och diverse andra campare här. Det finns även en sjö med några båtar. Det är ganska fint här och toaletterna och duscharna är fräscha, allt är inrett med vitt kakel, 'man får den där rena och fräscha känslan'. I natt ska vi sova i tältet, alla fyra i ett tremans tält.

Onsdag 2/7 Klockan är 07.05. Och det är 13,5° ute. Jaha nu sitter man i bilen igen och nu är vi på väg till Berlin men på vägen ska vi stanna och fika för det har vi ej gjort ännu. Vi steg upp tidigt idag, nämligen klockan 05.30 vi passade då på att tvätta oss ordentligt man vet ju inte när man får se tvål och vatten nästa gång. Jag har då sovit gott i natt men pappa och mamma tyckte inte att det var någon hit. Pappa hade varit ute i natt och pratat med en tysk på något konstigt vis, för han kan inte tyska. Tysken hade bjudit pappa på en cigg för att han ej hittade sin tobak till pipan. Det var ju snällt av tysken. Det är soligt och himlen är blå så det blir nog fint väder idag. Det är bra om vi ska gå omkring i Berlin och titta.
Klockan är nu 08.50 och det är +20° ute. Det blir varmare och varmare, just nu är det lagom och skönt när solen ligger på. Vi har just fikat, det var gott. En ubåt och chokladdryck, så nu klarar man sig ett tag. Nu är det Berlin som väntar. Av vad jag så här länge har sett av Tyskland så kan jag bara konstatera att det syns på en del hus att de blivit förstörda av skott och annat. I mindre byar är husen inte så fina, men när man kommer till större ställen finns det fler fina hus. I de flesta fönster på husen hänger det vita spetsgardiner, oftast långa som skymmer hela fönstret. Nån enstaka kan ha någon annan färg, eller till och med en annan gardin. Många kör Volkswagen men även Trabanter (ha, ha), Audi, Opel, Mercedes, Peugot. Det är väl de man ser mest, sedan finns det de man ser mindre av. Det är mycket grönt runt omkring, höga gröna träd. En del vägar är inte bra som den vi åker på nu, det är som kullerstensgator i städer. Nu är vi snart framme i Berlin.
Kl 13.05 + 26°C. Vi har nu varit i Berlin ett tag. Var och tittade på några statyer i en stor rondell. Tog lite kort, ja pappa fick till och med hjälpa en japan som ville att pappa skulle ta ett kort på honom med hans kamera. Japanen var en riktig lins lus det var nästan så att han ville stå inne i kameran när kortet skulle tas men tillslut kunde pappa ta ett kort så att nästan hela japanen var med på kortet och inte bara hans näsa. Japanen tackade sedan för hjälpen och traskade vidare. Pappa skämtade sedan om att han skulle ha kutat iväg med japanens kamera men vi förklarade att han inte skulle hinna långt med sin kondition innan japanen var ifatt. Vi åkte sedan in mot centrum och gick lite, men det är så mycket trafik här och väldigt livligt, de håller på och bygger om lite här och där. Så farsan är lite less, och vi andra också. Så han och morsan försöker ta oss ut ur stan. Det tar ett tag. Det är bilar nästan över allt och långa bilköer. Jag har sett minst två st Carisma som vi har. Men de är inte precis likadana. Vi har vevat ner alla rutorna och bara njuter av blåsten som svalkar lite grann. Vi ska nog försöka hitta ett litet fik utanför stan, där vi kan fika och ta det lugnt. Det märks skillnad mellan det som varit väst/öst. Väst har finare hus och gator. Farsan sa att 3000 personer dör årligen i trafiken i Tyskland, och man förstår varför. Vissa kör som galningar!!!!
Kl 19.55 + 18°C Har varit och ätit på Mc Donalds gott och mättande. Sedan begav vi oss till en mack för att tanka. Jag ställde upp som fönstertvättare. Några grabbar från Tyskland ville att jag skulle tvätta deras bilar men jag sa nej. De ropade Hello! Hello! Sweet girl. Jag tittade dit, de pekade på bilarna, och jag skakade på huvudet. Innan vi åt var vi i Dresden, en stad som blev brandbombad under kriget. Nu höll de på att reparera de trasiga byggnaderna. När man står där, ser man hur svarta byggnaderna är av eldsot kan man inte riktigt fatta att det verkligen har hänt, men man ser ju bevisen. Det var lite läbbigt ändå. Nu har vi åkt genom tullen till Tjeckien. Så nu är vi i ett nytt land. Av vad jag ser så är det nerför och mycket skog. Lite småkiosker vid vägen. I tullen släppte de bara igenom oss utan att kolla passen. Nu har vi stannat vid en parkering, det är horor vid vägen. Man blir rent äcklad, jag vill fort från detta land. De stoppade våran bil, en av dem till och med slängde fram sina ballonger på huven men tog snabbt in dem igen när hon och de andra såg att morsan och både jag och sys satt i. Det är nästan så att man vill spy. Jag hoppas att detta är enda stället det är så här. Fy Fan! Det är nog rena aids hålan här. Jag får hurvens och vill tillbaka till lugna fina Adak. Nu är vi i en byhåla som heter Teplice, har ej sett några luder här så det är lugnt. Men när man ser hur de bor i söndersprängda stenhus utan tak på vissa ställen och fönster, förstår man nästan varför de sysslar med det de gör. Det finns fina hus också men det är ej alla som har råd att bo i dom. Farsan letar efter ett billigt hotell, så att vi kan sova ut till i morgon. Jag hade fel, det är ingen byhåla, den är större än vi trodde för vi har problem att ta oss härifrån. Men vi hittar nog tillslut. Vi får se vart vi ska sova, det är inte bestämt ännu.

Torsdag den 3/7 kl 09.25 +22°C. Nu sitter vi i bilen igen som vanligt men det är inte vart som helst utan i en biltvätt. När jag var liten avskydde jag att sitta i bilen undertiden bilen tvättades och jag minns att pappa försökte muta mig med en glass bara jag skulle sitta kvar i bilen, men jag skulle inte ha någon glass för att jag skulle inte sitta i bilen. Så nu är det första gången på länge som jag sitter kvar i bilen, men jag vet ju nu hur en biltvätt fungerar. I natt sov vi på ett mysigt hotell som heter Lev och ligger i Lovosice. Det var sköna sängar och det fanns en toalett med dusch och en tv. Vi steg upp vid 07.00 tiden och duschade packade ihop våra saker och gick sedan ner för att äta en redig frukost. Det var billigt, pappa räknade ut att det kostade mindre än 60 skr för oss 4 att fika. Nu är vi på väg till Prag. Vi stannar nog ett tag inne i stan för att titta oss omkring. Detta land är fattigt men de har rätt så bra vägar. Många kullar så de är lite uppför, nedför och kurviga vägar. Det är fin natur men ej lika fin som i Tyskland. Det är ganska mycket lastbilar men de finns överallt. Vi hade några framför oss igår kväll. Tillslut körde den som låg framför oss om de andra i en väldig fart, i en uppförs backe, så den hade lite kräm i motorn. Den hade tomt flak så kanske var det därför som den orkade. Jo de har väldigt billigt kaffe här, 2 kr/ kopp. I Sverige kostar en kopp mellan 15-20 kr. Pappa letar nu efter en pump så att han kan kolla luften i däcken men pumparna här består bara av en låda och slang med luft, ingen mätare som visar hur mycket luft man behöver fylla på så han får fortsätta att leta. Det är varmt i luften men solen ligger inte direkt på oss just nu för ett tunt moln skymmer lite. Nu luktar det koskit i hagen, usch!
Kl. 14.30 +27°C. Nu har vi varit i Prag och tittat oss runt omkring. Vi var inne på ett stort museum och tittade på bl.a. djur, gamla gubbar, mineralier, stenar och dockor som man inte fick ta kort på utan att betala. Men pappa tog kort och spelade sedan dum när de kom och förklarade att han var tvungen att betala för att få ta kort, pappa slapp betala. En till i familjen som spelade dum samma dag var Susanne när vi var på ett kafé och åt varsin macka och dryck till. Susanne nöjde sig nämligen inte med en macka utan fick några slantar för att köpa sig en till. Hon valde en som kostade mer än vad hon hade slantar till och expediten försökte förklara det på knagglig engelska och Susanne bara stod där som ett levande frågetecken, men hon fick smörgåsen ändå som tur var. Jag undrar om hon spelade. På väg ut ur Prag kom en cyklist upp bredvid vår bils vänstra sida vid ett trafikljus. Den manlige cyklisten sa till pappa på något skånsk svenska, genom den ner vevade rutan på bilen, att ni har kört långt. Pappa svarade att vi hade kört ända från Norrland. Och du måste ha cyklat långt, sa sedan pappa. Ja sa cyklisten och cyklade iväg när det äntligen blivit grönt ljus. Vilken semester cykla genom Europa, det kommer vi aldrig att göra det räcker med att sitta i en bil och se delar av Europa passera rutan. Jo apropå den där bildäckspumpen som pappa letade så hittade vi en tillslut men den var trasig så de var tvungna att laga den först men det gick fort. Nu är vi på väg till Linz och där ska vi nog försöka hitta något att mätta min mage med för jag är hungrig som vanligt, det är tur att det är billigt här i Tjeckien. Det är finare här på dagen för då ser man inte 'de' och ni förstår nog vilka jag menar.
Kl. 17.00 + 25°C. Det har blivit lite svalare men det är fortfarande varmt. Vi har varit och ätit pizza och det var gott och mättande. Nu klarar man sig ett tag till nästa gång man ska äta. Vet du hur Tjeckerna känner igen svenska turister? Inte det. De går omkring med hjälm och skridskor. Genom ishockey vet de vad svenskar är. Pappa kom på den historien. När man är i ett annat land där man ej kan deras språk kan man spela dum då kan man få rabatt på saker. Slutfasen beror på vad saken handlar om. Ska man på toa och dörren är låst fråga bara om nyckeln till dörren eller säg bara 'the toilett' då är det fixat. Man ska inte klaga på om man får sump kvar i kaffe koppen i Sverige för det är små saker jämfört med turkiskt kaffe för där har man en sump på 0.5- 1.0 cm på koppens botten.
Kl. 18.50. Nu är vi i Österrike, har precis åkt genom tullen och de ville ej se på våra pass utan de bara vinkade oss vidare. Jag sitter nu och vaktar bilen medan de andra är inne i en affär. Jaha nu har vi fått ett nytt problem på halsen, de tar nämligen inte emot våra tjeckiska pengar här för att de är värdelösa här. Får se vad det blir för lösning på det. Kan ej säga något om landet än men jag har inte sett några luder i alla fall. Problemet löste pappa snabbt, han hittade en bank så han kunde växla pengarna. Nu återstår att se vad nästa problem blir. Vi har ofta problem med att hitta ut ur städer och hitta de rätta vägarna. Vi räknar med att vara i Venedig i morgon. Får se om jag skickar några vykort då. Men nu leder vägen till Linz. Det är mycket granskog här omkring oss där vi åker nu och det är fina hus här också inga sådana rat som i Tjeckien. Det är fina vägar och det är grönt och kulligt.

Fredag 4/7 kl. 07.05 +14.5°C. Nu kör vi genom en tunnel som är 1.5 km lång och det är mysigt. I natt sov vi i bilen och det var ingen hit, för jag kunde knappt sova något alls som pappa snarkade. Jaja men nu är vi på väg igen. Vi har nyss varit på ett kafé och fikat te/kaffe och en stor kanelbulle och det var dyrt 20 kr/pers. Hade vi fikat detta i Tjeckien så hade det kostat 20 kr tillsammans för oss fyra personer. Nu börjar solen komma fram genom de tjocka vita molnen. Vi är nu på väg till Venedig där vi har tänkt stanna någon dag. Där finns det nog mycket att skåda. Nu står vi stilla i alla fall för stunden mamma och pappa har rök paus och tar kort. Det är väldigt vackert här man ser höga bergstoppar som ligger lätt omslutna av dimma som börjar dra sig undan. Toppen på berget är ofta täckt med lite vit snö. Uppefter klippväggarna står granar och tallar på vakt. Mellan bergen går dalen fram som är grön och det kan rinna en liten å eller bäck. I dalen kan även en väg slingra sig fram som t.ex. den väg som vi åker på. Nu är vi i gång igen. Husen, husen de bara rusar förbi, ser toppar med mera snö på!!!
Kl 10.25 +22°C. Nu har jag tagit av mig till shorts för det är varmt när solen ligger på. ändå ligger snö kvar på topparna runt omkring. Magen är fyll också med Gulachsoppa, bröd och isvatten + att blåsan är tömd. Före vi år hade morsan och farsan problem, de körde fel & fel & fel. Men det löste sig till slut. Men de var i extas ett tag. Man börjar att bli van.
Kl 20.33 + 22°C. Nu har vi just lämnat Venedig. Innan vi kom till Venedig stannade vi på en mack för att gå på toa, tanka bilen med bensin som var dyrare än i Sverige och köpa en glass för att svalka oss i hettan. Det var +28°C i skuggan och det var inte ett moln på himlen. När man åt glassen var man tvungen att äta den fort annars så smälte den. Vi fick se många bilar av märket Lancia, men inte riktigt en sådan bil som vi hade före denna yamagotsi. När vi sedan anlände till Venedig letade vi efter en parkering och det blev ett högt parkerings hus. De som arbetade där, två karlar var väldigt trevliga, de var väldigt hjälpsamma och visade oss hur vi skulle gå för att komma dit vi ville komma. Man var tvungen att lämna bilnycklarna åt dem för att de ställde bilarna framför varandra så de var då tvungen att ha nycklarna till alla bilarna för att kunna få fram en bil som stod längst bak. Pappa var då tvungen att lita på dem eller leta ett annat ställe att parkera bilen på. Vi lämnade bilen där och gick sedan. Vi åkte lite båt, fönstershoppade, käkade Italiensk pizza som inte var nå märkvärdig alls de gör mycket godare pizza i Sverige och vi köpte sedan en påse plommon och nötter. Köpte några vykort, sedan började vi att leta efter bilen. Vi hade lite svårigheter att hitta tillbaka till parkeringshuset men till slut fick vi syn på det. När vi kom dit gick jag för att låna toaletten och på många toaletter som man har besökt har varit bemannade, de visade t.ex. vart det fanns tvål och vatten men torka sig det fick man göra själv som hemma. Men det var något speciellt med denna toa för att när gumman som jobbade där visat mig till toan blev jag mållös när jag fick se vad hon kallade en toalett var för något. Den s.k. toan bestod av två avlånga rännor i golvet som man skulle ställa sina fötter i och sedan fick man huka sig ner i en sittande ställning och pricka ett hål i golvet. Ska man vara på en sådan toa ska det vara snabba behov om man inte har vältränade benmuskler. Det var inget speciellt med Venedig, det var inte speciellt vackert. Men det var kul att se hur det såg ut där med båtvägar. Det var ganska dyrt att handla där. När vi åkte till Venedig var vägen mycket kurvig och det var många tunnlar, långa broar. Joho!

Lördag 5/7-97 Kl 11.00 +15°C. I dag är det regn och rusk. Det blixtrar & åskar. Men det är svalt och skönt. Hade tur i går kväll för vi hittade ett billigt hotell som vi sov på och fick ta en skön dusch. Jag sov som en stock hela natten. Alltså, detta regn är som att köra bilen i en högtryckstvätt. Så nu blir bilen ren. Vi var och fikade te och en macka på ett fik, skrev vykort (som jag skriver på än). Nu är vi påväg mot Polen, tror jag.
Kl 16.50 +10,9°C. Nu har vi varit och ätit mat, farsan beställde Lasagne. Först kommer dom in med soppa, sedan salladsfat tillslut Lasagnen och sist efterrätt. Det var mycket gott och man blev mätt. Någon mil från hotellet vi sov på i natt blev det stopp. Vi fick sitta i bilkö och bara glida fram väldigt sakta. Tillslut fick vi se att det hade varit en olycka. En beige Audi hade kört in i bakändan på en kombibil. Det var bara skrot kvar. Jojo så går det.

Söndag 6/7 Kl 08.00 +14°C. Nu är vi på en bensinstation och sitter och väntar på farsan. Jag sitter och skrattar åt syrran som håller på med ett par sockor. Hon gnäller över att dom luktar dåligt. När hon skulle ta på sig dom sprayade hon sockorna med parfym så det stank. Sedan satt hon med dem utanför fönstret för att vädra dom. När hon tillslut tog på sig dom, stoppade hon våtservetter i sockorna först. Jag satt bara och skrattade, och morsan käftade med syrran. Tillslut tog hon av sig sockorna och kastade bort dom. Hon fick låna ett par av morsan. åh så dum hon är, eller lustig.
Kl. 22.55 Sitter nu inte i en bil och skriver, utan på en säng. På ett hotell som heter Sloven och ligger i Brno, Tjeckien. Vi har varit ute i dag medan regnet föll och det blåste. Vi letade efter ett bra hotell och det blev detta. Sviten består av en hall, en stor toalett med badkar, dusch och två tvättställ, två rum, ett åt mor och far och ett åt jag och syrran. Det är väldigt fint och mysigt. Vid åttatiden tog vi en taxi till Mollys pub, en Irish pub. Vi käkade lite och drack juice. Farsan blev lite onykter och morsan lite lullig. Farsan började prata med en grabb som lurade farsan att han var Tjeck. Tillslut erkände han att han var Engelsman. Vi började sedan prata med hans polare som var väldigt trevlig. De hade båda varit till Auschwitz (vet ej stavningen) och de sa att man blir deprimerad när man är där. Men jag vill dit och se. Den trevlige bjöd sen Sissi på öl, farsan ville ej ha, han tyckte han fått nog. Jag och syrran fick varsin Coca-Cola. Farsan började prata med en Tjeck som inte kunde just nå Engelska. Han förstod nog mer än vad han kunde säga. Men snacket skötte farsan så det var lugnt för honom. Om vi far till puben i morgon skulle Engelsmannen visa oss var Auschwitz ligger och berätta mer. Nej nu ska jag sova, ska upp tidigt i morgon och shoppa.

Måndag 7/7 Kl 22.30 Ca +15°C i dag. Ja i dag var vi på shoppingrunda, hittade en snygg tröja. Provade den innan vi återvände till hotellet. Den var nästan kort och liten, så det blev ingen affär för min del. Men syrran provade den och köpte den. Det enda jag köpte var frimärken så att jag kunde posta vykorten. åt sedan en god middag här på hotellet och blev serverad av en snygg servitör. For sen till Mollys pub och drack kaffe. Fick mer information av Engelsmannen. Syrran gick själv tillbaka till hotellet, men gick vilse. När vi kom, ett tag efter hon gått till hotellet hade hon inte kommit än så jag och morsan gick ut för att hitta henne. Andra vändan vi gick såg vi henne. Hon gick med en grabb från Egypten som skulle visa henne vägen till hotellet. Han hade ett paraply så hon slapp bli så blöt. Det var snällt av honom att hjälpa henne. Nu ska jag sova, i morgon fortsätter vi till Polen.

Tisdag 8/7 Kl 10.30 +17°C. Nu har vi lämnat palatset, vi fick väskorna körda på en vagn av en söt grabb. Han kunde då prata Engelska. I går när vi åkte hem till hotellet med taxi var det en söt chaufför. Vi hade samma chaufför när vi for hem första kvällen. Han kände då igen oss. Det blir inget Polen, för dom har översvämning där. Så det blir Tyskland och Holland i stället. Då kanske jag träffar Thécla, jag hoppas att hon är hemma då.
Kl 17.10. Sol + mulet. Nu är vi i Tyskland i en större håla, Chemnitz. Vi han bara in i hålan när vi såg en olycka. Det var en bil som voltat och låg upp och ner. Vi han inte mer än nån km då var det en till olycka. Det var en svart Golf som krockat med en ambulans som skulle till den första olyckan, även en grön bil var inblandad. Jassi. Tyskar de kör som idioter. Nu får vi se när nästa olycka är framme.
Kl 19.05 sol + moln. Sitter i bilen i en lång bilkö utanför Jena. Det har varit en olycka till. De bärgade bort två bilar som krockat. Det var som vi trodde att det skulle bli fler. Men det dör ju 3000 pers varje år i trafiken här i Tyskland. I Italien är det 6000-7000 personer som dör i trafiken varje år. I Sverige 500-700 pers/år. Nu är det bara att vänta tills kön börjar att röra sig igen, då fortsätter vi resan. I natt ska vi nog sova i bilen, men det går nog bra. Sist gick det ju bra.
Kl 20.00 +20°C. Nu rör vi på oss. Vi fick sitta stilla i en timme. När vi sedan passerade olycksplatsen fick vi se en lastbil som hade brunnit. Det var nog ett gammalt 'rat'. Efter vägarna kan man ibland se bilar som ligger kvar i dikena.

Onsdag 9/7 kl 15.30 mulet och +18°C. Idag har vi varit i Amsterdam det var finare än i Venedig. Nu är vi påväg till en liten by som heter Tjerkverd där jag känner en som heter Thécla Bejer. Hon bodde nämligen på elevhemmet i Lycksele vårterminen 1997 så jag och en kompis, Sofia, var mycket med henne och lärde henne ganska mycket svenska. Jag hoppas bara att vi hittar dit för det finns inte med på våran karta. Snart kommer vi att köra på en bro eller en damm som är 45km lång. Den skyddar Holland från havet. Om inte dammen skulle finnas så skulle inte Holland vara så stort som det är nu. Holländarna kör lungnare med bilarna än tyskarna och i städerna tar många cykeln istället för bilen när de ska någonstans t.ex. till affären.

Fredag 11/7 kl 08.45 +20°C. Och 'inte ett moln så långt ögat kan nå'. Lämnar Tjerkverd nu. Vi hittade till Thécla och hon blev mycket förvånad när jag plötsligt stod framför näsan på henne. Hennes föräldrar bjöd oss på fika medan Thécla visade mig korten från elevhemmet. Vi frågade sedan om det fanns någon camping i närheten så att vi hade någonstans att sova. Vi fick då ett erbjudande att hyra en våning av en tant som de kände en bit från deras hus och hon skulle ha 450 kr/natt. Vi tog erbjudandet och då kunde jag vara med Thécla på torsdagen också. Vi åkte till tanten och fick nycklarna till våningen och plockade in våra saker. Thécla följde oss sedan till affären för att köpa oss mat till våra magar. När vi kom tillbaka till våningen cyklade hon hem och skulle senare komma och hämta oss med bilen men först skulle jag och Susanne duscha av oss lite. Undertiden som jag stod i duschen började mamma och pappa med maten och då fick jag plötsligt höra ett BRAK. Men gud vad håller de på med tänkte jag och när jag kom ut fick jag se att spisfläkten hade rasat ner från väggen på stekpannan som blev lite bönglig och sedan studsat ner på mammas ben och slutligen på golvet. Pappa undersökte sedan väggen och fläkten och han förstod sedan att det inte var konstigt att den hade ramlat ner men det var typiskt att det skulle hända just oss. Mamma fick en stor blåning på benet som var kvar ett tag. Vi fick i alla fall i oss mat ändå och sedan kom Thécla och hon bara skrattade när pappa berättade vad som hänt. Jag och Susanne följde sedan med på en raggarsväng och fick se lite av varje och vi pratade mycket minnen. Sedan skjutsade hon hem oss så att vi fick sova lite. På torsdagen steg vi upp tidigt och när vi satt och fikade sa pappa, nä nu tar vi nog och packar oss iväg innan hela huset rasar, men han bara skämtade. Han syftade nämligen bara på det med fläkten och på kvällen när han hade lagt sig i sängen så hade botten gott ur. Vi åkte sedan förbi och hämtade Thécla och under tiden vi väntade på att hon skulle bli klar så såg pappa att de hade ett riktigt gökur men det var avstannat så pappa satte igång det för han var så nyfiken på hur det lät på riktigt han ville så gärna få höra det 'kocka', men klockan var lite konstig för den 'kockade'för många gånger. Pappa förde visarna till kl 15.30 och då ska den 'kocka'1 gång men den gjorde det 12 gånger. Plötsligt så föll visarna lös men oj pappa så du gör och förstör. Théclas föräldrar var inte hemma för de jobbade men Thécla sa att det inte gjorde något att pappa var och pillrade i klockan för den hade varit konstig länge. Sedan for vi in till Bolsward för att shoppa lite och de hade en liten marknad där. Det var väldigt varmt så vi åkte sedan och hämtade badkläder och letade efter en badplats, vi hittade tillslut en bassäng inomhus för det är för kallt ännu att bada i havet och vi hittade ingen utomhus bassäng men det dög ändå. Det fanns en liten vattenrutchkana, vågmaskin, flera bubbelpooler och en bassäng som var lite kurvig och som det blev strömt vatten i ibland. Vi hade jättekul men tillslut åkte vi hem för att mätta våra magar. Efter middagen gick vi på en promenad runt i Tjerkverd. Det går som en liten kanal runt byn och i den simmar det mycket vatten fåglar som vi matade med bröd. Det finns bara en ingång till byn och det är över en bro, vi gick till den och där började pappa prata med några tjejer som satt och fiskade. De blev imponerade när pappa sa att vi var från Sverige. Tillslut gick vi tillbaka för att göra oss i ordning vi var nämligen bjudna hem till Théclas familj. Vi hade jätte trevligt hela kvällen och de tyckte att pappa var mycket rolig och underhållande och de skrattade mycket. Vi tackade sedan för oss och sa adjö och på återseende, jag är bombis på att i alla fall jag kommer att träffa dem igen. Nästa dag steg vi upp tidigt och gjorde allt klart för att åka sedan gick pappa till tanten med nycklarna och han förklarade det med fläkten men hon brydde sig inte så mycket om det. Sedan bar det av igen. Holland är ett fint land, lite platt men väldigt grönt och man kan se långt. De har mycket med djur vid vägarna bl.a. kor, getter, hästar och får. Det finns inte så mycket skog men lite grann finns det. De har många vindkraftverk som förstör naturens vyer. Folket här är mycket trevliga och hjälpsamma och de är prat glada. De har fina hus här och de har många båtar även broar som kan öppnas manuellt eller elektriskt. Vi har ej sett några tulpaner och det är synd men de har dem på ett speciellt plantage. Vi fick aldrig träffa Théclas bror för han var och jobbade med just tulpaner. Jag far gärna hit fler gånger.
Kl. 13.55 +28°C. Soligt och lite moln. Det är nu väldigt varmt i bilen. Jag har vevat ner rutan men det svalkar inte så mycket. Vi har nyligen kört förbi en olycka och det är ju vanligt här i Tyskland som vi är i, igen. Vi är nu påväg till färjan som far till Danmark. Det ska bli skönt att komma ut på havet och få svalka sig. Jag klagar inte på värmen denna gång för vem vet vart det blir översvämning då.
Kl. 18.13. Nu har vi just farit av båten och är på dansk mark. Resan tog 1 timme och på den tiden hann vi få i oss lite mat i magen. Nu fortsätter vi till Köpenhamn där vi ska kolla efter en camping eller något annat där vi kan sova i natt. Det är nog ingen hit att sova i bilen när det är så varmt ute. I morgon ska vi nog på tivoli om det är fint väder för vi hinner nog inte idag. Jag hoppas att man kan bada på campingen så man får svalka sig ordentligt.

Lördag 12/7 kl. 09.15 +23°C Är på båten från Danmark till Sverige och vi ska strax köra av båten. Resan tog 30 minuter. Igår for vi på tivoli för att det stängde inte förrän kl. 02.00 så vi hade några timmar på oss att prova på så många karuseller som möjligt. Den roligaste hette 'Gräshoppan'och det var bara jag och pappa som vågade åka den syrran bangade. Vi hann åka drygt 10 stycken karuseller och vi var i 'Lustiga huset'och 'Spegel huset' där fyllisarna hade skit kul. När vi gick från tivoli till bilen fick jag för första gången se en uteliggare som satt på en parkbänk och det kändes ganska obehagligt att få se en på riktigt. Sedan for vi och beställde varsin skrov som vi satt och åt på en parkbänk mitt i natten i Köpenhamn. Nu ska vi nog till Trollhättan. Mamma och pappa ska visa oss vart de bodde. I morgon börjar Saga veckan i Adak men vi är då inte hemma till dess. Vi är nog hemma måndag eller tisdag. I natt sov jag och syrran i tält, det var skönt och vi sov gott. Mamma och pappa sov i bilen så vi hade stor plats för oss själva. Jag längtar hem till Adak så att man får ta en ordentlig dusch, sova i sin egen säng och slippa sitta i bilen som är jätte varm när solen ligger på. Danmark är platt som Holland men det finns inte lika mycket boskap vid vägarna.

Söndag 13/7 kl. 10.45 +21°C. Nu sitter jag och syrran i en biltvätt i Trollhättan. Igår tog vi in på ett hotell, 'Kung Oskar', för att pappa ville ej sova i tält och på vandrarhemmet var det för dyrt. Vi duschade och sedan såg jag och syrran en film på tv tills de andra var klar, då gick vi ut på en promenad och tittade. Mamma och pappa berättade vad som hade förändrats sedan de hade flyttat därifrån och de visade vart mamma hade jobbat och vart de brukade gå när de gick ut för att ha kul. Det var ganska mycket folk ute på barerna. Vi gick sedan vid vattnet och tittade på båtarna som låg och guppade. Gick sedan in på en bar som vi fick syn på och beställde kaffe och pratade med några trevliga personer som satt vid bordet bredvid. På väg tillbaka till hotellet fick vi syn på en Mc Donalds bar och gick in för att beställa något gott, det blev varsin cheesburger, pommes-frites och dricka. Efter vi ätit färdigt begav vi oss tillbaka till hotellet för att få oss lite sömn innan det var dags att fortsätta resan.
Kl. 19.50 +18°C. Det är soligt och lite moln på himlen men det är inte så jätte varmt heller utan behagligt. Idag har vi varit i Mora och hälsat på Sten-åke. Han satt ute hos sin granne och fikade så hon bjöd oss på fika också. Hon hade en collie och tre marsvin, de var jätte gulliga och hon hade dem lösa när hon också var ute men de sprang inte långt utan var mest vid buren eller vid hennes buskar. Vi fick sedan träffa våran kusin Sandra som jag aldrig har träffat men syrran har träffat henne en gång tidigare. Sedan gav vi oss av igen och när våra magar började skrika efter mat stannade vi i Noppikoski på en mack och köpte lite mat. Vi körde sedan till en bra p-plats där vi stannade och tog fram vårt spritkök och lagade till ravioli, kall korv, mjukt bröd och drack mjölk till det. Vi hade gående bord runt ravioli grytan och när den var tom så var vi mätta och belåtna. Nu ska vi fortsätta igen och vägen ska leda oss till Östersund där är det tänkt att mamma ska ta över och köra så att pappa får sova. Vi är nog hemma i natt om de inte ändrar sig igen.

Måndag 14/7 kl. 00.00 +12°C. Kom hem till Adak i morse klockan 05.00 välbehållna efter resan men det kunde ha gått illa i natt. Mamma tog över körningen i Östersund så att pappa skulle få sova, så jag satte mig i framsätet för att göra mamma sällskap. Det gick bra tills John Blund kom och hälsade på mig. Då kunde jag inte hålla mina ögon öppna längre utan slumrade till men plötsligt vaknade jag till av att mamma bromsade till ordentligt och jag tittade åt mammas håll och fick se en älg som just vände vid pappas dörr i baksättet. Det var tur att den vände för annars hade pappa fått en rejäl 'knä hund'. Mamma stannade vid nästa P-plats och pappa tog över ratten. Efter det klarade jag av att vara vaken en stund men John Blund kom tillbaka igen. När vi kom hem plockade vi ur bilen och pallrade oss i säng. Jag vaknade sedan klockan 12.00 då pappa ropade. Vi fikade och sedan gick vi ut i det fina vädret och började ränna runt på gården från alla ettriga myggor som svultit i 2 veckors tid. Vi rensade sedan potatislandet och klippte det höga gräset som Benny inte hade klipp fast jag hade bett honom så snällt innan vi for. åkte sedan till badplatsen för att ta oss ett svalkande dopp och det var skönt. Ja nu är vi tillbaka till det vanliga livet igen och vi hinner vara med på Sagaveckan.

Resumé!

Sammanfattningsvis kan man nog säga att resan satt sina spår, ett trasigt gökur i Holland, vid biltvätten saknades ett spolarmunstycke till höger framlykta, kostnad 950:- inkl. montering, Susanne & Madleen klagade över ömhet i bakstycket. Ett stort blåmärke på låret orsakad av spisfläkten som hade den stora förmågan att rasa just när vi var där. En säng utan botten dessutom. Pappa svor högt över avsaknaden av aircondition vid alla stopp vid trafikolyckor mm då temperaturen började närma sig +50°. Men det åtgärdade vi vid bilköpet strax före jul. En ny resa är på gång nu till sommaren. Då ska det bli lite mer tid. Tre veckor minst så det inte blir så körigt.

Vid tangentbordet satt Bosse och Madleen

Skriven av: Bo Holmbom

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren