Publicerat
Kategori: Novell

Första gången

Första gången

Hon står framför en spegel, skrattar och ler, men betyder det att hon är lycklig? Hon är så osäker på sig själv att hon skulle göra nästan vad som helst för att få vad hon ger, den delen av henne som ingen tycks ta på allvar. Den delen som verkligen är unik. Det hon vill ha är egentligen självklara rättigheter, som hon skulle uttrycka det – självklara behov. Trygghet, kärlek och närhet. Självklart blir allt fel. Många misstag, killar, vänner och svek men framför allt smärta. För att göra ett djupdyk i hennes liv behövs inga ord för att sammanfatta allt. Hon har letat länge och funnit det hon sökt i honom. Men innan han kom in i bilden, många andra som hon bara använt sig av för att dämpa ensamheten hon har inom sig. Skillnaden mellan dem och HONOM är att han verkligen ser henne som den hon är, får henne att må bra, de känner knappt varandra ändå ser han igenom hennes ”starka” yta och får fram den sidan av henne som skrämmer mest. Hon gör allt för att dölja den men han ser. Alla har vi tunga kors att bära, hennes blir lätt som en fjäder i hans närhet. När hon har något att säga honom, tappar hon talförmågan. Hon vet vad hon vill ha sagt och gjort men ändå blir allt tvärtom. Deras relation till varandra är egentligen ganska okomplicerad , men inte för henne. Det hon vill ha är närheten, kärleken och ömheten- men hon ångrar inget. Hon gör så fel. Hon måste lära sig att man inte får det genom att börja med slutet. Då blir allt fel. Men hon är så rädd, vem vill lära känna en person utan självförtroende, utan det som krävs för att ha en personlighet? Hon är ju nästan tom, hon bara är. Hon är så förälskad i honom att han aldrig skulle förstå vad han gör med hennes inre. Allt exploderar och kaos uppstår - ALLT inom henne snurrar. Hjärtat slår så hårt i henne att hon är beredd på att ta emot det, som om det skulle hoppa ut ur bröstet. Hon känner sig så utlämnad. Vill han kan han bara ta det han vill ha och bara gå som alla andra har gjort. Men hon vill ha honom kvar, han är inte som alla andra. Hon är så svag för honom att det gör ont i henne varje gång hon tänker på honom. Han skulle aldrig förstå. Hon kan inte förklara. Det skulle låta fel.
Han vet egentligen redan om det hon känner, det är inte svårt att läsa hennes ögon. Han kan läsa henne som om hon vore en öppen bok. Det han vill är att hon ska må bra. Inte ta skada av sina handlingar, hitta sig själv. Vara nöjd med den hon är. Hon ska vara den hon vill. Han ger henne det stöd hon behöver. Han leder henne genom en labyrint som bara hon kan hitta ur om hon kämpar. Han vill hjälpa henne mot den livsstil hon söker, det enda han kräver är att hon ska ta ett steg i taget, välja väg, skynda långsamt. Han är hennes ljus i mörkret.
Han vill inte bara ta det han kan. Han skulle aldrig utnyttja henne på det sättet. Han vet att hon vet det också, innerst inne. Hennes osäkerhet beror på en sak. Han är inte den första som lyckats klura ut det men han är den första som försöker göra något åt saken- Hennes självförtroende, det existerar inte. Som man bäddar får man ligga, som det så fint heter. Om hon bäddar fint från och med nu kommer hon då även sova bra framöver?
Han öppnar hennes ögon. Hon, flickan som står framför spegeln, han vill få henne att skratta och le, få det att komma från hennes hjärta, få henne att vara lycklig på riktigt.
Hon ser på sin spegelbild. En ung flicka på gränsen till kvinna. Hon undrar vem det är. Hon vill ta reda på det. Hon måste, försöka duger inte, ordet får inte existera, hon måste kämpa. Hon sluter sakta sina ögon och tänker för sig själv ” När jag öppnar ögonen får jag ta mod till mig, jag måste försöka se på världen med nya ögon, som jag vore ett nyfiket litet barn. Glömma det som varit och gå vidare.”
Hon är rädd. Alla är barn i början, gör misstag gång på gång. Börjar i ett hörn och fortsätter mot nästa. Den finns inga genvägar. Hon räknar till tre, tänker på honom, öppnar ögonen och ler brett mot sin spegelbild. För första gången ser det verkligen ut som om hon skrattar och ler. Hon ser ut att vara lycklig….


Skriven av: Viktoria Nilsson Springare

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren