Publicerat
Kategori: Novell

Flaggkocken / 8

Flaggkocken / 8

Sakta, nästan omärkligt hade en lågmäld gemytlig stämning infunnit sig, i den trånga men trivsamma hytten. Gnisten och hökarn hade flyttat över till de andra. Där satt de nu alla, tätt tillsammans runt det lilla bordet som var belamrat med flaskor, glas och överfyllda askfat. Röken från cigaretterna drog sakta ut genom de två öppna ventilerna och det mullrade doft från den stora dieseln strax under dem. Endast lamporna ovanför kockens koj och på skottet bakom soffan var tända och det dunkla, gula ljuset kastade svaga skuggor runt om i hytten.

De tre befälen, alla befarna och erfarna män och de yngre, nybörjarna, såg ut att trivas bra tillsammans. De yngres blyghet inför befälen hade efter hand försvunnit och alla deltog de nu i det lågmälda samtalet om det som hänt. Hökaren berättade kort om en liknande händelse i en annan båt. Den ena historien gav den andra och gnisten hade till allas förvåning visat sig vara en riktigt god historieberättare. Han hade fått alla därinne i hytten att lyssna till en lustig historia som han varit med om i sin ungdom...

' Tidigt en morgon började han, hade han varit på hemväg över ett fält. När han gått där på fältet i morgondimman hade han plötsligt känt något varmt och fuktigt som liksom hade blåst upp i nacken på honom. Han hade blivit rädd och inte viljat vända sig om. I stället hade han ökat på takten över det morgondimmiga fältet. Men så fort som han stannat igen så hade der varma flåsandet kommit tillbaka mot nacken.

Rejält uppskakad hade han till slut börjat springa och han hade inte stannat förrän han kommit fram till en ödestuga. Väl inne i stugan, andfådd och uppskakad försökte han lugna ner sig. Plötsligt hade det bultat hårt på dörren och darrig i benen och obehaglig till mods hade han öppnat dörren på glänt. Utanför stod det en stor häst.
Hästen såg på honom med stora bruna ögon och kärvänligt hade han pustat sin varma andedräkt rakt i ansiktet på honom.'

Alla tyckte att det var en bra historia och hökaren såg fundersamt på gnisten och mumlade något om dolda talanger. Gnisten själv verkade en aning generad när han bjöd laget runt på det som var kvar i whiskyflaskan.

Man kommenterade gnistens historia och kom i håg andra mystiska händelser som till slut ändå fått sin förklaring. ' Men tänk om hästen aldrig hade kommit fram till dörren ' funderade hökaren högt, då hade det ju forfarande varit en gåta.

Nattens huvudperson, den stolte, före detta stelfrusne mästerkocken från Cartagena hade till slut somnat. Lakan och filtar täckte den nu upptinade kocken och endast det bleka ansiktet med sin svarta skäggstubb syntes ovanför lakanen i det avskärmade gula ljuset i från kojlampan.

Tredje styrman mådde bra i sin bekväma fåtölj. Han var i god form och ölen hade suttit fint. Han fimpade sin cigarett i rederiaskfatet och harklade sig. ' Jag tycker, sa han, och såg på de andra, att det är på sin plats att vi uppmärksammar och betänker dessa nu utdruckna ölflaskors stora betydelse, ( han pekade på alla de tomma flaskorna på bordet)för detta nattliga dramas lyckliga utgång.' Han fortsatte: ' Därför föreslår jag, innan vi häller i oss de sista dropparna att vi alla utbringar ett fyrfaldigt leve för desamma.' Alla höll med om det och högtidlligt skålades och hurrades det.

Tredje styrman var nu i kanonform. Han viftade med handen. ' På tal om öl sa han, så träffade jag en gång i Hamburg en gammal eldare. Eldaren var törstig och utan pengar så jag tog med honom till en ölstuga. Efter ett tag tinade den gamle upp och han berättade en festlig historia för mig, på tal om öl alltså. Eldaren svor på att det han skulle berätta var alldeles sant. ' Det är sant sa han, det stod i tidningarna och det snackades om det, i båtarna.' Det handlade om en man som hade jobbat som bryggeriarbetare på ett välkänt bryggeri i Altona. ' Det hände i fastan ' sa eldaren år 1894. På det stora bryggeriet försvann en arbetare spårlöst. Man letade länge efter honom utan resultat. Men, när man en tid därefter skulle göra rent i ett av de jättestora bryggerikaren hittade man honom i botten på karet. Han hade drunknat i öl...'

Den ena historien följde på den andra. Timmarna rann iväg, det hade blivit sent.Så smått började man tänka på att törna in. Tredje styrman reste sig upp från sin bekväma fåtölj. Han gick fram till den sovande kocken, såg på det blåskäggiga ansiktet som stack fram under filtarna och tänkte: ' Nu har du varit med om något kocken som du aldrig kommer att glömma, aldrig någonsin.' Sedan vände sig styrmannen om, sa godnatt till de andra och försvann ut i styrbordsgången...

Skriven av: Boris Söderberg

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren