Publicerat
Kategori: Novell

För den jag är

'' Jag vill göra en ändring, '' sa jag till min bästa kompis Manda Kron, '' alla tittar på mig och tänker loser, jag har aldrig smink på mig och jag är urtöntig. Jag är den minst populära tjejen i hela skolan och jag insåg det precis nu. ''
'' Det är inte sant, '' sa Manda. '' Jackob är kär i dig. Och du har fem bästisar, och alla tjejer i klassen tycker om dig och alla killar tycker du är snäll och trevlig. ''
'' Mm, '' sa jag med en suck. '' Men töntig och opopulär, fattar du inte att jag inte känner mig lycklig? Nästa vecka kommer min kusin Emma hit och hon är typ populärast alltså. Hon är en fjortis. Jag ska be henne förändra mig och vi har hela sommaren på oss. ''
Manda såg förskräckt på mig och jag undrade vad det tog åt henne. Det skulle ju bli ett bättre jag, någon som alla ville vara med och som alla såg upp till också.
'' Jag antar att om det är det som gör dig lycklig så låt gå för det. Jag stöder dig vad du än väljer, Jessica. ''
Jag nickade och suckade igen. Jag hoppades verkligen Emma skulle kunna hjälpa mig, jag behövde det verkligen!

NU:
'' Emma! VAFAN VÄNTAR DU PÅ?!! DEN HÄR JÄÄVLA BUSSEN STÅR TYP HÄR UTANFÖR ASSÅ DU FÅR SKYNDA PÅ DIG IDIOT! ''
'' Kommer, daa, '' mumlade Emma sömnigt och tog sin väska. Sedan gick hon slött till dörren och fram till mig.
Jag himlade mig och öppnade dörren och stormade ut.
Att Emma alltid skulle hålla på.
Det var första dagen av skolan efter en lång underbar sommarlov och nu skulle den stora dagen inträffa. Jag visste att jag såg perfekt ut. Jag hade lärt mig sminkens konst under sommaren, och kläderna var ursnygga.
Brunkräm och massor av mascara, liquid eyeliner, vitt innanför ögonen och så massor med idomin på läpparna så dem såg väldigt vita ut. Typ.
Jag kunde inte ens minnas mig själv så som jag var förra året, hon var en person jag inte ens ville komma ihåg. Jag var den jag var just nu och jag behövde ingen annan.
Emma och jag steg in i bussen och busschauffören tittade irriterat på oss.
'' Men vad skulle vi göra åt saken liksom? '' fräste jag, '' Emma försov ju sig, daa! ''
Jag och Emma satte oss längst bak i bussen.
'' Gubbjävel, '' sa jag till Emma, och hon suckade.
Mitt hår var rufsigt och alldeles nerspray med hårspray. Jag hade tuperat det så att en del av håret fortfarande var rakt. Jag tittade nervöst på Emma.
'' Tror du jag kommer klara det? ''
Emma himlade sig.
'' Daa, '' sa hon till svar.

När jag kom in i skolgården gick jag raka vägen fram till Manda. Hon bor så nära skolan att hon inte tar bussen.
Hon spärrade upp ögonen när hon såg mig.
Hon tänkte på mitt gamla jag med de töntiga glasögonen och kläderna och det sminkfria ansiktet och det osäkra kroppsspråket. Nu var min hållning stolt, ansiktet fullt med klet och jag hade på mig ett par ljusa jeansleggins och en rosa tunika samt en grå kofta över och en skinnväska. Jag hade sprayat mig full av min favoritparfym DATE så att det säkert skulle dofta om mig när nån kramade om mig.
Manda kramade om mig, hon verkade helt förundrad över min förändring.
'' Å, jag har inte sett dig på hela sommaren, '' sa hon med ett leende, '' du överdrev minsann inte. Fjortisar. ''
Hon blinkade och tittade på Emmas blonda rufsiga hår, mörka jeansleggins och rosa tunika med en svart kofta över. Emma stod och tittade likgiltigt och uttråkat på oss.
'' Du ser jättefin ut, '' lovade Manda.
Jag log mot henne.
'' Tack,du med, '' sa jag. Fast så tittade jag på henne ännu en gång.
Hon hade skaffat lugg, håret var alldeles rakt och låg platt. Hon hade en vanlig orange tröja på sig och mjukisbyxor och det enda smink hon hade var lite puder och mascara.
Jag rynkade pannan, Manda såg undrande och lite nervöst på mig så jag skakade på huvudet och så gick vi därifrån med Emma i släptåg. Hon tuggade på hubbabubba.
'' Jag är Emma, '' sa hon släpigt.
'' Hej Emma, '' hälsade Manda glatt. '' Amanda heter jag, alla kallar mig Manda. ''
'' Vilka alla? '' fnittrade Emma. Det lät nedlåtande i mina öron, och hon tittade nedlåtande på Manda.
När Manda sedan besvärat såg bort viskade Emma i mitt öra:
'' Du måsta nog skaffa nya vänner, Jess, '' sa hon.
Jag såg chockat på henne och bestämde mig sedan för att ignorera henne.

Gympan var hemsk. Det var en massa skrik i omklädningsrummen och allting och det var massor med folk jag inte kände, för det hade ju kommit nya till sjuan. Det värsta var att alla andra verkade känna dem nya, till och med Emma! Och Manda, och Mandas kompisar var riktigt trevliga men jag såg en bit av mig själv i alla dem vilket fick mig att vilja undvika dem.
Emma dansade fram till mig med sina kompisar.
'' Du Jessie! '' sa hon med ett glatt skratt. '' Här är mina kompisar Anna och Julia! ''
'' H-hej, '' stammade jag och kände hur jag rodnade.
Emma log besvärat och väste sedan i mitt öra:
'' Kom ihåg att va en fjortis, kaxa lite! ''
Jag fick genast tillbaka min stolta hållning och granskade dem med samma nedlåtande blick som Emma granskat Manda, sedan log jag mot dem.
'' Jag heter Jessica, '' sa jag släpigt.
Jag var med Emma, Anna och Julia hela dagen. Jag gillade dem jättemycket och vi hade så roligt så jag glömde bort Manda. Fast det gjorde ingenting, för hon hände ändå bara med Diane och Wilhelmina.
'' Asså guud vad skolan är trist, '' sa Julia, den mest fjortisaktiga av henne och Anna. '' Det ända roliga är rasterna. ''
Emma log mot henne. Jag också, och så fick jag en idé.
'' Mm, eller hur?! Asså vi borde typ fixa fest liksom! ''
Julia och Anna såg på mig, verkade helt förtjusta.
'' Ja! Va kul! '' sa Anna. '' Är erat hus stort? ''
'' Vi ska festa! '' ropade Julia så att alla hörde. '' Hörni det är fest hemma hos Emma och Jessica i helgen! ''
Alla kollade förvånat på mig, i alla fall dem från min gamla klass.
Hur kan tönten Jessica ha en fest dit Anna och Julia vill komma? tänkte de säkert.
Dem känner inte mitt nya jag, tänkte jag glatt.
Vendela och Jasmin kom fram till mig, de var två av de populäraste tjejerna i min gamla klass. Dem hade två kompisar med sig, en var blond som Emma och Julia och den andra bar brunett som jag och Anna.
'' Ahmeh kolla! äre inte pluggisen Jessie? Va har hänt med de supersnygga glasögonen, loser? ''
Jag tittade ner och sedan osäkert på Emma.
'' Öö... Jag har kontaktlinser liksom, '' sa jag och gungade lite med kroppen. '' Och jag är ingen loser. ''
Vendela och Jasmin skrattade.
'' Jo, men vad har du i ansiktet, fyfan va äckligt! ''
Emma kom fram till mig, hon såg tuff och kaxig ut och visade lite av sin mage för dem i en lite kortare vit topp.
'' Och vem fan är du, fjolla? '' fräste hon. '' Hur fan ser du ut i spegeln du är så jävla ful! ''
Emma vände sig om tittade ursinnigt på mig.
'' Bitcha emot dem, '' fräste hon. '' Var en bitch! ''
Jag tappade nästan hakan.
Men så nickade jag och kom fram med tuffa steg till Vendela och Jasmin.
'' Ursäkta? Du borde kolla på dig själv, jävla tönt, '' sa jag till Vendela, '' du och Mimi och Jas bara springer efter killar och hoppas att dem vill ha er så att ni kan bli populära men herregud va billiga ni e liksom ingen av dem där killarna vill ens ha er typ, face it liksom daa! ''
Vendela tappade hakan.
'' Och vaddå, dem vill ha dig eller ? '' snäste hon.
'' Ingen aning, '' skrattade jag. '' Whatever liksom, jag bryr mig inte men du blev ju helt förstörd när Jontte inte ville ha dig liksom palla prata med dig. ''
Så vände jag henne och Jasmin ryggen.
Vendela sade något men jag hörde inte något. Det lät som ''jävla loser'' eller nåt, men jag såg mig inte om.
'' Prata tillbaks när jag pratar med dig! '' ropade hon.
Jag gjorde inte som hon sa och när hon och Jasmin hade gått kom hennes vänner fram till oss.
'' Hej, jag heter Emilia, '' sa den blonda och log.
'' Therese, '' sa brunetten och log.
Dem tittade på varandra och sedan på mig och Emma.
'' Så.. Har ni fest i helgen eller? ''
Jag var så arg så jag lät inte Emma sköta snackandet, som jag hade lovat lite tidigare den dagen, jag slängde bara ut mig ganska tufft och kaxigt:
'' Beror på. ''
'' Vadå ? '' sa Emilia nervöst.
'' Beror på, är ni kompis med dem där fjollorna eller ?`! ''
Emilia såg nervöst på Therese men Therese himlade sig.
'' VAR kompisar? Vi kände ju inte ens dem dem är ju bara fjollor liksom, klart vi inte är kompis med dem liksom daa! ''
Jag lot mot henne, kände mig genast vänliga inställt.
'' Bra, då är det fest i helgen då, '' sa jag och log mätt mot dem. Dem såg på mig och log sedan förtjust.
'' Okej, '' sa Emilia. '' Så är du typ populärast i skolan eller? ''
'' Aa, det är hon, '' sa Emma innan jag hann svara.
Emilia log mot mig.
'' Okej... Ska jag ge mitt telefonnummer eller? ''

Veckan gick bra, månaden gick bra.
Jag gick omkring i skolan som om jag var drottning, tittade ner på alla, kaxade och betedde mig som en bitch. Jag fick tre nya vänner: Jenna, Christine och Jossan.
Jenna och Jossan blonda, Christine brunett.
Jag skulle ha en till fest hemma hos mig så jag gick hem tidigt och då kom första meddelandet. Från någon som kallade sig Tessan:

'' Du är så jävla patetisk, tror du du är cool eller ? ''

Jag skrev tillbaks:

'' Vem är du ? ''

Jag fick svar inom kort:

'' Tessan, daa... Herregud du är ju blåst. ''

'' Vad vill du ? ''

'' Jag vill säga åt dig att sluta bete dig som om du äger hela skolan, du kollar ner på folk och tror att du är så cool! ''

'' Dissar du mig eller? ''

'' Haha :D aa de klart jag gör vafan precis som alla andra i hela skolan som pratar om dig bakom din rygg, tycker du det är smart att komma till en ny skola och se ner på alla på första dagen och ha en massa skit i ansiktet och låtsas att du är nån du inte är. Du är ju elak mot alla, och mina kompisar säger att du tittar snett på dem. Gör du det igen så åker du på stryk. Vendela, Jasmin och Mimi berätta vem du var förra året, du har ju inte råd att vara elak mot nån eller titta ner på någon, idiot! ''

'' Dissar dem mig för att jag ser ner på dem ? lol, get a life. ''

'' Alla hatar dig i skolan men palla asså om du inte vill ha hjälp så får du ingen hjälp liksom hallåå daa skit i det då bara så du vet så åker du på stryk! Jävla idiot! Jag ska säga till alla vem du är! ''

Jag blev nervös.
Den dagen var jag med Emilia och jag frågade vem Tessan var.
Emilia log.
'' Det vet du väl ? '' sa hon. '' Alla populära känner Tessan, hon är jättegullig! ''
Jag såg mig missnöjt omkring och suckade. Jaha, Emilia kände Tessan och Tessan kände gamla jag och hon skulle berätta för alla. Jag undrade vad som skulle hända... Emilia och dem var ju bara med mig för att jag gett dem intryck av att vara drottning. Det hade varit ett svårt jobb och krävt en hel del av mig och jag hade stressat mycket. Jag hade förlorat några av mina gamla vänner och trots att jag hade många nya saknade jag dem så det sved.

Tessan spred sanningen i hela skolan och snart var jag ensam igen. Emma hängde med mig men hon blev inte mobbad alls, det var bara mig alla avskydde och jag undrade varför.
Emilia pratade aldrig med mig i skolan, bara på msn där ingen kunde se. Jag hade inga kompisar, Anna var den enda som ens sa hej till mig i skolan och jag skämdes för mycket för att gå till mina gamla kompisar.
Jag hade ju sett ner på dem, tyckt att jag var så mycket bättre och nu var jag ensam. Emma avskydde att vara med mig men hon var tvungen eftersom hon var min kusin, men jag slutade prata med henne och till slut tröttnade hon också och jag föll i depression. En dag skrek hon åt mig, en annan grät hon:
'' Bry dig inte om vad dem säger! Va bara den du ville vara Jessie! Guuud, sowat alla hatar dig, vem bryr sig egentligen? Du kan få dina gamla vänner tillbaka och allting blir som vanligt med en coolare version av gamla du. ''
Jag skakade på huvudet.
'' Allting är bara hemskt, Emma. Jag vill dö. ''
Emma skakade otåligt på huvudet.
'' Om två år går vi på nian och så är det vår tur att mobbas, det blir bara bättre med åren jag lovar dig det! ''
En dag sa jag hej till Manda i skolan och jag fick ett kyligt svar tillbaka.
'' Jaså, nu är hon vår kompis igen när ingen annan vill det. ''
Jag visste att dem hade rätt och jag insåg hur dum jag hade varit, låtsats vara någon jag inte var, sett ner på alla som gått förbi fast jag inte var bättre än dem, fast alla var lika mycket värda.

En dag kom jag hem och Emma satt vid matbordet tillsammans med Emilia och Manda.
Jag tvärstannade när jag såg dem och slog ner blicken och kämpade mot tårarna.
'' Hej Jessica. '' sa Manda.
'' Hej Jessica, '' upprepade Emilia.
'' Jessica, '' sa Emma med en nick.
Då började jag gråta och alla tre kom fram till mig.
'' Jag hatar hatar hatar mig själv! Förlåt för att jag gjorde som jag gjorde jag tror att det blev för mycket och jag tappade kontrollen. Förlåt. '''
'' Det är okej, '' sa Emilia och log. '' Jag blev förskräckt när jag hörde att du var mobbad och jag ville verkligen inte vara din kompis men sanningen ... jag tyckte om dig och allvarligt så är det många också som tycker om dig. Visst du verkar bitchig och nedlåtande men bara för människor som inte känner dig. ''
'' Jag vet att du är dum så jag förlåter dig också, '' sa Manda glatt. '' Bara du inte glömmer igen vem du är och aldrig upprepar samma misstag. ''
Jag nickade och såg dystert ut genom fönstret.
'' Mitt liv i skolan är förstört, jag orkar inte ta allt. ''
Emma suckade, Emilia skakade på huvudet och Manda log.
'' Vi kan i alla fall vara kompisar, '' sa Emilia. ' Gör fler, var stark och försvara dig själv men inte bitchigt, bara lite kaxigt ifall det behövs. Det är bara två år och så är vi på nian. Du kan ta dig igenom det här, vi kan alla göra det tillsammans. ''
Jag log mot henne och nickade och kramade henne.
'' Okej, '' sa jag med en suck. '' Jag ska försöka, nu vet jag i alla fall vem jag kan lita på... Det kommer inte bli lätt men ni har rätt, jag kan göra det här. ''
Och för första gången på flera veckor kände jag mig av någon outgrundlig anledning lyckligt. Hemskt, hemskt lycklig?

Är jag konstig eller ?? :S :D

Skriven av: TamaraM

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren