Publicerat
Kategori: Novell

Funderingar om äpplet

Funderingar om äpplet.

Äpplet är inte bara ett äpple det kan gemföras med en människas liv.
Olika äpplesorter symboliserar olika raser på jorden och alla har sina olika smaker och egenskaper. Alla äpplen har olika storlekar, vem är vem egentligen?

Blomman utvecklas till ett äpple som är en aning omoget, gröna utan känslor och förståelse. Äpplet växer och blir större men fortfarande omogna och ovetande i världen. Äpplet börja mogna och blir ljusröda, känslorna och livsglädjen väcks till liv. Äpplet blir illrött och lever de bästa dagarna i sitt liv, för vissa kommer denna tid tidigt men inte för alla. Men den kommer vi alla har våra bra tider och våra dåliga. Sedan blir äpplet brunt och tråkigt, det krymper ihop och frökärnan försämras. Sedan faller det ner i jorden och förmultnar.

Vissa äpplen blir gråa och tråkiga och ramlar ner från trädet, men tar ett annat äpple med sig i fallet. Där dem båda ligger och ruttnar långsamt. Vissa får sjukdomar och ruttnar långsamt på trädet. Men vissa av dem klara det med livet i behåll men får ärr i resten av livet. Vissa träd råkar ut för en olycka eller får en sjukdom och hela kolonin med äpple vittrar sakta men säkert bort till en säker död. Den kan vara långsam och plågsam men kan även gå på ett knyck.

Andra äpplen äts upp och dedicerar sina liv till högre makter. Men dem ruttnar aldrig enligt dem själv. Vissa äpplen följer med i vinden och försvinner iväg.
En del vägrar släppa taget och hänger med länge. En del äpplen släpper taget frivilligt för ingenting. Ibland väljer trädet att svika alla äpplen och släpper dem för att rädda livet på sig själv. En sak är säkert, alla är dem olika.
Vad är du för sorts äpple?


Max Victor Grym
16/12-06

Skriven av: max grym

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren