Publicerat
Kategori: Novell

Fågelskriket

En liten flicka kom och gick i en skog.Mamma hade klätt henne för en promenad i en skog.Men skogen låg nära deras sommarställe,så det skulle väl inte vara nån fara,tänkte mamman.De bodde ju i en lägenhet i Göteborg annars,men så här års passade det bra med en utflykt till sommarstället.Flickan visste om var hon fick gå och inte gå,för hennes mamma var noggrann med de gränserna verkligen.Sara,som flickan hette närmade sig sitt favoritställe som var ett litet berg en bit in.Vad ska hända nu,tänkte flickan,ska min vän katten komma som vanligt?
En del fåglar kvittrade glatt i kör,men plötsligt hörde hon ett skarpt fågelskri som lät mycket konstigt.Hon klättrade upp en bit och undrade var det kom ifrån.Plötsligt kom en fågel mot henne och attackerade flickan som föll ner en bit och skadade benet.
Hon började att skrika,så mamma,som hade hållit på att göra färdig båten för en fisketur,kom springande.Hon hörde var skriket kom ifrån och skyndade fram till flickan.'Men vad har hänt Sara',ropade mamma,när hon tittade på benet som var brutet.'Vi måste ringa efter ambulans',sa mamman förtvivlat.Men samma fågel som hade attackerat flickan flög nu mot mamman,och det blev en strid på kniven.Mamma hade dock lärt sig en och annan försvarskonst och tog tag i fågelns strupe.Plötsligt tystnade fågelskriet,och mamma släppte taget.Plötsligt så sa fågeln:'Men jag är ju den som ville varna er egentligen för det som finns uppe på bergskullen'.Senare när mamman hade förbundit benet på flickan i stugan och ringt efter ambulansen,var hon tvungen att ta reda på vad som fanns där uppe.Det skulle ta en stund innan ambulansen kom så mamman gick iväg,och klättrade upp.Där uppe fick hon se nåt hon inte hade förväntat sig.En stor runsten som hade en speciell skrift.Hon kom tillbaka till stugan för att ta reda på vad detta kunde betyda.Hon slog upp det,samtidigt som ambulansen hördes utanför.Två dagar senare så hade hon tid att forska.Det visade sig att det fanns ett meddelande på stenen som ingen hade tagit reda på riktigt betydelsen av.Det fanns en varning att ge sig ut och fiska för det fanns en förbannelse över den där sjön.
Likväl gav hon sig ut att fiska samma dag.Samtidigt var Sara kvar i stugan.Plötsligt så hördes ett fågelskri utanför ena fönsterrutan,och glaset krossades,och en massa fåglar flög in i rummet....
Men vad du skriker Sara,ropade mamma till Sara,när hon vaknade efter den konstiga drömmen.Ja,mamma,jag drömde så otäckt,men jag berättar sen....

Skriven av:

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren