Publicerat
Kategori: Novell

Every little thing

VARJE LITEN SAK

Både Niclas och jag, Caroline, är 22 år. Jag kommer ihåg första dagen i skolan, skulle börja första ring på gymnasiet på samhällsvetenskapliga med ekonomisk inriktning, emot min pappas vilja, han ville att jag skulle börja i Västervik istället så han kunde flytta till sin flickvän Annelie. Reda första dagen såg jag något speciellt i klassrummet, han den halvblonda killen, med spretigt hår, och de fina blå ögonen som man bara kunde drunkna i när man såg in i dem. Jag blev kär och han blev kär i mig också. Redan andra veckan i skolan frågade han om jag ville följa med ut och fika efter skolan och jag tackade ja. Och sedan blev vi tillsammans. Vi var klassens par och höll handen och kramades. Höll i handen på lektionerna också, i smyg, vi trodde att ingen såg det… Vi gick i samma klass ända till vi slutade och Niclas blev min allra bästa vän och honom kunde jag berätta allt för och han förstod.

I mitten av april i trean upptäckte jag att jag blivit gravid och berättade det för Niclas som sa direkt att det bara var att ta bort det, för något barn skulle vi inte ha än…
Det var under denna period som jag bodde hemma hos Niclas och det gjorde att vi kunde bli riktigt ledsna och osams, vi träffades ju jämt. Jag skolkade från skolan och åkte hem, den dagen då jag berättade för Niclas. Det var i bilen på väg till skolan när han frågade varför jag var så konstig. Niclas pratade inte med mig på hela förmiddagen utan försvann bort med killarna. Jag tog Niclas och min bil hem efter lunch och packade ihop mina saker. Jag kunde inte se på den egoistiska människan som inte ens kunde lyssna klart på vad jag hade att säga, jag fick inte ens prata klart.

Niclas mamma Elisabeth var hemma och jag berättade för henne och stor grät. Jag åkte hem till min bror och fick bo hos honom och hans sambo Jenny som var gravid. Skrev en lapp till Niclas och sen åkte jag. 'Niclas, eftersom jag inte ens fick prata klart och du undvikit mig sover jag inte här i natt. Är hos min bror. Kommer inte i morgon. Kram Caroline'. Sov hos Henrik och Jenny och sa ingenting om att jag var med barn utan lät dem tro att vi var osams. Åkte inte till skolan dagen efter utan åkte och kontrollerade så det verkligen stämde och det gjorde det… Jag var gravid, i min mage fanns Niclas och mitt barn. Och jag visste inte om jag ville ha det eller inte…
Det blev för mycket nu, och när jag tagit mig mod att berätta för Niclas svek han..

Åkte till skolan på fredagsmorgonen, jag var riktigt nervös och hade tusenmiljoner fjärilar i magen. Jag hade bestämt mig, jag kunde inte ta bort det. Den första jag såg när jag gick in i skolan var min Niclas. Han gick fram och gick mot mig. 'Förlåt Caroline' sa han när han kommit fram till mig. 'Jag var dum och skulle funnits där när sa som du sa. Du ska veta att jag stöttar dig vad du än vill att vi ska göra'.
Han hade tårar i ögonen, och det gjorde att jag smälte och en stund senare kramade om honom. Jag flyttade hem igen och sov på Niclas arm. En vecka senare, efter att vi båda två ställt in oss på att behålla barnet förlorade vi det. det var jobbigt men det var nog för det bästa. Vi var inte så osams mera utan vi var kära, flyttade ihop och nu är vi förlovade….

- Caroline, kan du inte bli bättre så du får komma hem till mig. Det är så tomt och tyst när du inte är hemma. Du ser alldeles liten ut när du ligger där i sjukhus sängen alldeles ensam, sa Niclas till mig.
Jag hade svimmat en morgon tre dagar tidigare, på tisdagen, slagit i huvudet i badkaret och brutit handleden. Jag hade blivit opererad och hjärnskakningen var bättre. Niclas hade inte hunnit åka till jobbet när jag svimmade som tur var. Det enda jag kommer ihåg var att Niclas satt hos mig när jag vaknade, med en hemsk värk. Han tog med mig till sjukhuset och där fick jag stanna i fyra dagar. .




Jag väntade vårt första barn i slutet av april. Det var därför jag fick stanna så många dagar, så de kunde kontrollera så att barnet mådde bra. Niclas var hos mig väldigt mycket de dagarna och gjorde mig sällskap. Han kom till mig direkt efter jobbet. Niclas jobbar på familjens dataföretag, Lindelius, och var med och startade det för två år sen. Nu har han blivit en 'kostymnisse' säger han..
Jag jobbar som trafikupplysare för länets busstrafik. Min bror Henrik har en kompis som jobbar där och Jonas ordnade jobbet till mig.

Det blev så ensamt på kvällarna på sjukhuset efter att Niclas sagt god natt och åkte hem till vårt hus, la sig i våran säng och sov… Efter att läkarna gått ronden på min avdelning fick jag åka hem. Skulle bli så skönt att få sova i sin egna säng och veta att Niclas låg bredvid mig. Niclas var redan där när läkaren kom till mig vid tio. Han hade vakant tidigt och kom till mig vid nio. Niclas fick hjälpa mig med att dragkedjan på skorna och jackan och jag kände mig som om jag var en liten flicka igen.

Han tog mig i min friska hand, som var utan gips och vi gick ut från sjukhuset och till bilen. Niclas föräldrar envisades om att vi skulle komma till dem och äta middag och Niclas hade tillslut gett med sig, så nu skulle vi ut till deras herrgård på landet. Inte direkt vad någon av oss ville. Elisabeth och Thomas Lindelius hette Niclas föräldrar och de var snälla och trevliga.

Vi åt mat med dem, Niclas delade min mat så jag skulle kunna äta, hans lillebror Joakim satt och retade mig för att jag inte kunde göra något själv. Joakim är tio år och de har en storasyster också som har flyttat hemifrån för tre år sen och hon heter Anna. Anna är sambo med Daniel och de har en son som heter Alexander som är liten.
Efter middagen var jag så trött så jag gick och la mig och sov en stund i Niclas gamla rum. Det var jobbigt att må så dåligt och det värkte i handleden.. Niclas kom in och väckte mig halv fyra, då hade jag sovit i över tre timmar och han började bli orolig att jag mådde jättedåligt. Han la sig bredvid mig och höll om mig och la handen på min mage. Jag fick morna mig en stund innan det var dags att klä på sig alla varma kläder och gå ut i kyla och blåst. Det var februari, och det var kallt och snö ute. Vi åkte innan familjens middagsgäster kom dit, för det var inte alls vad varken jag eller Niclas orkade med. Stannade och handlade också, Niclas hade inte skött det riktigt. Det märktes vem som handlade hemma.

Det luktade hemma när jag kom in i hallen, den speciella Niclas och Caroline lukten. Tog av mig jackan och skorna och gick och satte mig på en stol i köket och tittade när Niclas plockade upp maten från de fyra kassarna. Man var helt handikappad och det var tomt på mitt högra finger där min förlovningsring hade suttit i tre år och jag har aldrig tagit av mig den förrän då.

Medan Niclas gjorde mat gick jag och la mig en stund. I rummet bredvid vårt sovrum fanns det redan barnmöbler som väntade, och det var en ny bård uppsatt på de ljust gula tapeterna. Jag längtade efter att få bli mamma. Men samtidigt fanns det känslor kvar efter att mamma hade försvunnit när jag var så liten. Det var jättesvårt för mig att förstå vad som hänt, min mamma kom aldrig hem från jobbet den där januari kvällen. Den tionde januari, det snöade och var halt ute.. Min mamma Maria dog i en bilolycka när jag var 10 år, och jag och min storebror Henrik har bott hos pappa hela tiden. Nu var pappa tvungen att flytta till Västervik med sitt jobb och han träffade Annelie som kom därifrån. Jag ville inte bo där, jag ville bo nära Niclas i Linköping och först skulle jag bott hos min bror, men Niclas föräldrar sa att jag kunde bo hos dem tills Niclas och jag fått jobb efter studenten. Då hade vi redan bestämt att vi skulle flytta ihop. Jag bodde där i ett halv år ungefär… Och blev en medlem i familjen.

Det blev väldigt lugnt för mig de närmaste dagarna, kunde inte göra så mycket, det gjorde ont. En och en halv vecka senare kändes det mycket bättre i min handled och jag hade varit inne och röntgat den så läkaren skulle se att det läkte ordentligt och det gjorde det. Niclas skulle ha åkt till Stockholm på affärsresa men han stannade hemma hos mig eftersom jag mådde så dåligt, kunde knappast laga mat själv.

Den första mars fick jag gå till jobbet, det var kul att få träffa alla jobbarkompisar igen. Efter jobbet på fredagen gick jag ner till stan och köpte barnkläder att ha senare när barnet var fött och var och beställde barnvagnen jag hade bestämt att vi skulle ha. Köpte födelsedags present till min brorsdotter Julia som skulle fylla fem år, och till hennes lillebror Emil som är två år köpte jag en leksaksbil. Niclas ringde på min mobil och jag gick upp till hans jobb och skulle åka med honom hem. Satte mig vid receptionen på hans jobb och kände mig väldigt trött. Det märktes att barnet hade blivit större för det var jobbigt att gå. Niclas kom tillslut ut från sitt kontor och vi åkte hem till oss, till vårt hus, sex kilometer från Linköping centrum. Det är ett stort nybyggt hus, gräddvitt med ljusgröna knutar. På övervåningen finns det tre stora sovrum, ett badrum, en hall och en stor balkong. På nedervåningen är det ett stort kök, badrum, tvättrum, ett vanligt rum och ett stort vardagsrum. Det finns även en stor altan på baksidan, det är riktigt lyxigt tycker jag om man jämför med där jag bodde där jag var liten.

Vi skulle hem till min bror och hans familj på kvällen och äta middag med dem. Niclas fick hjälpa mig med att tvätta håret som vanligt, det hade han fått göra i en månad nu så han var duktig på det. Han hade fått höra 'Älskling, kom och hjälp mig lite bara' flera gånger. Jag kammade och gjorde i ordning håret och klädde på mig. Och när Niclas också var klar åkte vi en halvtimmes bilresa genom stan och hem till Henrik. När vi ringde på dörren hörde jag Emil och Julia där inne 'Nu kommer dom'. Båda två sprang till dörren. Henrik hade inte kommit hem från jobbet än, utan det var bara Julia, Emil och Henriks fru Jenny hemma. Någon kvart senare kom Henrik hem och han kramade om mig och berättade att han tyckte att det var dags för mig att banta nu. Alltid lika humoristisk. Vi åt middag och sen efterrätt. Det var jättekul att få träffa dem och om bara några dagar skulle Emil komma och bo hos oss, något han såg fram emot tror jag för han pratade om det.

Vi jobbade hela veckan som följde och på torsdags eftermiddagen följde Niclas med mig till sjukhuset, skulle ta bort gipset. Det kändes lite konstigt när de precis tagit bort det men det var väldigt skönt. Och det hade blivit bra sa läkaren och önskade mig lycka till med nästa sjukhusbesök. På lördagseftermiddagen kom en liten kille hem till oss med sin lilla Bamse ryggsäck fullproppad med bilar och andra leksaker. Han skulle bo hos oss medan hans mamma och pappa och storasyster skulle åka till London. De tyckte Emil var för liten för att följa med. Efter maten tog Niclas Emil i knät och de kollade på Disneydags på tv. Båda tyckte nog att det var lika bra faktiskt. Jag kom in med lite godis och då vart man jätte populär hos Emil. När Disneydags var slut satte sig Niclas och jobbade lite på datorn och jag sövde Emil. Han skulle få sova i mitten mellan mig och Niclas, någon annanstans ville han absolut inte sova. Vi var uppe ett tag till jag och Niclas, han satt vid datorn och jag städade.
Efter att ha ätit frukost och klätt på oss på söndagsmorgonen var vi tvungna att åka till Niclas föräldrar, Joakim behövde hjälp med något framför datorn som Niclas kunde. Annars blev det en lugnkväll, vi gick och la oss tidigt eftersom vi skulle till jobbet och Emil skulle åka till dagis.
Jag gick tidigare från jobbet och åkte och hämtade Emil från dagis så han skulle få komma hem tidigare. .

Tog bilen och Niclas ringde till min mobil medan jag åkte till dagiset. Han skulle komma hem senare ikväll för de skulle ut på affärsmiddag. Emil och jag var och handlade och var hemma hos Henrik och Jenny och hämtade lite saker som Emil behövde. Vi åt middag han och jag och han tyckte om min mat. Jag tog hand om disken och gjorde ordning i köket efter maten och Emil satt framför tv:n och kollade på Pippi. Städade lite och dammsög av i hallen och köket och pappa ringde för att kolla hur vi mådde. Han och Annelie skulle komma och hälsa på oss på fredag. Annelie är pappas nya sambo och de har varit tillsammans i flera år, de är förlovade och allting. Emil fick bada och sedan satt han med vällingen framför tv:n och där somnade han. Bar in honom och la honom i Niclas säng. Jag duschade och tog på mig min pyjamas, kollade på tv i sängen från klockan åtta till tio. Det var min tv-kväll. Niclas kom hem och kröp ner hos mig på min sida av dubbelsängen och låg och höll om mig hela natten. Dagarna med Emil hos oss gick väldigt fort, på fredagen kom pappa och Annelie och hälsade på och sov över för att de skulle träffa henrik, Jenny och Julia också.

Den andra april, två veckor senare, var jag på jobbet och bjöd på tårta, jag skulle inte jobba mera nu utan vara hemma och vänta på att barnet skulle födas. Lovade att komma dit och hälsa på dem med barnet så fort jag hade tid och sedan var det slut med att gå till jobbet för en tid. Jag var hos barnmorskan ensam på torsdagen. Niclas hade inte tid..
Niclas jobbade hemma hela fredagen. Han tog sovmorgon till elva och jag var uppe mycket tidigare och strök gardinerna till barnrummet och hängde upp dem. Nu var det bara en liten pojke eller flicka som saknades. Men hon eller han skulle sova hos mig och Niclas först i vårt rum. Jag blev ensam på kvällen, Sandra svek mig. Vi skulle haft tjejkväll och kollat på inspelningar från vårt favorit band som det varit en serie om och ätit gott. Men hon fick förhinder. Niclas skulle ut och dricka öl med några kompisar och lämnade mig ensam. Så jag satt vid tv:n och tog det lugnt. Det var ensamt och tråkigt så jag gick och la mig och sov redan halv tio. Vaknade till när Niclas kom hem och sedan somnade jag om.

Han var trött på lördagen, orkade inte ens gå upp när han visste att hans föräldrar och lillebror skulle komma och hälsa på. Jag var uppe och bakade en sockerkaka till fikat och gjorde i ordning. När de hade kommit var jag uppe och väckte Niclas för hundrade gången den förmiddagen.. Halv tolv kom han upp från sängen likvit i ansiktet. Han var bakis.. Jag såg det. När Niclas föräldrar hade åkt blev Niclas och jag jätteosams och han åkte hemifrån. Jag visste inte vart han var. Tårarna rann och jag mådde jättedåligt, det gjorde ont i magen och det kändes som om det var dags, ringde till Niclas mobil, men den hade han inte med sig. Det hördes en Eminem låt ifrån hallen. Ringde till Henrik, och han kom hem till mig direkt, han var och kollade på en stereo och var hemma hos mig på tio minuter. Ringde till Niclas föräldrar och sa att han tog med mig till sjukhuset ifall Niclas kom dit och vi skrev en lapp på dörren. När Henrik och jag kommit till sjukhuset togs jag in i ett rum och de kollade och tog något prov. Det var falskt alarm, och man blev lite besviken men ändå fruktansvärt lättad jag ville att Niclas skulle vara med.

När jag kom ut från rummet gick jag sakta mot väntrummet där Henrik satt. Han satt där och läste i Vetenskapens Värld och bredvid honom satt Niclas. Jag blev jättelättad men jag var fortfarande ledsen på honom. Han skulle ju vara där när jag mådde så dåligt. Jag åkte med Niclas hem. Tur att Henrik hade hjälpt mig. Jag var jätteglad för det, men arg på Niclas.

När vi kom hem gick jag och la mig och grät. Jag var så ledsen på Niclas. Han kan inte beskylla mig för såna saker som att jag inte älskar honom längre och han sa att barnet inte alls var hans…
Niclas kom in till mig och satte sig på sängen och bad om förlåtelse. Men det västa var nog inte vad han hade beskyllt mig för utan att han dragit och inte funnits där när jag behövde hans hjälp och stöd.
Jag hade gått tre dagar över tiden och barnet kunde ju komma när som helst, han visste det men ändå drar han bara..
Efter några dagar hade jag förlåtit Niclas och vi försökte båda två så vi skulle få det bättre tillsammans. Jocke sov över hos oss för hans föräldrar skulle resa bort över natten och Jocke fick inte vara ensam. Jag var på stan med Sandra en stund på tisdagen när Niclas och Jocke spelade dataspel. Annars var det väldigt lugnt. På fredagen tog jag tåget och sedan bussen hem till Henrik, och barnen som var lediga. Gav dem sina påskägg som faster Caroline hade ordnat till dem.

Dagen efter var det påskafton, och vi var hemma hos Niclas mormor och morfar och åt påskbord. Det blev en sån där hektiskt påsk när man skulle hälsa på alla. På påskdagen var det mat hos min mormor och morfar och på annandagen var vi hos Niclas föräldrar. Pappa var med Annelies familj och Henrik hos Jennys föräldrar.

På tisdags eftermiddagen efter en snabbfika hos Henrik och Jenny fick jag värkar och det blev att åka till BB. Den här gången var det på riktigt och Niclas fanns vid min sida.
Det tog ett par timmar och klockan 04,32 på onsdagen den 25 april föddes Niclas och min dotter, Lovisa. En liten tjej på 50 cm och vägde 2520gram. Vår ögonsten!
Niclas ringde släkten och berättade och redan på eftermiddagen hade vi besök av de nyblivna farmor och farfar och farbror Jocke. Anna, Daniel och Alexander, som var ett år, var också där. Pappa kom inte dit, och på onsdagskvällen kom Henrik, Jenny, Julia och Emil. Vi hade bestämt sedan innan att om det blev en flicka skulle hon heta. Lovisa, Maria Caroline Lindelius. Niclas sov med Mig och Lovisa på sjukhuset och på torsdags eftermiddagen fick vi åka hem. På köksbordet när vi kom hem stod det tjugo röda rosor som Niclas hade köpt till mig och i kortet stod det 'till min älskade Caroline, jag kan inte leva utan dig och Lovisa'.

Jag och Niclas gick och la oss en stund och lilla Lovisa låg i mitten mellan sin mamma och pappa. Det ringde på dörren och vi fick blomsterbud från mina jobbarkompisar. Jag ställde blommorna på matsalsbordet och gick sedan upp till Niclas och Lovisa. Hon hade vaknat och Niclas hade lagt henne mot sitt bröst.

Jag stannade hemma medan Niclas åkte och hämtade tårtorna som vi skulle ha till fikat. Släkten skulle komma och hälsa på. Idag var det Niclas släkt och i morgon kom min. Jag dukade fram och plockade i ordning. Tog på Lovisa ren och torr blöja och rena kläder innan de skulle komma. Niclas kom hem och bara en stund senare ringde det på dörren. Lovisa låg på min arm när de första ko, Niclas mamma och pappa och Jocke. Anna, Daniel och Alexander kom bara en stund senare. De ville hålla Lovisa allihopa och turades om. Niclas mormor och morfar och farmor och farfar kom också hem till oss och vi fikade. De stannade kvar till nio ungefär och man var väldigt trött då, speciellt jag..
Niclas plockade ur diskmaskinen medan jag gjorde i ordning lilla Lovisa för natten.

Niclas kom upp för trappan med en bricka med två champagneglas och en flaska cider till oss, jag satt i soffan med Lovisa hos mig och hon snuttade på sin napp. Vi kollade på en polisserie som hette tredje skiftet och skålade för oss och för vårt nya familjeliv.
När tv-programmet var slut la jag Lovisa i barnsängen och la täcket över henne och gick och borstade tänderna och gjorde mig i ordning.

Niclas höll om mig så mysigt när vi somnade, några timmar fick jag sova och sen vaknade Lovisa och var hungrig, så mamma fick gå upp. Sen sov hon till klockan sju, la henne i mitten och Niclas och jag låg och tittade på vårt underverk. Åt frukost vid åtta och Lovisa satt i sin bilstol på bordet på köksbordet. Solen sken redan och det var varmt ute. Vi klädde på oss och tog en premiär promenad med Lovisa i barnvagnen. Var i affären och handlade lite och när vi kom hem fick det bli en fika ute på altanen.
Min familj skulle inte komma och hälsa på förrän på eftermiddagen. Städade lite och dammsög medan Lovisa sov och Niclas satt och jobbade vid datorn. Efter att vi hade ätit lunch, som jag lagat, blev det mest att vänta på att de skulle komma hem till oss. Prick klockan två ringde det på dörren och jag öppnade med Lovisa i famnen. Det var pappa och Annelie som kom hem till oss först, och bara några minuter senare kom Henrik, Jenny, Julia och Emil. Lovisa fick presenter och allas uppmärksamhet, hon var medelpunkten.
Vi fikade efter att ha suttit och pratat en stund. Prinsesstårta och kaffe.
Pappa och Annelie, som var som min mamma eftersom de varit tillsammans så länge, stannade och var hos Henrik över valborg.

Niclas kompisar kom och våldgästade oss på kvällen när vi satt och degade framför tv:n, de ville gratulera till babyn. Det var Magnus, Erik och Daniel som kom och hälsade på. Sandra skulle komma vid nio visste jag och blev lite förvånad.
Sandra och Daniel blev blixtförälskade trodde vi då, men de var kära innan men hade hållit sitt förhållande väldigt hemligt för alla. Daniel skjutsade hem Sandra med bilen vid halv tolv, egentligen sov han hos henne…. Jag satt uppe med Niclas, Erik och Magnus ett tag men var så trött och gick upp och la mig.
Söndags morgon, vaknade av att Lovisa låg och gurglade sig i sin säng. Jag gick upp och gjorde frukost innan jag väckte Niclas. Det fick bli en långpromenad på förmiddagen i vårvädret, och sedan en tripp till Ikano-huset för att jag behövde lite nya kläder.

Dagen efter var det valborgsmässoafton och Jonas och hans flickvän Sara skulle komma hem till oss på kvällen. Vi åt middag med dem och satt och pratade medan de drack vin och öl. Var vid elden också och hade en vanlig valborg, men i år blev ingen allt för berusad. Jag var ju såklart helt nykter…
La Lovisa direkt när vi kom hem, och jag var också jättetrött men fick sitta uppe ändå och vara trevlig. De åkte hem med sista pendeltåget, vid halv två och då var jag väldigt trött… Niclas gick upp med Lovisa och gjorde frukost, och de väckte mig när frukosten var klar. Skönt att få sova ända till halv nio faktiskt. Det var ett tag sedan jag fick göra det. det blev trädgårdsarbete på förmiddagen och Lovisa låg och sov i sin vagn i skuggan. Efter att ha ätit en snabb lunch blev det att åka till Niclas familj i Söderköping och fira Jocke som fyllde år.
Efter att ha fikat, pratat och ätit tårta blev Lovisa så gnällig så jag tog med henne ut på en promenad, och jag fick Anna med mig också. Niclas och Daniel plockade om på datorn, Jocke kunde inte utan fick be om hjälp. När vi kom tillbaka från promenaden blev det att prata en stund innan vi åkte hemåt. Lagade middag när vi kom hem till oss och Niclas hjälpte till lite. Vi pysslade med lite olika saker efter maten, jag tog hand om Lovisa och Niclas jobbade och brände ett spel till Jocke.

På tisdags förmiddagen åkte Niclas till jobbet och jag var hemma med Lovisa. Städade och plockade lite och tog hand om Lovisa. Vi var ute på en promenad i samhället hon och jag och sedan var det dags att ordna med middagen. För min del blev det en lugn hemma kväll men Niclas var och spelade golf med Jonas och kom hem sent, jag sov då men vaknade till när han la sig hos mig.

Niclas började jobba elva på tisdagen så vi åkte med honom in till stan för att slippa åka pendeltåget. Var och handlade en klänning att ha på pappas bröllop. Och sedan var vi på mitt jobb och fikade med dem tills Niclas slutade jobba och kom och hämtade oss.

Dagarna gick fort och på torsdags eftermiddagen åkte Niclas till Stockholm för att ta finlandsbåten till Åbo på utbildning med jobbet. Jag skulle komma på båten på fredags kvällen istället för vi hade kommit överens om att det blev bäst så för Lovisas skull. De andras fruar och flickvänner och barn skulle med i två dygn…
Packade lite och tog det lugnt på torsdags kvällen, och på fredags förmiddagen kom Henrik och hämtade oss för vi skulle vara hos honom på dagen. Han skulle köra oss till bussen mot hamnen.
Halv tio hämtade Henrik och Emil upp oss, Julia var hos en kompis och ville inte följa med. Åkte hem till dem och vi åt lunch, pratade och fikade. Var ute på en promenad en sväng och var i lekparken. Det tyckte Emil var roligt och något som var ännu roligare var att kära barnvagn trots att han inte kunde se framför sig vart han gick. Emil och Julia turades om för det var ju så spännande.

Vid halv tre följde alla med och lämnade av mig och Lovisa vid bussen. Henrik hjälpte sin lillasyster på med barnvagns liften och busschauffören la barnvagns hjulen tillsammans med väskorna i lastutrymmet. Ställde barnvagnsliften i ett säte mitt emot där jag skulle sitta, och emellan var det ett bord. Det var en dubbeldäckare och jag och Lovisa var ensamma på nederdelen, på övervåningen satt det party folk som jobbade på restauranger i Östergötland. Busschauffören visste att det skulle komma på en liten baby och hade reserverat nedervåningen till mig och Lovisa och i Nyköping klev det på en barnfamilj till så jag slapp sitta där ensam.

Gick av med Lovisa i famnen och sa hejdå till dem, och vinkade när de åkte iväg. Gick på bussen och satte mig, och den åkte iväg mot Stockholm. Stannade och tog fikapaus i Nyköpingsbro och jag var ute på en promenad med Lovisa så vi skulle få frisk luft. Gick och satte mig igen och matade henne.
Niclas ringde på mobilen när vi var i Södertälje och kollade så allt var bra och han sa att han saknade oss.

Lite innan sju kom vi fram till terminalen och jag lät alla andra gå av bussen innan jag gjorde det. Busschauffören var snäll och tog fram hjulen till vagnen åt mig och hjälpte mig lite. Tackade honom för hjälpen och gick in och hämtade biljetter och boardingcarden. En kvinna visade mig till VIP rummet där vi skulle få vänta och där satt även bandet som skulle spela på båten under kvällen. De var kända faktiskt och hette 'Friends'. Hade sett tv serien om dem på tv. Satte mig och drack en cola light och Lovisa låg i fåtöljen bredvid mig. En av sångerskorna, Nina, kom fram och sa ' vad söt hon när! Vad heter hon?'. Lovisa, svarade jag stolt och så började jag prata med dem lite. Kvart i åtta kom två män in och sa att vi kunde gå ombord nu och jag tog och la Lovisa i vagnen och gick på tillsammans med Friends. Kristian, som en av gitarristerna heter sa: 'Undrar vem dom tror att du har barn med av oss eftersom du går på tillsammans med oss?'. Tony skrattade och sa 'inte är det med dig i alla fall…'.

Det var långt att gå när man längtade och Niclas stod och väntade på mig och Lovisa när vi kom på. Fick en puss och en kram och sedan tog vi hissen upp till vår hytt. Fick sällskap i hissen av Kristian, Peter och Nina och vi skulle bo på samma däck som dem.
'Hej då gullunge, sa Nina när vi gick åt varsitt håll, hoppas ni kommer till spelningen och kollar'. Jag log och sa att vi troligtvis gjorde det.

Niclas la sig på dubbelsängen i hytten och jag duschade och gjorde mig i ordning inför middagen. Niclas berättade om kursen medan jag klädde på mig och han gosade med Lovisa. Det blev en jätte trevlig middag med allihopa och lovisa sov hela tiden.
Efter middagen gick vi till taxfreebutiken och handlade lite som vi skulle äta direkt och ta med hem. Var och kollade när Friends spelade och sedan gick vi och la oss. Lovisa vaknade när vi var i Åbo och jag satte mig i soffan i rummet utanför sovrummet. Vi hade en fin hytt med två rum. En sovdel och en soffdel. Den var jättefin faktiskt. När Niclas hade vaknat till gick vi och åt frukost. Åt två mackor och en kopp kaffe och Niclas gjorde mig sällskap.

Efter frukosten hade Niclas utbildning och jag gick och pratade lite med de andra flickvännerna, fruarna och deras barn. Men det blev segt att sitta vid bollhavet, så jag tog med min lilla dotter och gick till smink och parfym affären. Där träffade jag Nina och Kim, och de frågade om jag ville fika med dem. Nina och jag hade träffats innan, för vi hade gått i samma klass på högstadiet. Men det kom vi på själva båda två under kvällen…
Bytte nummer med dem båda två under fikat och Nina satt och höll Lovisa och berättade att hon också ville ha en liten, men hennes pojkvän tyckte det var lite tidigt.

Gick till hytten och väntade på Niclas och vi gick och åt lunch på buffén som fanns på båten, hans jobbarkompisar var där också så vi satt med dem. Gick till panorama baren ett tag efter maten och lyssnade när Friends spelade en timme på eftermiddagen och sedan gick vi och la oss i hytten och sov en stund. Två och en halv timme senare var vi framme i Stockholm igen och fick gå av båten och åka hem, Lovisa skrek hela vägen när vi gick av båten men hon tystnade när vi åkte iväg i bilen. Träffade Friends på McDonald's i Nyköping där vi stannat och ätit lite och Nina och jag bestämde att vi skulle ses och träffas någon gång när hon var ledig. Vilket hon nästan aldrig var, det var alltid spelningar..
Det blev en lugn söndag och vi sov i skift Niclas och jag. Man var väldigt trött efter båtresan. Elisabeth och Thomas kom och fikade på eftermiddagen och Thomas frågade Niclas om han var intresserad av att åka till Athen två veckor i juni på affärsmöten och det var ju Niclas så klart.. Jag var mer negativ men fick säga ja för Niclas skull.
Veckan gick väldigt fort och på lördagskvällen var vi bjudna till Malin och Oscar, gamla klasskompisar, på grillfest. Det var jätteskoj och det var flera där från gymnasieklassen.

På fredagskvällen lagade jag mysmiddag hemma, för att fira Lovisas en månadsdag och Niclas och jag hade varit förlovade i fyra år. Niclas kom hem med röda rosor till mig och det blev en jättemysig kväll. Men vi fick gå och sova tidigt eftersom vi skulle på pappas bröllop i Västervik. Jag fick gå upp klockan sex för att hinna med, duschade och ordnade håret innan Lovisa eller Niclas hade vaknat. Matade Lovisa och sedan väckte jag Niclas, och vi åt frukost. Han tog en dusch och klädde på sig sin skjorta och byxor. Kavajen och slipsen väntade han med.. jag tog inte på min nya klänning utan väntade med det tills vi var i Västervik. Fem över åtta var vi inpackade i bilen och åkte iväg. Jag ringde till Henrik direkt för att kolla vart de var eftersom vi skulle mötas och ta en fika tillsammans innan vi gick till pappa.
Hemma hos pappa var det full fart och Annelie skulle precis iväg till frisörskan när vi kom dit, hon hälsade på oss och sprang sedan iväg. Vi var hos pappa i deras lägenhet medan vi väntade på att klockan skulle bli två. Niclas fick ta Lovisa och jag gjorde i ordning Julia som skulle var brudtärna. Lockade håret och satte upp det lite. Hon blev jättesöt.

Det blev dags att åka till kyrkan och där väntade det massor människor, vissa kände jag och vissa var nästan främlingar. Mormor och morfar var där, det gjorde mig jätteglad faktiskt. Jag höll Lovisa i famnen under vigseln, och samtidigt drömde ha mig bort tills dagen då jag själv skulle gifta mig - med Niclas. Det var ett väldigt fint bröllop och efteråt var det fest och middag på Gränsö slott. Pappa såg så lycklig ut, och jag var jätteglad för hans och Annelies skull. Vi åkte hem framåt natten och stupade nästintill i säng.




Skriven av: Tove

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren