Publicerat
Kategori: Novell

Fjorton dagar och fjorton nätter



Fjorton dagar och fjorton nätter

David och Lisa är syskon och har precis slutat skolan. De bodde på landet med sin mormor och morfar. David, Lisa och deras morfar Hans gick för att fiska vid det gamla korallrevet efter sill. En storm närmade sig och dom skulle vända hemåt men bensinen var slut och David glömde bensintanken hemma så dom kunde inte komma hem.
Stormen närmade sig närmare och närmare och plötsligt kom en våg mot dem. De försökte komma undan men han tog dom… Nästa dag vaknade David upp vid en strand och såg sig omkring. Han hittade sin ryggsäck vid skogskanten. Han gick runt på stranden och ropade
– Lisa! Morfar! Var är ni?
– Var är jag?
Lisa var vid den andra kanten av ön men kunde inte höra David. Hon var vid morfar men han hade ett stort märke i ryggen. Han överlevde inte. Lisa grät men kunde inte få ut tårarna. Lisa förstod att hon skulle vara kvar ett tag här. Det var kallt och det var mörkt. David tog en tändsticka och tände en brasa. Lisa satt och skakade av kyla. Men då såg hon rök och började tänka om David levde och följde röken och mötte David. Hon grät och David frågade
– Vad har hänt?
– Morfar är död!
David började också gråta. Vad ska vi göra jag har bara lite mat men vi har också ett fiskespö. Jag har en mobil men har inte signal. Kan jag få en liten bit macka? Frågade Lisa. Ja visst. Hon åt sakta men hon fick nästan inte i en tugga. David var bara 12 år gammal och Lisa var bara 9 år gammal. David var expert på att bygga saker, han har till och med en trä koja som han byggde själv. David började bygga på en trä koja för att skydda mot regn och vågor han hade tre filtar han tog ett för att få sol skydd när dom vaknade.
Dom hade bara en kniv, en tändsticksask, tre filtar, lite mat, en mobil och en liten cd-spelare för lite underhållning. Dom hade bara några batterier kvar.
Dagar gick men ingen hittade dom.
Efter 6 dagar började David undra om dom inte kommer hem eller ingen hittar dom så kommer dom dö tidigt. Lisa lyssnade på lite musik och David försöker se efter bananer eller olika frukter. Lisa gick ut ur trä kojan och hittade en kikare vid kanten av stranden.
– David! Kom hit! Ropade Lisa.
David sprang dit och tittade. Det stod någonting på kikaren.
Han läste: 'Leva långt är dystert, men leva kort kan man inte nå så långt.”
Lisa såg att David fick en ide. Hon sa:
– Vad lyder din plan?
Han sa: Va! Hur visste du det?
– Det ser man på din min.
Lisa gick in i kojan och skulle ta något och äta, men det var tomt.
– VAR ÄR MATEN? Skrek Lisa.
David sprang dit och sa:
– Vem tog det?
– Jag vet inte?
David sprang in i skogen och började leta efter mat det tog minst 3 timmar och hitta lite mat.
Natten närmade sig och Lisa och David gick och legade sig.
Nästa dag vaknade David och tittade ut och så att brasan hade slocknat hann tittade ut och såg en tiger som sov utanför. Han blev rädd och föll bak. Tigern vaknade och började komma närmare och la sig på Davids famn och somnade.
Han reste handen och försökte klappa men tigern lyfte huvudet och började slicka på hans ansikte. Lisa vaknade och började slika. Hon skrek tills hon blev blå. Men då såg hon att tigern inte var farlig. Tigern gick ut och gick in i skogen. Lisa kände sig tryggare men hon var fortfarande rädd. David gick till andra sidan av skogen och letade efter saker. Han hittade lite plankor av båten som dom kunde använda.
David gick tillbaka och lämnade plankorna utanför. Han tittade upp mot himlen och såg att en storm var på väg. Dom tog sina grejer och sprang djupare in i skogen. Det blev över svämning i havet så att trä kojan hade rasat samman.
Lisa vaknade upp nästa dag och såg tigern igen och gick fram till den.
Den började skick i ansiktet och var på glatt humör.
David vaknade och gick ut och klappade tigern.
Tigern gick in i skogen igen. David såg en orm och stod stilla. Han väntade till ormen skulle sticka, men ormen högg till honom i foten och han föll om kull. Lisa sprang och rev av en bit av täcket och lindrade runt foten. Lisa sade:
– Kan inte vi bli räddade snart vi är i fara!
En man dök upp bak dem och börja prata.
- Sta radi ti onde!
Lisa sprang men det blev försent. Mannen tog Lisa och David också.
Dom vaknade och satt vid andra människor.
En man frågade:
- How are you? (Engelska för 'Hur mår du?')
En kvinna sa:
– Kako si? (Serbiska för 'Hur mår du?')
och en man sa:
- Hur mår du?
David sa:
- Ja. Det går bra.
Mannen sa:
- Oni so okej!
- They are allright!
Dom var också några fångar på den här ön.
– Var är vi? frågade David.
– Vi är utanför Sydamerikas västra kust.
David undrade hur dom skulle ta sig hem.
De hade en plan.
Dom håller på att bygga en flotte men de hittar inte något rep.
David fick en ide.
Har du provat göra av trädbark?
Mannen var chockad att David kunde vara så påhittig.
David frågade vad mannen hette.
- George men ingentingen Norman.
Plötsligt kom tigern upp och kom nära George.
Var inte rädd för Tyke han är kellig.
Jag vet han hälsade på idag. Tyke hörde något och sprang iväg. George följde efter honom också David följde med efter haltande.
Tyke hittade en död människa vid stranden. Det såg ut som deras mormor.
Lisa grät igen. David undrade hur det kan hända? Hon hade också ett stort märke på ryggen. David gick tillbaka till lägret och började knyta ihop rep, Lisa lyssnade på lite musik och mannen klappade Tyke. Dom andra somnade. David såg på deras matförråd. Dom mackorna var bekanta.
De hade tagit mackorna när dom somnade.
David fick nog han tog lite torrt träd och gick till stranden och tog en tändsticka och tände eld. Nästa dag vaknade David och hörde en båt komma. Han väckte alla och börja hoppa, vinka och vråla men ingen hörde dom.
Båten seglade vidare utan dom. David kunde inte röra sig. Det sved som mest i benet och föll om kull. Lisa sprang till honom och frågade hur han mår?
Mannen sa: Det måste vara en tigerorm.
Det var det trettonde dagen dom var där och dom har gjort klart flottan och tog ut den i vattnet. Nu behöver dom bara fixa mat och ge sig av. Alla hittade minst 3 kg frukt var. Nästa dag tog dom ut flottan och började paddla ut i det ändlösa havet och seglade mot Sydamerika. Tyke var med. Stormen var på väg hit igen. David tog sin kompass och visade var dom skulle. Efter några timmar fick han signal på mobilen och försökte ringa polisen men det gick inte. Han provade igen. Han hörde:
- Bip... bip... Hallo.
- Hallo! Kan du höra mig?
– Ja. tydligt.
– Vi sitter på en flotte och behöver en båt hit! snälla!
– Vi är vid Sydamerikas västra kust.
– Vi ska komma så snabbt vi kan.
David stod upp och letade efter båten.
David halkade på en planka och föll i vattnet.
Lisa blev förskräckt hon skrek så mycket hon kunde.
Lisa knuffade en planka ut i vattnet.
David tog grepp om plankan. Han simmade mot flotten så fort han kunde. Lisa och George tog tag i Davids hand.
De drog upp David i flotten. De satt där i timmar och till slut hittade polisen dem och fick komma hem igen.

Slut Skrivet av Ivan Roksandic

Skriven av: Ivan Stefan Roksandic

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren