Publicerat
Kategori: Djur noveller

Gatuhunden benny

Kapitel 1 Benny föds till världen

Året är 2000talet och i stockholms gator vimlade det av gatuhundar. Stockholms stad hade 1000tals gatu hundar som ingen rådde om. På den här tiden är ungefär som idag. Det finns bilar och tåg bussar spårvagnar och nya morderna hus. Men en tik som hette Linny som var en labrador hona hade valpar i magen efter ha blivit parad med en annan labrador hane. Den hannen hette Louie men Louie finns inte så mycket med i den här historien. Men i allafall. Linny hade i allafall blivit parad av Louie och hade nu valpar i magen. I den här historien skall det handla om en gatuhund som hetter Benny som inte blivit född än han låg i Linnys mage. Men i allafall veckorna gick och Linnys mage blev mer och mer tung. Hon fick ligga ner mycket för att hon inte orkade att gå pga av sin tjocka mage. Sen kännde Linny att det började bli dags att föda sina valpar. Så hon gick till ett öde hus nånstans i stockholm där det fanns olika madrasser. I huset fanns också andra hundar men de höll sig borta från Linny eftersom hon morrade åt dom. Linny la sig ner på madrasserna och flämtade högt. Linny pressade så mycket hon kunde. Den första valpen kom ut med ögonen stängda. Den lilla valpen pep och gnydde. Linny som hade legat med sitt huvud rakt fram vände nu sitt huvud mot den lilla valpen och slickade den. Snart kom det 3 stycken valpar ut ur Linny. Hon slickade dom också. Sen kom det inga valpar mer. sammanlagt var det 2 honor och 2 hanar. Bland valparna fanns en hane hund som hette Benny. Benny var först med att nå Linnys mage. De andra kom efter. Snart diade alla valparna på Linny. Linny slickade sina valpar sen vände hon sitt huvud rakt fram och vilade. Veckorna gick och valparna växte upp fort. Benny var den som mest var nyfiken bland sina syskon. När valparna var tillräckligt stora nog att följa med sin mamma Linny så pratade hon med sina valpar om att hon hade hittat mat. Linny gick med sina valpar genom stockholms gator till en resturang i närheten. Bakom personal ingången slängdes den mängder av skräp soppor kan man säga. Andra hundarna var där och glufsade i sig soporna som låg på marken. Linny välte en sopptuna och rev sönder påsen och serverade sina valpar dagens middag. Alltså soppor till middag. Alla syskon utom Benny åt glufs upp all mat som låg i soppåsen. Benny åt bara matresterna i soppåsen det andra geggiga ville benny inte ha. Sen när alla hade ätit sig mätta så gick tillbaka till ödehuset till Linnys plats på madrasserna inne i huset. Valparna låt stilla och somnade. Men benny sov inte. Han vär för pigg för att sova han lekte med de andra hundarna i huset. Vissa ville leka med Benny vissa inte. Men benny vaar lycklig där han var.




Kapitel 2. De hemska hundfångarna som tar Bennys familj!

Livet gick vidare Linny letade varje dag efter mat till sina halv vuxna valpar som var cirka 2 år gammla. Men en dag hände något som Benny aldrig skulle glömma. Det hände en eftermiddag när Alla valparna och benny och Linny badade på en strand. Några hundfångare fick syn på linny och hennes valpar. De kom springande med stora pinnar med runt tunnt snöre på. Linny fräste åt sina valpar att springa. Valparna lydde och började springa men alla utom Benny blev tillfånga tagna av hundfångarna. Benny sprang långt där ifrån. Linny och de andra av Bennys syskon blev tillfångna tagna av hundfångarna utom benny sm hann fly där ifrån. Men hans familj var nu borta för Benny och inte tänkte Benny gå tillbaka och ta reda på vart de skulle vara? Benny litade inte på människorna i stockholm. När Benny sprang hörde han ylanden och skällanden från sin hundfamilj. Hundfångarna tänkte ta upp jakten på Benny men gav upp eftersom Benny hade kommit undan en bit. Så nu var Benny ensam. Benny gick till en öde tom strand och drack vatten. Solen lyste klart i stockholm. Benny hade hamnat nånstans i stockholm på en tom strand kant med mycket trafik och båtar i rörselser. Men så fort Benny såg någon närma sig flydde han där ifrån. Benny litade ogärna mer på människor eftersom 2 av människorna hade tagit bennys familj. Benny drack lite vatten och vandrade omkring i stockholms gator. De andra hundarna låg där och flämtade i solen. Vissa gatuhundar gillade människorna och gick fram till dom och hälsade. Men inte benny han litade inte på dom. Han höll sig undan människor så mycket som möjligt.


Kapitel 3. Bennys ensamhet bland stockholms gator!

Veckorna gick och Benny var nu helt ensam utan sin hund familj. Benny brukade gå till den resturang som Linny visat för honom och hans syskon när de skulle äta middag. Benny var hungrig och Han gjorde som Linny hade gjort välte en sopptunna och rev sönder påsen och började tugga i sig matresterna men inte de andra geggiga bland sopporna. Men Benny försvarande sin mat genom att morra åt de andra hundarna som försökte närma sig hans mat. Ibland bet Benny tag i en annan hund och sogs med hunden för att behålla sin matpåse. I bland var det en hård fajt men Benny gav inte upp men de andra hundarna gav upp och lät benny vara. Benny hade sår efter fajten lite överallt. När Benny var mätt gick han till sin hemort vid det öde huset som låg nånstans i stockholms trakten. Tåg gick förbi bakom huset. Benny gick upp för alla trappor och gick till madrasserna som Linny hade fött sina valpar på. Madrasserna var torkat blod på men det brydde sig inte benny om. Han slickade på sin päls och rumpa sen låg han ner och somnade. Benny tyckte om att umgås med andra hundar men han slogs med dom om han försvarade nånting. Benny som nu var 4 år lekte mycket med de andra hundarna sen blev han trött och sov. Benny var inte ensam i det ödsligaste huset det fanns en hel flock med andra hundar där. Men ändå Benny kännde sig ensam utan sin familj. Livet för benny var inte lyckligt.



Kapitel 4. Benny går omkring bland stockholms gator!

Trots att benny var lite rädd för människorna på gatorna blev han ändå van vid människorna. Hade de någon mat som slängdes till honom åt han försiktigt upp det. Men gick i från en bit eftersom han var rädd för människorna. Men i hagaparken tex. fanns det olika slags hundar lösa benny gick omkring i haga parken nära fjärils huset och hittade en mysig plats brevid ett blått koppar tält. Han såg människor vara där och fika och spela olika spel utomhus. Men han låg brevid människorna trots att han var lite rädd. Men så fort han såg några människor med uniformer sprang han där ifrån. Men just nu fanns det inga människor i uniformer läget var nu coolt för Benny. Så fort någon försökte klappa Benny drog sig Benny undan från dom genom att morra eller flytta sig bort till en annan plats. Veckorna kom och gick regn sol kom och benny gick omkring bland stockholms gator ensam eller med vissa hund kompisar.



Kapitel 5. Benny blir tillfånga tagen!

När Beny kännde sig för varm gick han ner till stranden och svalkade sig i vattnet. Det Benny inte visste det var att en människa hur illa Benny såg ut. Människan som var en kvinna ringde 112 som tog hand om hundar på ett ställe. När Benny hade badat fick han se några människo killar ha uniformer på sig. Benny morrade när de närmade sig honom. Så fort de försökte binda honom med en pinne med tunnt snöre på så backade Benny undan eller sprang i väg. Men Benny sprang inte från platsen. Han var hungrig så han trodde att människorna i uniformer hade något mat. Benny tänkte inte på rädsla på människor han tänkte på mat. Så han gnällde ynligt. En av människorna som hade uniform hette gunnar och var 45 år. Han sa till sin kollega karin att locka honom med en hamburgare som de hade i en påse. När karin plockade fram hamburgaren kännde benny direkt lukten av hamburgaren och glömmde all sin rädsla för människor eller att rusa där ifrån. Medans karin pratade lungt med benny tog gunnar fram ett tunnt snöre som han sakta gick fram mot Benny och satte på honom. Men så fort gunnar drog glömmde Benny bort hamburgaren och kom i håg sin rädsla för människor. Så fort benny drog blev Benny vild och morrade och skällde och hade sig. Benny försökte fly men kunde inte. Karin och Gunnar försökte lugna ner Benny när de förde in honom i en special bil för hundar. Både Gunnar och Karin lyfte upp den morrande Benny i en bur i bilen. Benny försökte bita karin och gunnar men hann inte för de hann stänga buren i tid innan benny hann bita i karin och gunnar. När benny var inne i buren så körde de inte till hundgården utan till ett speciellt ställe där de tog hand om gatuhundar som fanns i stockholms gator. Där andra hundar fick vård och mycket kärlek.


Kapitel 6. Den aggresiva Benny!

Bil färden för benny var ungefär en timme innan de kom till danderyds hundavdelning för gatuhundar. När bilen hade stannat öppnade de upp buren och förde den aggresiva benny in till en läkare som skulle undersöka honom. Benny hann under färden till läkaren bita både Karin och gunnar. Så när Benny undersöktes hade han munkorg på sig och några fick hålla i honom. Läkaren som hette Agnes tog prover på Benny och kolla så att han mådde bra och så. Benny morrade och försökte slita sig loss men kunde inte eftersom några höll i honom. Agnes såg att Benny var mager och hade fästingar överallt och att hand päls var tovig och sa till de andra att Benny kanske skulle avlivas eftersom han var så aggresiv. Men då protosterade Gunnar som var duktig med hundar att han skulle träna Benny att inte vara en aggresiv hund. Då sa Agnes om Han tog benny nu var han galen i så fall och frågade honom hur han skulle göra. Gunnar sa bara att han hade sina knep. Så fick de bli. Benny bodde hos gunnar en tid för att tränas att bli en snäll hund och så. Gunnar och de andra skulle först dusha Benny och ta bort alla fästingar på honom. Sen en dag bodde benny hos Gunnar en tid.



Kapitel 7. Bennys långa träning med gunnar!

När benny hade kommit hem till gunnar skulle Benny tränas till att vara en trevlig hund för omplacering av nya människor. Men träningen som benny skulle tränas på var lång. När Benny hade kommit in till gunnars hus låg han bara i ett hörn och morrade och hade en mörk blick. Så fort Gunnar försökte sträcka sig mot Benny bet han i Gunnars hand. Gunnar ryckte till och gjorde ifrån sig ett stönande ljud. Gunnars hand blödde och såret var lite djup där Benny hade bitit. Men gunnar blev inte arg. Han plåstrade bara om sin hand med bandage och la fram en skål med mat och satt mitt emot benny. Timmarna gick och Snart kom natten Gunnar stannade hos Benny hela tiden. Benny litade inte på människor. Gunnar insåg de men hade hur mycket tålamod som helst. Folk tyckte Gunnar var galen som tränade Benny. Men Gunnar brydde sig inte om människorna. Morgonen kom och Gunnar som var hungrig satt fortfarande hos Benny. Efter många timmars väntande kom Benny sakta fram och åt ur matskolen som stod precise brevid Benny. Men så fort Gunnar närmade sig Benny så morrade han och backade undan. Veckor dagar gick och sakta sakta började Benny lita på Gunnar. Gunnar hade mat i sin hand och för varje dag som gick närmade sig Benny sakta sakta mot gunnar och tog maten ur hans hand. Till slut kunde Gunnar till och med klappa och ta på Benny efter en lång tids träning. Men veckorna gick fortfarande och så snart Benny litade helt på Gunnar så gjorde han upp regler för Benny. 1 var att benny skulle vänta till gunnar sa varsågod. 2 var att benny inte skulle morra åt gunnar när han skulle ta matskålen från Benny. lite andra regler. Gunnar jobbade stenhårt med dom reglerna men benny. Benny mådde bra av att ha en vän till människa och ha massa regler. Gunnar tränade benny genom att springa och bada med honom mycket. Benny blev snart en glad och lycklig hund igen. Pälsen såg finare ut nu när Benny fick en bra foder mat av gunnar och inga fästingar tack vare fästing halsband. Annars började benny bli en glad och frisk hund. Många månader gick och snart var benny en ordentlig hund som inte morrade mer. Men innan några människor skulle adoptera honom skulle benny tränas om han var en bra hund.




Kapitel 8. Bennys sista test!

Benny tränades av agnes med olika grejer. Tex att hämta bollar och om han fortfarande var aggresiv mot människor eller aggresiv med matskålen. Men benny var efter all månaders träning med gunnar en glad hund. Benny litade nu 100% på människor. Benny gjorde alla agnes tester rätt. Och var nu redo att adopteras av människor.




Kapitel 9. Bennys nya hem!

Benny blev fotograferad och lagd på nätet hopp om att någon ville adoptera den nu glada benny. Benny fick bo hos gunnar tills någon ville ha benny. Gunnar och Benny tillbringade de få timmar de hade tillsammans genom att leka och skoja med varanndra. Benny tex. ville bli klappad av gunnar. Några veckor senare ringde det en familj som ville adoptera Benny. De kom till centret och mötte Benny. Benny blev så glad att han hoppade på En kvinna i familjen. Bennys nya familj var e man och en fu och deras 2 barn. Men innan de fick adoptera benny skulle de skriva på några papper som intygade på att de var bra ägare till benny. När papprerna var ifyllda så fick benny åka hem med sin nya familj. Och man kan säga att benny fick mycket mortion och gick in i hundrastgårdar och lekte med andra hundar. Alla i familjen hjälptes åt att sköta om benny. benny levde lyckligt alla sina dagar..

/Slut!

jag e glad posetive tjej som gillar att rita och skriva sagor mellan himmel och och jord. Jag är för det mesta glad och hoppas nån där ute kommer gillar mina sagor och så. alla som tycker min saga kan kommentera till mig. Jag tycker om att skriva många sagor. Det är mitt intresse.
Anna bäck är medlem sedan 2017 Anna bäck har 28 publicerade verk

Inloggning

Logga in och för att skapa din profil. Utöver får du möjlighet att redigera dina verk och du har möjlighet att nå högre medlemsstatus .

Glömt lösenord?

Snabba insättningar med Visa och Mastercard - casino med kortbetalning utan svensk licens!

Hur blir man veckans författare?

Veckans författare:

Fredrik Trulsson

Inga stordåd, böcker, eller barn, men förhoppningsvis ett gott hjärta och en någorlunda intakt ryggrad. Allt gott till er alla som besökt, läst och övertygat mig! Är du mer nyfiken, samt modig,…

Fredrik Trulsson

På andra plats denna veckan: Anders Berggren