Publicerat
Kategori: Novell

Fiskgratäng & Matteprov


Klassen var redan i full gång med att flytta isär bänkarna när jag kom in i klassrummet,och själv satte jag mig också i en ledig bänk....
-Har inte Reuben kommit?,frågade jag min bästis i bänken bredvid.
Nä,jag tror faktiskt inte han kommer på detta matteprov,sade hon och skrattade.
-Tyst i klassen röt!!,vår stränga mattelärare och gav mig en iskall blick.
Sedan fick jag ett pappersark med fula siffror slängt på min bänk-alltid lika kul varje gång......Genast förbyttes den stimmiga stämningen till dödstystnad med ljud av frenetiskt skrivande.Alla bara skrev på och själv satt jag och försökte komma på vad hälften av 1/8 var,just då öppnades dörren och ja,just det,Reuben kom in.Han såg så nedstämd ut och jag fösökte ge han en varm blick,men han tog inte emot den.Han satte sig vid fönstret och fick ett prov han också,och en penna med för den delen,för penna hade han aldrig.Sedan skrev han förstrött ner lite siffror,men jag tyckte mest att han satt och tittade ut genom fönstret,och först av alla gick han också.....
Matteläraren tittade skeptiskt igenom hans prov och lade det sedan på katetern,sedan
gick dom 'duktiga' eleverna och sedan gick jag.....

Vår nästa lektion var historia,men ännu var det ca 20min kvar dit,det var nästan ödsligt tomt i korridoren,förrutom några i klassen som upphetsat stod och snackade vad svaren på provet var...
-Visst var uppgift 13 17.5 kg????,joo,det måste det vara.....
sånt orkade jag bara inte höra på,men så kom Reuben igen gående med en Coca-Cola burk i handen.
-Gick det bra på provet?,frågade jag
-Nä.det tror jag inte,brukar det gå bra på mina prov?,sade han och kolllade ner i golvet.
-Är du ledsen för nåt,frågade jag för så här nere brukade han aldrig vara.
-Närå allt är ok....
-Ska vi gå och äta frågade han,jag är dödshungrig...
-Men historian då,sade jag,men så insåg jag hur hungrig jag också var och ändrade gensat mitt tvekande till ett Ja.
Så gick vi och Reuben sade inte ett ord under hela vägen till matsalen,tänk om han träffat nån ny och att det höll på att bli slut mellan oss,och hans ignoreránde av min blick under provet dök upp som blixtar i mitt huvud....
Mattanterna slevade upp grötig fiskgratäng och vi hittade ett ledigt bord.
Just när vi satt oss sade han bara
-Nu är det färdigt för brorsans del 8 1/2 månad har han blivit dömd till.
-Va,sade jag,ska han sitta inne?
-Ja,det blev så.....
genast förstod jag anledningen till Reubens agerande och nu sörjde jag verkligen med honom,jag visst hur mycket han uppskattde sin bror och såg upp till honom.Jag visste inte vad jag skulle säga nu,men så sade jag att vi måste ju hälsa på honom massor och sånt.För även jag hade växlat några ord med hans bror som var en helschyyst kille.
Och att han var kriminell kom nästan som en chock för mig...
-Jo,det måste jag göra sade han,och sedan lade han till att du ska inte behöva vara i tråkiga besöksrum om du inte vill,men det vore jättekul om du följde med!,sade han och man såg hur han sken upp....

Och visst följde jag med,redan första besökstillfället tog vi och det var en vecka efter hans inskrivning,Reuben hade med sig Limp Bizkits senaste CD och själv hade jag med mig godis.hans brorsa var glad åt vårt besök och vi hade b.la snöbollskrig på rastgården!!!'Plitarna' kollade roat på oss och jag kan ana att dom undrade om vi var riktigt kloka.Och om vi var kloka kan jag inte avgöra själv men kul hade vi iallafall,men så småningom förbyttes snöbollskriget mot gräskrig och sommaren hade kommit och när Kristian muckade åkte vi alla tre till Kreta,och det var nog under den veckan som både jag och Reuben insåg att tillsammans skulle vi skapa en framtid.....


Skriven av: Lotti

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren