Publicerat
Kategori: Novell

Flaggkocken / 5

Flaggkocken / 5

Styrmannen vände sig om i den lilla tamburen och steg in genom dörren som ledde in till manskapsmässen. Det var en stor rymlig mäss med färgranna tavlor på skotten. Utmed babordsidan löpte en lång soffa som var klädd i något rött galonliknande material. Framför soffan var borden fastbultade i durken. På andra sidan av varje bord var fanns det tre svängbara stolar. Också de var fastgjorda i durken. På mässens motsatta sida fanns ett fyrmannabord, där hade 'kopralerna' sin matplats.
' Kopralerna ' var Båsen, timmerman, svarvaren och elektrikern. Akter om korpralbordet fanns ytterligare ett bord fastbultat i durken. Där brukade extra reperationsfolk sitta, när de följde med för något arbete, en resa. Akterut i mässen, på babordssidan, mitt emot skanskalles pentry hade kökspersonalen sitt eget sexmannabord. Där åt de bägge kockarna, skans - och officerskallarna, hökarehalvan och om det fanns någon mönstrad, hyttstädaren som brukade kallas ' hyttoscar.'
Längst akterut i manskapsmässen fanns en dörr som ledde ut till poopdäck.

Tredje styrman såg på tavlorna på skotten. Han visste att speciellt maskinfolket retade sig på ett av motiven.Tavlan föreställde ett gäng motormän som höll på med en kannhalning. Tavlan var mycket skickligt målad. Konstnären hade verkligen fått fram alla kannhalningens skitiga vedermödor. De oljiga, svettiga motormännen runt om den till hälften uppdragna kolven. De blänkande kedjorna och lyftdonen, tatuerade armar med spända, svällande muskler, svettraggar runt seniga halsar och solstrålar som sken ner genom skylighten. Motorman masen, en liten skinntorr, senig gubbe slutade aldrig att reta sig på tavlan. ' Det var ju alldeles åt helvete, menade han, att man inte ens i mässen skulle få vara i fred utan att bli påmind om alla jävla kannhalningar.' Fanskapet stämmer ju inte ens, tyckte han och fann alla möjliga fel på tavlan. Till sist hade hela maskingänget enats om att det var en riktigt dålig tavla. Jag tror min själ jag förstår dem tänkte trean, när han sneddade genom mässen.

Nere i frysen, var den stelfrusne kocken nu helt paralyserad av skräck och ibland skrek han osammanhängande rakt ut i luften. Med en trätrall hade han slagit stora hål i dörrplåten och manöverspaken hade böjt sig inåt. Emellanåt blev han sömnig och paniken liksom försvann, men bara för att i nästa ögonblick återkomma, som en isblå, obeveklig smärta i magen...

Poopdäck = däcket närmast sjön, längst akterut
Båsen,eg.Båtsman = däcksmanskapets förman
Kanna = kolv
Kannhalning = att dra upp kolven ur cylindern
Svettragg = en svettrasa som eldarna hade runt halsen,används ännu.
Skylight = ett fönster eller en lucka, längst upp i mask.rummet.

Skriven av: Boris Söderberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren