Publicerat
Kategori: Novell

Förnöjd eller för nöjd?

”Ring nu: 0200 583 583 och beställ idag så får du denna fantastiska superstyler för endast 599kr!”

TV-shop som rullat bryts för reklam efter att Gunilla – en inte alltför dum hårfrisörska, i en inte alltför stor stad blivit förtrollad av de välpolerade onödighetsprylarna i TV-shop träsket. I denna trygga värld bland hemmagym, cellulitkrämer och silverputs har hon låtit sig vaggas in efter dagens arbete. I Ellossoffans mjuka plysch vilar hon slumrandes i väntan på den kommande frälsningen: ”Temptation island.” Bilder av de singeltjejer hon aldrig blev och de singelkillar hon aldrig fick kommer snart att - i sin oretuscherade skönhet - fladdra förbi, väl inbäddade i en tropisk grönska som skvallrar om spänning på sydligare breddgrader. Själv har hon inte varit utomlands än, om man inte räknar med hennes och Mats smekmånad till Åland -93. Men någon gång ska hon – när hon har råd, när radhuset är avbetalat och söndags servisen komplett. För vad skulle grannarna tro, om hon bara tog och stack, packade en ryggsäck med det allra nödvändigaste, lämnade salongen, Mats och lille Erik för en resa till något helt okänt? Gunilla tänker på deras granne, fru Törnlund och hennes gliriga kommentarer om deras inte allt lika välskötta trädgård. (Som till mestadels bestod av en gräsplätt men som Törnlunds ändå skickligt omvandlat till en mini-gröna-rum trädgård). Deras ständiga tävlan om gardinuppsättningar – Så förvånad hon skulle bli! Gunilla log för sig själv där hon låg. Sen grips hon av en liten panik, för det hade gått tre veckor nu och det var dags att bjuda tillbaka familjen Törnlund på ännu en hej-vi-är-perfekta-oj-vad-stelt-det-blev-fram-med-vinet- middag. Gunilla mådde dåligt av blotta tanken på ännu en sån, hur många gånger hade hon inte kallpratat med fruar som henne med har-du-hört fraser som: ”Att Anderssons son är homosexuell”, ”Att de har ett nytt pass på träningslokalen” eller ”Att de har en tiokronorskorg på ICA”?! Hur middagarna alltid slutade med det rödvinsdjupsnack som hon redan tröttnat på vid 25. Gunilla längtade ut; hon skrek i sin perfekta lilla vardag som var lika inrutad som ett kollegieblock. Tankarna maler men när reklamen tar vid på TV gör sig tröttheten efter kvällens aerobicpass påmind och hon sjunker in i en drömfylld soffsömn.

”Gissa vad jag köpt med mig!” Mats kraftiga arbetarröst skar genom hennes drömmar och huvud likt en skalpell och hon vaknar till. Man kunde lätt höra på hans röst att han var byggarbetare från norr så som han tog i. ”Nå´t trevligt tills ikväll.” Fortsätter han. Gunilla sätter sig långsamt upp och hennes entusiasm är inte alltför stor, när Mats köpte något trevligt bestod det oftast av öl med tillhörande pilsnerkorv, som förutom smaken dessutom innehöll alldeles för mycket fett. Hon vrider huvudet över soffkanten och tittar ut mot köket. Där står, inte helt oväntat, en back Spendrups och ett paket pilsnerkorv i en plastkasse på golvet. Om hon inte var van vid det här laget hade hon klagat och gnabbats på om att sushi både var godare och nyttigare men hon mumlar bara ”Mm så trevligt”. Mats fortsätter: ”Ja hyr´d film också, Hannibal, ja du vet´n fortsättar´n till e´ndär lammen tystnar. De säg den ska va bra”

Gunillas och Mats ”uteliv” bestod sedan Eriks födsel 1999 av att kolla på hyrfilm från ett närlivs strax intill. Varje fredag och lördagskväll. Gunilla tror att de sett hela romantiska filmhyllan, vilket blev tvunget för att Erik som spädbarn någonsin skulle somna. Filmtittandet fortsatte tills det att Erik var två och vid det laget hade det blivit en vana. En vana som nu var ovana. För trots att Erik nu inte alls hade några svårigheter att sova så minns hon inte senaste gången de gått ut tillsammans, bara de två. Och ikväll skulle de se på Hannibal, trots att Erik säkert sov djupt och tryggt hos mormor ett kvarter bort.

Micron brummar i köket, så högt att hon kan höra det genom väggarna in till toa. Mats gör förmodligen piroger, sådana där Gorbys, det gör han jämt. Han tycker lustigt nog att det är gott! Nuförtiden kommer Gunilla ofta på sig själv med att se på allting utifrån, som på film, vem Mats är och vad han gör. Studerar hans beteende som en psykiatriker. Kanske har hon bara sett för mycket film, men hon känner sig inte längre som en naturlig del i hans liv, trots att hon älskar honom. Hon känner sig inte som den flicka hon var när de träffades i gymnasiet, den smala och lite galna brunetten som kunde ligga och bara gosa i timmar. Gunilla spolar toaletten och sänker det nya barnsäkra toalocket som de köpt på Jysk för 49:50. Tvättar händerna. Väjer för spegeln, det gör hon ofta nu. Känner sig glåmig och tjock; gammal. 36 år! Hon undrar var sjutton åren har stuvats ner och försvunnit i för hopkok av radhus och barn och en man som äter Gorbys.

Nej, imorgon ska hon ta tag i sitt liv. Imorgon. Då tar hon en buss ner till Arlanda, nästa flyg till Paris! Erik kan gott bo hos mormor och Mats äta sina pilsnerkorvar ensam framför sporten. Gymnasiefranskan fungerar säkert fortfarande. Hon föreställer sig själv på ett soligt café med croissanter, café au lait och le Journal i handen. Så skandinaviskt självständig och fri, oemotståndlig i alla retrotrendiga Fransmäns ögon.

Imorgon… tänker hon drömmandes. Men verkligheten tränger sig på. Shit, imorgon ska jag ju på Tupperware party, sen ska jag gå ut och gå med grannfruarna vid fem och klippa Guns barn däremellan. Sen har jag bokat solariet klockan åtta. Å sen är det ju Temptation island special klockan nio…

Drömmen om Paris har snart fått ge plats i Gunillas sinne för en massa andra saker som hör en 36 årig, inte alltför dum hårfrisörska, i en inte alltför stor stad - till. Radhusets väggar känns plötsligt trygga, som ett skal mot världens okända och hon sjunker ner i den plyschiga Ellossoffan och tittar förnöjt på filmen Mats hyrt, samtidigt som hon sträcker sig efter en fettfylld, blodröd pilsnerkorv.

Skriven av: Lydiah Wålsten-Bodén

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren