Publicerat
Kategori: Novell

Experten

Experten
Alla har vi mött honom eller henne - experten. Jovisst finns det experter som exempelvis bättre klarar av att reparera saker eller som är bättre rustade att operera hjärnan på folk än andra. Men ändå dräller det av experter som saknar formell utbildning, erfarenhet eller kunskap. De är experter ändå och detta inom alla för stunden förekommande områden.
I vår gata finns en expert. Han har någon form av mekanisk utbildning och inom detta område kan han ju med rätta uttala sig, men han nöjer sig inte med det. Bara under den gångna sommaren har han väglett hela gatans invånare i många olika situationer. Låt mig ta några exempel.
Tidigt i somras klippte en släkting till en äldre granne häcken utåt gatan. Vår lokale expert dök upp som gubben ur lådan och talade om hur häcken skulle klippas. Den typ av häck som det handlade om skulle inte alls klippas på det sätt som hade påbörjats. Efter en lång föreläsning försvann experten in till sig för efter någon minut komma ut igen med sin häcksax. Denna häcksax förevisades noggrant och den tidigare använda häcksaxen dömdes ut fullkomligt. Ett sådant uddamärke var ingenting att satsa på.
Grannens släkting hade tålmodigt lyssnat utan att säga emot, men till slut bad han experten att sköta sig själv och lämna honom ifred. Experten gick in till sig muttrande något om att det är otacksamt att ge goda råd.
När jag senare pratade med min granne och vi förde häckklippningen på tal, berättade hon att den häckklippande släktingen är trädgårdsanläggare med egen firma och verkligen kan kallas expert inom området häckklippning. Den häcksax han använde var ett proffsverktyg som endast saluförs av specialiserade importörer.
Expertens nästa drag i gatan rör mig själv. För att förstå riktigt får vi förflytta oss ett par år tillbaka i tiden. Jag hade då köpt en ny bil. Den var helt ny och jag var väldigt glad att jag hade kunnat unna mig denna lyx. Experten dök upp och fördömde mitt köp. Att köpa en helt ny bil var vansinnigt. De första milen kostar för mycket eftersom värdeminskningen är så stor. Dessutom var bilmärket helt fel trots att nästan alla tester och undersökningar visat att just detta bilmärke klarat sig bäst. Expertens bil var bättre, trots att den tillhörde den skara bilar som hamnat sist i tester. Enligt experten hade min bil dessutom för många finesser - finesser som är standard i just dessa bilar men extrautrustning i expertens bilmodell. En massa finesser krånglar bara, fick jag veta.
Nu har det gått några år och jag har köpt en ny bil. Ja, bättre begagnad denna gången. Samma märke och modell eftersom jag var helt nöjd med min gamla bil när det gäller kostnader och pålitlighet. Vad hände då någon vecka efter det att jag börjat parkera min nya bil synlig för experten? Jo, experten parkerar en helt ny bil på sin uppfart. En bil av ett märke som i dagarna klassats som det märke som bilägarna var minst nöjd med i en test. Dessutom står det ett T på bakluckan. T betyder här turbo och innebär att bilen är extrautrustad med en massa finesser.
När jag påminde experten om vad han tidigare sagt om helt nya bilar och finesser, fick jag veta att det gällde inte hans bil. Det stämde fortfarande för de flesta märken, inklusive mitt, men just hans bil var ett undantag. Att andra ägare av märket och modellen var missnöjda berodde på att de inte förstod sig på bilen.
Det dröjde inte mer än ett par veckor så var bilen borta igen. Expertens hustru avslöjade för min hustru att bilen inte gått riktigt bra och att verkstaden hade problem med att åtgärda felet. Att bilen behövt stå på verkstad två av tre dagar kanske beror på att verkstadspersonalen inte kan få nog av bilen som är av så hög kvalitet. En annan sak är den att experten utnyttjar besökstiden i verkstaden till fullo. Där instruerar han säkert mekanikerna om hur de ska åtgärda felet och på så sätt kvarstår det gamla, medan nya uppkommer.
En annan granne i gatan har byggt om sin carport till garage i sommar. Eftersom jag hade goda erfarenheter av en viss firma som säljer brädor, rekommenderade jag denna till grannen. När experten fick höra detta firmaval fick grannen och jag en lektion i hållfasthetslära då det gäller brädor. De tryckimpregnerade brädor som jag byggt min altan av var skräp. Det spelade ingen roll att en erfaren byggnadssnickare rekommenderat mig att använda just dessa brädor. Expertens råd var att anlita ett lågprisalternativ utan impregnering eftersom det bara är bluff med tryckimpregneringen ändå. Man kan lika gärna måla på något träskydd själv, enligt gatans expert. Min granne följde faktiskt mitt råd och köpte de betydligt dyrare tryckimpregnerade bräderna.
Hans garage började ta form när experten dök upp igen med nya råd. Denna gång gällde det skruvarna som grannen fäste sina bräder med. Att lägga pengar på skruvar när spik är billigare kunde ju inte vara klokt. Dessutom får man ont i handen när man ska skruva i alla skruvarna. Av mig hade grannen lånat en skruvdragare av kraftig modell. Jag hade investerat i denna när jag byggde min altan, en investering jag aldrig ångrat efter det att jag fått träningsvärk av manuellt skruvdragande efter en dag. Inte ett enda spik finns på min altan och jag kan lossa och ändra om jag vill utan att fula brytmärken syns där man behövt sätta huvudnyckeln (kofot heter det visst). Grannen hade också satsat på skruvar som tål den syra som finns i tryckimpregnerat trä - vanliga spik klarar inte detta. Men experten visste bättre - vaniga förzinkade spik och en tung hammare så gick jobbet som en dans.
Vi argumenterade ett tag tills jag kom på att vi kunde leka marknad. Att leka marknad innebar i detta fallet att vi kunde tävla i att slå ner spik mot att skruva in skruvar. Jag hade en hel del överblivna brädstumpar och ett par bitar kraftiga reglar. Tävlingen skulle gå ut på att fästa tio brädbitar på en regel. Två spik eller skruvar skulle sättas i varje bräda. Grannen och experten var de tävlande och jag var domare och tidtagare och ett tidtagningsur lånades av min son. Någon sågning eller annan förberedande åtgärd skulle inte göras. Grannen skulle använda min skruvdragare och sina egna skruvar medan experten naturligtvis enbart litade på eget materiel, hammare och spik alltså.
På bockar riggade vi upp reglar och bräderna fördelades lika mellan de tävlande. Under förberedelserna hade ryktet gått i gatan och när det var dags för startskottet (som egentligen var ljudet från min häftpistol) var det ganska mycket folk samlat i grannens trädgård.
De tävlande ansåg sig beredda och jag avfyrade startskottet. Till en början var det tyst, men efter några sekunder hördes skruvdragaren och bara den. Det skulle dröja ytterligare några sekunder innan de första hammarslagen dånade i luften. Nu avlöste elmotorljudet i skruvdragaren och hammarslagen varandra. Dessa båda ljud hördes i lite mer än två minuter, sen tystnade skruvdragaren och grannen ställde sig med utmed sidorna hängande armar. Hans ansiktsuttryck sa det mesta. Hans uppsyn av lycka och skadeglädje gick inte att missförstå. Den sekund som det nog tog för mig att förstå att grannen var klar och att jag skulle stänga klockan samtidigt som jag vände blicken mot experten och registrerade hans insats, kändes som en lång stund i ultrarapid, precis som i långfilmer. Grannen var klar med sina tio brädor och experten höll på med sin tredje. Det var odiskutabelt även för experten - skruvdragaren var snabbast och vi klassade den som bäst.
Dagarna efter tävlingen syntes inte experten alls i gatan. Detta trots att någon tvättade sin bil, någon annan kapade träd med motorsåg, någon tredje målade sina fönster och jag själv slet med några cementplattor i entrén. Anledningen till expertens frånvara framkom när expertens hustru inte kunde hålla tyst och berättade att hennes make inte ville visa sig ute med mitellan. Han hade tagit i så när han spikade sina tre brädor att hans arm överbelastats och skulle vila i en mitella. Av expertens hustru fick vi också veta att tävlingen ogiltigförklarats, inte av någon myndighet eller så, utan av experten själv. Anledningen var att han inte var van att spika i tryckimpregnerat trä, som om det skulle vara någon skillnad mot vanligt trä.
Att experten höll sig inomhus ett par dagar ändrade i ett huj gatans utseende. En massa människor vågade sig ut och göra de där sakerna som man velat göra länge. Man hade bara inte vågat chansa på att experten höll sig borta med sin hjälp.

Skriven av: Göran Håkansson

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren